Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Toyota-hibridek motorindítása

A környezetvédelmi felülvizsgálathoz, ha ahhoz gázmérés is társul, és a hazai előírás szerint társul, a vizsgálatba vont autó motorjának járnia kell. (Ezzel van, akinek újat mondtunk, mert ő a „zöldkártyát” eleddig megoldotta enélkül, donorautóval, sőt a „zöldkártyagyárakban” autó nélkül is.)

Motort indít, bemelegít – szól a technológia első sora. Ha nem indul be a motor, akkor itt nincs mit keresni, jöhet az autószerelő. Vannak azonban kivételek, ezek a hibrid autók, azoknak is egy része. Ha van az akkumulátorban elegendő energia, akkor nem kell hogy járjon a motor, vagy elindul P váltókarállásnál vagy el sem indul a mi autóindítási parancsunkra. Ha elindul, on-board önkontroll után hamarosan le is áll. Ha elindul, a gázpedálbenyomásra a motor alig vagy szinte egyáltalán nem reagál, fordulatszáma nem nő.

Bajban vagyunk, és nemcsak a környezetvédelmi vizsgálatnál, hanem a diagnosztikánál, vagy motorjavítás után, például, ha a hűtőkörbe avatkoztunk be és kilégtelenítő járatás válik szükségessé. Tudják ezt a gyártók, tudja ezt a Toyota is. Természetesen a gyári rendszerteszter alkalmazásakor nincs gondunk, az IT2-vel, ún. aktív teszt alkalmazásakor kérnünk kell a motorindítást. Mi van a független autójavítókkal, mi van a környezetvédelmi felülvizsgálókkal? Passzolhatnak? Nem, a Toyota ennél lényegesen udvariasabb és együttműködőbb: van „trükk”, szebben szólva eljárás a motorindításhoz. Majd kiderül, hogy ennél még többről is van szó.

Tehát a feladat adott, indítsuk el a Toyota Prius motorját a gépjármű álló helyzetében, és az folyamatosan járjon.

Ehhez be kell juttatnunk a felügyelő „agyat” „Inspection Mode”-ba vagy „Maintenance Mode”-ba. Ha sikerült, ezt a központi kijelző visszaigazolja (lásd a műszerfali fotót!). Az aktiválásához a klíma legyen kikapcsolva.

Az alábbi műveletsort igyekezzünk 60 másodperc alatt elvégezni:
– gyújtásráadás,
– váltókart helyezzük P-állásba (az első generációs modellnél), illetve a P gombot nyomjuk be,
– a gázpedált kétszer padlóig nyomjuk le,
– a váltókart helyezzük N-állásba,
– a gázpedált kétszer padlóig nyomjuk le,
– a váltókart helyezzük P-állásba, illetve nyomjuk be a P gombot,
– a gázpedált kétszer padlóig nyomjuk le,
– a kombikijelzőn megjelenik a „Maintenance Mode” felirat,
– nyomjuk be a fékpedált,
– indítsuk be a motort.

hirdetés

A motor beindul, és folyamatosan alapjáraton jár. Ha kissé rálépünk a gázra, akkor állandó 1500 min-1 fordulatra áll be a motorüzem. Ha lepadlózzuk, akkor 2500 min-1 fordulatra áll be. Kérem, mint ebből kiderül, a Toyota tálcán kínálja a környezetvédelmi méréshez szükséges üzemállapotokat.

Az internetről szerzett információ szerint, melyet kipróbáltunk, így is beindul:
– gyújtásráadás,
– váltókart helyezzük P-állásba, vagy a P-gombot nyomjuk meg,
– bal lábunkkal lépjünk a fékre,
– jobb lábunkkal finoman adjunk gázt – a motor beindul!
– tartsuk mindkét lábunkat az előbbi helyzetben és a váltókart N állásba tegyük át,
– lépjünk le a pedálokról, engedjük el a fokozatválasztó kart.

A motor folyamatosan, kb. 1000 min-1 fordulaton fog járni. Ha befejeztük azokat a műveleteket, melyhez járó motor kell, nyomjuk meg a P gombot, ezzel a motor leáll.

Mostanában az NKH tanfolyamon valaki azt tanította a vizsgabiztosoknak, hogy a hibridet nem kell egyáltalán, vagy csak nem kell emelt fordulaton mérni. Vajon miért? (A mai környezetvédelmi mérés zűrzavarba persze minden belefér és annak az ellenkezője is…)

Azt, hogy ez mennyire üresjárati motorüzem vagy generátorral terhelt üzem-e? – e sorok írója nem tudja. Kilépni ebből a módból a „power” gomb megnyomásával lehet (gyújtáslevétel). A következő indításnál már szakaszos üzemre áll vissza a hibrid rendszer. A Toyota többi hibridje, például a Camry, Highlander, Lexus is tudja ezt a funkciót.

Ide tartozhat még egy kérdés, vajon mit jelent a választókaron a „B” állás? A „B”, az angol „brake” – fék rövidítése. Nem a rögzítőféket jelenti, erre van a „P”, hanem fokozott motorfékhatás aktiválását. Nem is a motorba szól bele, mint mondjuk, egy kipufogófék tenné ezt, hanem a villamos rendszerben ér el erőteljesebb járműlassító hatást. Nem tanácsos például síkúti vagy városi üzemben használni, ezt hosszabb lejtmeneteknél célszerű csak bekapcsolni.


Kapcsolódó dokumentum:


24-25


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés