Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

DPF direkttisztítási eljárás

Az összes DPF-szűrőn rendszeres tisztítási folyamatot kell végezni, mert a motor működéséből eredően lerakódások keletkeznek. Ezek a lerakódások lehetnek főként korom, motorolaj égéséből származó hamu, olaj és korom keverékéből származó ráégett lerakódás, valamint kopásából eredően szemcsés fémes maradványok és a FAP szűrők esetében a katalizátor fém. A lerakódások egy része a motor üzeme során folyamatosan megszűnik, míg más lerakódások a szűrőt – üzemi regenerációval nem eltávolíthatóan – véglegesen eltömik. Ekkor válik szükségessé a kiszerelt szűrő tisztítása.


A DPF vegyszeres tisztítókezelése

A DPF-szűrő rendszeres tisztítása mellett a motor le tudja adni névleges teljesítményét. A tisztítás szükségességének gyakorisága nagymértékben függ a motortól és az üzemeltetés körülményeitől. Általános tapasztalatok alapján a szűrőket 12 hónaponként és 150 000 km-enként, vagy ha a kipufogási ellennyomás átlépi a 20 kPa (200 mbar) értéket, tisztítani kell.

Az autoCHEM Bt. által kidolgozott és alkalmazott ún. direkt tisztítási folyamat három elemből áll, mechanikai, kémiai és hőkezelési eljárás követi felváltva egymást a kidolgozott technológia szerint. A mechanikai hatású szűrőtisztítás levegőnyomással történik (max. 7 bar). A kémiai leoldást speciális folyadékos kezeléssel, felületre felvitellel, merítéssel végezzük, mely nem károsítja a kerámiatestet és mikroszerkezetét. A kémiai kezelés után öblítőfolyadék használata szükséges.


A DPF belépőkeresztmetszete tisztítás előtt és után

hirdetés

Az első hőkezeléssel, szűrőhevítéssel a mikroszektorokban még bent maradt lerakódások távolíthatóak el. A hevítésnél fokozatosan kell elérni a 200 °C hőfokot, a mikrorepedések elkerülése miatt percenkénti 10 °C emelkedéssel.


Az Autochem DPF tisztítófolyadéka

További hőkezelés is szükséges, ez a folyamat két fázisban történik max. 600 °C-ig (615 °C feletti hőmérsékleten repedések keletkezhetnek a kerámiatesten, ez károsodáshoz vezethet).

Ha ez a hevítés nem történik meg, akkor korom- és hamumaradványok keletkeznek, és ez megrövidíti a szükséges tisztítási intervallumokat.

Hangsúlyozottan felhívjuk minden ezzel foglalkozó, foglalkozni kívánó szakmatársunk figyelmét, a tisztítási folyamat, ha nem megfelelő technológiával és kémiai anyagok használatával történik, akkor a DPF-szűrő végzetesen károsodik!


Kapcsolódó dokumentum:


39


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés