Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

A fékfolyadék-cserélők

A fékfolyadék biztonságkritikus elem, így szigorú jogszabályokban írják elő annak anyagtulajdonságait, valamint cseréjét. Korábban ez a folyamat hosszadalmas volt és fékrendszer-topológiánként, fajtánként eltérő. Napjainkban a fékfolyadékcserénél lehetőség van annak automatizálására, s az ehhez használatos műszerek terén színes palettát kínál a ROMESS cég, melynek termékei közül kiválaszthatjuk a műhely, valamint az adott gépkocsihoz leginkább praktikus típust.

A légtelenítés

A fékfolyadéknak a fékrendszert teljesen ki kell töltenie, ugyanis ha abban levegő található, akkor annak összenyomhatósága miatt a pedálút megnő, esetleg csak a pedál többszöri lenyomásával („pumpálás”) lehet nyomás alá helyezni a rendszert. A hidraulikus fékrendszer ezért légtelenítőcsavarokat igényel, továbbá tervezéskor figyelni kell, ne alakulhassanak ki légzsákhelyek. Tervezéskor fontos, hogy átöblíthetővé váljék a rendszer, vagyis cserénél a teljes fáradt fékfolyadékot le tudjuk engedi. A légtelenítőcsavarokat a rendszerelemek legmagasabb pontján kell elhelyezni (főfékhengeren, T-elágazásoknál, munkahengereken), valamint ezek tisztaságára mindig ügyelni kell. Cserénél, légtelenítésnél ezek megtisztított felületére gumicsövet húzva elkerülhető a folyadékszétfolyás, ill. egy másik edénybe helyezve a cső végét, megfigyelhető a légbuborékok távozása.

Kézi légtelenítés

A légtelenítés hagyományos módja hosszadalmas, két embert igénylő, autónként eltérő folyamat. Példaként tekintsük át egy Citroën CX ABS-es fékrendszerének légtelenítési folyamatát:

– A gépkocsi padlómagasságát állítsuk a legalacsonyabbra!

– Az első futómű közelében elhelyezett nyomásszabályozó nyomáscsökkentő csavarját lazítsuk meg azért, hogy a hidraulikus tápnyomás lecsökkenjék és a légtelenítés közben elkerülhető legyen a habosodás!

– Indítsuk be a motort és járassuk alapjáraton!

– Nyomjuk le a fékpedált!

– A gépkocsi padlómagasságát állítsuk a legmagasabbra!

– Húzzuk meg a nyomásszabályozó nyomáscsökkentő csavarját!

– Engedjük fel a fékpedált!

– Szükség szerint töltsük fel a hidraulikafolyadék-tartályt!

– Bakoljuk fel hátul a gépkocsit!

– A gépkocsi padlómagasságát állítsuk a legalacsonyabbra!

– A hátsó kerekek légtelenítő csavarjaira húzzunk csövet és tegyünk alá edénykéket!

– Nyomjuk le a fékpedált, miközben a motor alapjáraton működik!

– A gépkocsi padlómagasságát állítsuk a legmagasabbra!

– Lazítsuk meg a légtelenítő csavarokat!

– Ha a hidraulikafolyadék buborékmentesen lép ki, húzzuk meg a légtelenítő csavarokat!

– Engedjük fel a fékpedált!

– Szükség szerint töltsük fel a hidraulikafolyadék-tartályt!

– Bakoljuk fel elöl a gépkocsit!

– A nyomásszabályozó nyomáscsökkentő csavarját lazítsuk meg!

– Nyomjuk le a fékpedált, hogy lecsökkenjen a nyomás!

– Az első kerekek légtelenítő csavarjaira húzzunk csövet és tegyünk alá edénykéket!

– Lazítsuk meg a légtelenítő csavarokat!

– Nyomjuk le a fékpedált, miközben a motor alapjáraton működik!

– Húzzuk meg a nyomásszabályozó nyomáscsökkentő csavarját!

– Ha a hidraulikafolyadék buborékmentesen lép ki, húzzuk meg a légtelenítő csavarokat!

– Engedjük fel a fékpedált!

– A gépkocsi padlómagasságát állítsuk a legmagasabbra!

– Szükség szerint töltsük fel a hidraulikafolyadék-tartályt!

Gépesített fékfolyadék-cserélők és légtelenítők


1. ábra: ROMESS Maus

A kézi fékfolyadékcserét és légtelenítést váltották fel az automatizált eljárások. A szerkezet a fékfolyadék-kiegyenlítő tartályra csatlakozva tölti be a friss folyadékot. Szivattyú segítségével a fáradt anyagot a friss fékfolyadékkal nyomják ki, a légtelenítő csavarokon keresztül. Az eljárás során fontos, hogy a falak mentén megrekedt vagy sarkokban lévő fáradt fékfolyadékot is kimossák.

Alapvetően kétfajta fékfolyadék-cserélő berendezést különböztethetünk meg. A hagyományos statikus szerkezet. Két kamrából áll, melyeket membrán választ el. A felső részben nagyobb levegőnyomás van, ezáltal az alsó részben található fékfolyadék a csatlakozón keresztül a fékkörbe jut, maga előtt tolva és kiszorítva a régi anyagot.

Az új típusokat elektrohidraulikus szivattyúval látták el, mely számos jó tulajdonságának köszönhetően kiszorította a hagyományos eljárást. A táblázatban foglaljuk össze az elektrohidraulikus szivattyúval szerelt típus jellemző tulajdonságait.

A legújabb fejlesztések abba az irányba mutatnak, hogy egy szivattyú kiszívja a használt fékfolyadékot, és egy második ütemben pumpálja be az újat.

ROMESS fékfolyadék-cserélők


2. ábra: ROMESS SE5

ROMESS – MAUS Fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1004 és Typ 1005)

A ROMESS Maus kicsi, könnyen hordozható, gazdaságos, mindennapi használatra alkalmas szerkezet (1. ábra). A gyorscsatlakozóval rendelkező berendezés 
5 literes fékfolyadék-tartályokhoz készült, ezzel is elősegítve a könnyed mozgathatóságát. Elektromos szivattyúval szerelték, mely automatikusan lekapcsol, ha leürült a töltőtartály, így nem pumpálhat levegőt a rendszerbe. Nyomásmérő órával rendelkezik, a beállított fix nyomásérték 2 bar. A légtelenítő csavaroknál kipréselt folyadék felfogásához fékfolyadék-felfogó tartállyal rendelkezik. Alkalmas ABS-es rendszerekhez is. 230 V-os tápfeszültséget igényel, de az alábbiakkal együtt 12, valamint 24 V-os feszültségellátással is kaphatóak.

A szivattyú bekapcsolása utáni lassú nyomásfelépülésnek, valamint kis áramlási sebességnek köszönhetően kizárt a fékolaj habosodása.

hirdetés

A szerkezet leválasztása a gépjárműről nem szükséges, az újratöltés után a légtelenítési folyamat folytatható. A fékrendszerről való lekapcsolódás után a fékfolyadék-tartálybeli nyomás a szivattyún keresztül épül le, melynek köszönhetően nincs hirtelen nyomásesés. A műveletek befejeztével a szerkezet gyorscsatlakozóval választható le a gépkocsiról amennyiben az már nincs nyomás alatt.

A ROMESS – MAUS Typ 1005 fékfolyadék-cserélő készülék annyiban különbözik az 1004-től, hogy a nyomásszint fokozatmentesen állítható 0,5 és 3,5 bar között. Az előzőhöz hasonlóan 3,5 m hosszú nyomótömlővel rendelkezik, mely lehetővé teszi a fékfolyadékcserét különböző típusú autóemelők esetén. A Typ 1011 (Daimler-kivitel) 10 literes tartállyal kapható, szintén 0,5 és 3,5 bar közötti fokozatmentesen szabályozható nyomással.

ROMESS SE 5 fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1006)

Mozgatható eszköz, valamivel nagyobb, ennek megfelelően 5–20 literes fékfolyadéktartályokhoz készült. Elektromos szivattyúval rendelkezik, mely automatikusan lekapcsol a tartály leürülése esetén. Nyomásszabályozó, nyomásmérő óra, fokozatmentes szabályozás 0,5 és 2,5 bar között, standard adapter. A nyomáslengéseknek köszönhetően az ABS-szel szerelt típusoknál is elérhető a teljes légtelenedés. A szerkezet alkalmas a tömítettség vizsgálatára, valamint a munkahengerek könnyű működésének ellenőrzésére is. Bekapcsoláskor lassú nyomásemelkedés van a habosodás elkerülésére. A többi tulajdonságaiban megegyezik a ROMESS Maus termékekkel.

ROMESS SE 14 fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1114R)


3. ábra: ROMESS SE14

Fokozatmentesen szabályozható nyomásszint 0,5 és 3,5 bar között. 15 literes tartállyal kapható, funkcióit tekintve megegyezik az SE 5-ös termékkel. A pulzációval a legkisebb légzsákok és páratartalom is eltüntethető. Borítása fékfolyadékálló. A tartálybeli folyadék alacsony szintjét lámpák jelzik (zöld: több mint 5 liter; sárga: 3–5 liter; piros: kevesebb mint 3 liter, s ekkor automatikusan lekapcsol a szivattyú). A légtelenítéshez ezekkel a berendezések használatakor egy ember elegendő.

Az SE 15 (Typ 1015) tulajdonságai megegyeznek az SE 14 típussal, az eltérés, hogy 19 literes tartállyal szerelik. Különösen alkalmas ABS-szel rendelkező gépkocsik fékfolyadékcseréjéhez.

ROMESS SE 10 fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1051) az iméntivel megegyezik, csak 10 literes tartállyal szerelték.

ROMESS E 10 fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1050) annyiban tér el az SE 10-től, hogy nincs rajta nyomásmérő, nyomásszabályozó, valamint zárszelep, fix nyomásviszony 2,3 bar.

ROMESS S 30-60 fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1322)

30–60 literes tartállyal, 2”-es csatlakozóval ellátott egység. A szerkezet átemelőszivattyúval rendelkezik, melynek segítségével a kiürült tartályban maradt folyadékot (kb. 1,5 liter) átszivattyúzza az új, teli tartályba. Két felfogótartállyal rendelkezik. Egyéb tulajdonságaiban megegyezik a fentiekkel, ABS-es gépjárművek fékolajcseréjére különösen is alkalmas.

ROMESS SE 30-60 fékfolyadék-cserélő készülék (Typ 1333) az S 30-60 gazdaságos változata, melytől abban különbözik, hogy nem rendelkezik átemelőszivattyúval, valamint felfogótartállyal.

A fékfolyadékcsere műveleti utasításai


4. ábra ROMESS E10, SE10​​​​​​​

A fékfolyadékot csak megfelelő és egyértelműen jelölt tartályból tölteni! Veszélyforrást jelent a fékfolyadék szembe (védőszemüveg használata kötelező!) és bőrfelületre kerülése.

Olvassuk el az adott gépjármű fékfolyadék- cserére vonatkozó karbantartási utasítást!

– Záró fedél és kiegyenlítőtartály külső letisztítása.

– Záró fedelet lecsavarni!

– Fékfolyadékot a kiegyenlítőtartályból kiszívni!

– Új fékfolyadékot a kiegyenlítőtartály „Max” jeléig betölteni!

– A fékfolyadék-cserélő berendezést a kiegyenlítőtartályra csatlakoztatni és bekapcsolni!

A művelet során be kell tartani a gyártó utasításait, melyek az alábbiak:

– a kiegyenlítőtartályhoz illeszkedő adapter felcsavarása,

– adapter csatlakoztatása a gyorscsatlakozóval,

– a „BE” kapcsoló megnyomása.


5. ábra: ROMESS S 30-60

Ellenőrzés: a készülék munkanyomása ne lépje túl a jármű gyártója által megengedett nyomásértéket, ellenkező esetben a nyomásszabályozót állítani.

Záró szelep teljes kinyitása.

Az összes kerék fékmunkahengerének, a tengelykapcsoló munkahengerének és a féknyergek egyidejű légtelenítése (előtte a csavarokat meglazítani)

A régi fékfolyadékot a felfogótartályba gyűjtjük.

A művelet legvégén a lekapcsolt készülék és nyitott zárószelep esetén szabad csak oldani a gyorscsatlakozót.

Első kerekeket leszerelni (járművek 6 vagy 8 dugattyús féknyereggel).

Az új fékfolyadéknak buborékmentesnek kell lennie, a féknyereg légtelenítő csavarján, valamint a központi légtelenítőn jut ki a levegő.

A légtelenítést az esetek többségében az alábbi sorrendben elvégezni:

– bal első féknyereg légtelenítő csavarját meglazítani,

– jobb első féknyereg légtelenítő csavarját meglazítani,

– bal hátsó féknyereg légtelenítő csavarját meglazítani,

– jobb hátsó féknyereg légtelenítő csavarját meglazítani.

Ellenőrzés

A folyadékszintet a kiegyenlítőtartályban ellenőrizni és szükség esetén helyesbíteni!

Az első tengelyen lévő féknyergeknél a légtelenítőcsavarokat a meghatározott nyomatékkal meghúzni!

A hátsó tengelyen lévő féknyergeknél a légtelenítő csavarokat a meghatározott nyomatékkal meghúzni!

A központi légtelenítő csavart az előírt nyomatékkal meghúzni!

A záró fedél visszahelyezése.


Kapcsolódó dokumentum:


34-36


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés