Kommunikáció hiánya a comm2000 modullal
Egy Peugeot 206-ost vontattak be a műhelybe, azzal az egyszerű panasszal, hogy nem indul az autó. Eredendően csak egy olajcserére szerette volna behozni a tulajdonos, de előtte megpróbált még beszerelni egy új CD-s rádiót. Ez a művelet nem járt sikerrel, mivel a beszerelés után nem működött, így a tulajdonos azonnal ki is szerelte, de az autó ezek után nem indult be.
Az autó valóban nem indul be! A gyújtás ráadása után a tompított fényszórók villágítottak, ami egy intő jel volt arra nézve, hogy valami gubanc lehet a CAN-hálózatban! Kiolvastam a BSI hibatárolóját:
„Kommunikáció hiánya a comm2000 modullal”.
Ha nem tud párbeszédet folytatni a BSI a comm2000-rel, akkor gyakorlatilag az indításgátló rendszer néma marad, mivel a transponder antenna ide csatlakozik be. De mi köze lehet a rádiónak ahhoz, hogy nem indul el az autó? Arra gondoltam hirtelen, hogy egy véletlen zárlat a rádióvezetékeknél a BSI-t az örök vadászmezőkre küldte. Beavatkozóteszben végigpróbálgattam néhány periféria működését, hogy kiderüljön, hogy él-e a BSI. A tompított és távolsági fényszórók, valamint a kürt és az irányjelzők is működtek. Olyan nagy baj tehát nem lehet. Az autó természetesen továbbra sem volt hajlandó beindulni, a hibaüzenet pedig kitörölhetetlen volt. Az első gondolatom, azaz a zárlat mentén haladtam tovább. Elsőként ellenőriztem a biztosítékokat a BSI-n. Kis keresgélés után találtam is egy 20 amperes biztosítékot, ami elfüstölt, gyorsan kerítettem egy újat, beraktam a régi helyére és csodák csodájára az autó máris indult. Valóban helyes volt a feltevés, hogy a rádió beszerelésekor véletlen valami zárlat keletkezhetett, és ez kilőtt egy biztosítékot a BSI-n.
Ábramagyarázat: 7215: töbfunkciós kijelző, 8410: autórádió, BSI, CVOO: comm2000 bajuszkapcsoló modul
Ezután már csak a hibát kellett törölnöm, és készen is voltunk a nehezével. Következhetett az olajcsere. De nem hagyott nyugodni a dolog, hogy az a biztosíték milyen áramköröket véd. Sikerült előhalásznom az AUTÓTECHNIKÁBÓL a BSI-biztosítékkiosztását. Ekkor körvonalazódott a fejemben a hiba valódi oka. Ez a biztosíték gyakorlatilag olyan részegységeket véd, amik a +VAN tápellátást a BSI-től kapják. A comm2000 is a védett egységek közé tartozik, így a comm2000 hiába kéri a hálózat felébresztését, a BSI nem tud rá +VAN tápellátást kapcsolni, így nem jön létre a kommunikáció sem. A helyzetjelző felkapcsolása pedig egy vészjelzés, amely arra utal, hogy nincs kommunikáció a BSI és a comm2000 között. Egyszóval tehát a látszólag teljesen ártatlan rádióbeszerelés közbeni véletlen +VAN-hálózati testzárlat okozta a hibát.
Tanulság: manapság már nagyon körültekintően kell dolgoznunk a CAN-BUS-os (VAN-CAN-os) autókkal, mert egy kis figyelmetlenség is az egész autó bénulását okozhatja.