Ismét power latch hiba a bsi-ben

A hozzám került Peugeot Partneren nem működik se az ablaktörlő, se a mosó. Korábban már kicserélték a kormánykapcsoló-egységet (comm 2000), és jó lett. Korai volt az öröm, pár nap múlva megint nem működött a törlő. A comm 2000 elég borsos árú, cseréjét nem szabad elkapkodni. Kezdjünk mérni! A bsi hibatárolója színüres. Beavatkozóteszt: a bsi-t ki lehetett vezérelni, hogy a bm34 működtesse az ablaktörlőt. Szépen meg is tette. Tehát nem motorhiba, jó a bizti, a vezeték és a VAN karosszéria kommunikációs vonal is.

Ezek után nézzük, hogy a bsi élő paraméterei között a kapcsolókar parancs aktív-e. Nem volt az! Kattintgathattam bármerre, mindhiába, a reagálás inaktív. A bsi nem látja a kapcsolókar parancsait. Ilyen már volt!

Kísértetiesen hasonlítani látszott egy korábbi esetemre, amiben pont egy Partnerrel jártam így. Ez ismét power latch hiba lesz – gondoltam, és csak be kell, kellene tanítani a bsi-t.

A kormánykapcsoló burkolatát levéve hozzáfér az ember a comm 2000 aljához. Mivel ezen az autón nem volt hátsó mosó és törlő, ezért csak egy darab szürke csati van itt, amit le kell húzni, a kapcsolókart az egyes törlőállásba tettem, a vezetőoldali ajtó nyitva kell legyen, ráadtam a gyújtást, beindítottam a motort, és ekkor szépen elindul egy szakaszos törlés. Így hagytam magára, kb. 5–10 percig, aztán visszaraktam a csatit, levettem a gyújtást, és vártam míg a power latch funkció elmenti a bsi-be a kapcsolókar helyzetét, ez az idő kb. 1 perc. Aztán ismét ráadtam a gyújtást és máris működött a törlő egyes fokozatban, ahogyan hagytam a gyújtáslevételkor. De a mosó nem. Mint kiderült, a motor adta meg magát.

Valóban power latch hiba volt ismét, úgy látszik a Peugeot Partner erre különösen érzékeny. A Peugeot multiplex VAN, CAN és full CAN-es rendszerei eléggé bonyolultak. A kocsi típusváltozatától függ az elektronikai felszereltség, ezzel együtt a bonyolultság is. A hibakeresés és a javítás teljes embert kívánó feladat. Aki nem ismeri „bensőségesen” is a rendszert, az nem ismeri a kiskapukat sem, így nem tudja, hogy van olyan helyzet, amikor kis trükkök segítségével vissza tudjuk billenteni a villamos hálózatot az alapállapotba.

Ez esetben nem tárolt el a bsi power latch hibát, elvileg pedig kellene neki. Nem kell egyből comm 2000-et cserélni! Nézzük át alaposan a dolgot, kérdezzük ki a tulajt, mi történt, hogy ne kelljen nulláról indulnunk a hibakeresésnél.

Ha példádul egy esős úton voltunk és megállunk, levesszük a gyújtást, de akkor jövünk rá, hogy nem kapcsoltuk ki az ablaktörlőt, inkább már ne is nyúljunk hozzá, mert a következő indításnál esetleg már az is lehetséges, hogy nem fog törölni.

Kedves fiatalok! Én is csak éppen hogy elhagytam az iskolapadot, de arra nagyon hamar rájöttem – cikkeimmel is erre szeretném felhívni a figyelmet –, hogy a mai autók diagnosztizálásához nagy elhivatottság, szakmaszeretet és folyamatos, kitartó tanulás szükséges.