Diagnosztika a műszerfal segítségével 2. rész - BMW E39, E46, E85

BMW E39, E46, E85 2. rész

Műszerfali diagnosztika sorozatunk második részében egy BMW E46-oson teszteltük. Az információt arról, hogy ezt a diagnosztikát a BMW is lehetővé teszi, a cikk végén megjelölt internetes forrás adta. A kipróbáláson túl kíváncsiak voltunk arra is, hogy vajon ez a diagnosztika mennyire ad megbízható, valós értékeket, ezért a műszerfal által, illetve azon keresztül kiolvasható adatokat egy Würth WOW soros diagnosztikai műszer segítségével is előhívtuk. A teszt, mint az joggal elvárható volt, a két diagnosztika tökéletes egyezését hozta. A műszerfalon keresztül nyerhető információ egyedül a hibakódok terén mutatkozott szerényebbnek, de így is rengeteg hasznos adatot tudtunk kiolvasni belőle. Íme az eljárás!

A vizsgálat előtt állítsuk a gyújtáskapcsolót 2 állásba. A diagnosztikai menü aktiválásához nyomva kell tartani a napi kilométer-számláló nullázógombját nagyjából 5-6 másodpercig, amíg az alábbi képernyő meg nem jelenik. Ügyeljünk arra, hogy a nullázógombot a „test” felirat megjelenése után rögtön meg kell nyomni, különben az első menüpontnál nem enged tovább a rendszer! (A kilométer-számláló először nullázódik, majd a vizsgálat befejeztével visszaugrik az eredeti értékre. A menürendszer járó motor mellett is elérhető! A gyújtás elvételével az öndiagnosztika kikapcsol.) Addig nyomogassuk a nullázógombot ütemesen, ameddig a 19. menüponthoz el nem érkezünk. Ekkor az ábrán látható L-off és L-on fog villogni. (Lock-off – a zár inaktív, L-on – a zár aktív.) Amikor az L-off felirat látható, nyomjuk meg még egyszer a nullázó gombot, így a zárat feloldva már tudunk a menürendszerben lépkedni.

A főmenü-rendszer és az almenürendszer

A menüben való általános navigálás a következők szerint történik. A menübe belépni úgy tudunk, ha a nullázógomb segítségével kiválasztjuk a kívánt menüpontot, majd azt egy rövid időre elengedjük. Ekkor automatikusan beléptet minket az adott menüpont almenüjébe, ahol szintén a nullázógomb segítségével tudunk navigálni. A főmenürendszerbe való visszalépéshez körülbelül 3-4 másodpercig tartsuk nyomva a napi kilométer-számláló nullázógombját. Ekkor Diagnosztika a műszerfal segítségével BMW E39, E46, E85 2. rész a főmenübe jutva, újra a nullázógomb segítségével tudunk lépkedni.

A hibatároló kiolvasó menüpont tesztjéhez egy tárolt hiba a rendelkezésünkre állt, egyet pedig mi magunk generáltunk. A jobb oldali xenonfényszóró gyújtóelektronikájának hibája az autó érkezésekor már meglévő probléma volt. A beáramló levegő hőmérséklet-érzékelőjének elektromos csatlakozóját lehúzva idéztünk elő mi egy új hibakódot. A Würth soros diagnosztikai műszere mindkét hibát felismerte, kiolvasta és törölte is, a műszerfali diagnosztika 14- es menüpontjából azonban nem voltunk képesek egyiket sem előcsalogatni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ez a menüpont nem alkalmas semmire, valószínűleg csak bizonyos EOBD-kódokat jelezne nekünk vissza! (Az általunk előidézett hiba a MIL-lámpát sem gyújtotta fel. Amennyiben a kijelzett kódok és az EOBD-kódok megfeleltetésének módja szerkesztőségünk tudomására jut, azonnal közölni fogjuk az autotechnika.hu weboldalon.)

Mérőműszer -, kijelző- és LED-ellenőrzés

 

Lássuk az egyes menüpontok tartalmát, a kijelzett értékek megfeleltetésével együtt:

1. menüpont – Járműinformációk:
1.0.Alvázszám
1.1. A műszerfalegység azonosítója
1.2. A műszerfal gyári azonosítója
1.4.A műszerfal gyártási ideje (az első két karakter a gyártás hetére, a második kettő pedig a gyártás évére vonatkozik)
1.5.A hardver és a szoftver verziószáma

2. menüpont – Mérőműszer-, kijelző- és LED-ellenőrzés: A nullázógombot még egyszer megnyomva a fordulatszám-mérő, sebességmérő, hőmérséklet- és tüzelőanyagszint-mérő műszerek végkitérésig elfordulnak, majd visszatérnek alaphelyzetbe. Eközben a digit-kijelző minden pixelje világít, az összes visszajelző lámpával és felirattal együtt.

3. menüpont – Szervizintervallum-kijelző
3.1. A kötelező szervizig hátralevő napok száma

4. menüpont – Fogyasztásértékek kijelzése
4.0.Pillanatnyi fogyasztás literben megadva, 100 km-re vetítve (0128 = 12,8 liter 100 km-en)
4.1. Fogyasztás liter/órában

5. menüpont – Hatótávolság
5.0.A hatótávolság számításának alapjául szolgáló átlagfogyasztás (100 = 10,0 liter/100 km)
5.1. Az aktuális megtehető kilométerek száma (0160 = 160 km)

6. menüpont – Tüzelőanyagtartály-információk 6.0.A tartály tartalma bal és jobb oldalon (026138 = 2,6 liter a bal oldali tartályban és 13,8 liter a jobb oldali tartályban)
6.1. Összes tüzelőanyag-mennyiség literben (0165 = 16,5 liter)
6.2.A mutató által mutatott tüzelőanyag-mennyiség (0161 = 16,1 liter)

7. menüpont – Hőmérséklet-, fordulatszám-, sebességinformációk
7.0. A hűtőfolyadék pillanatnyi hőmérséklete (0077 = 77 °C)
7.1. Külső hőmérséklet (129 = 12,9 °C)
7.2. Pillanatnyi motorfordulatszám (0830 = 830 min-1)
7.3. Pillanatnyi sebesség (km/h)

8. menüpont – a 7. menüpont értékei hexadecimális formátumban

9. menüpont – Feszültségérték
9.0. Pillanatnyi feszültség (142 = 14,2 V – járó motorral, 128 = 12,8 V álló motorral)

10. menüpont – Országkód

11. menüpont – üres

12. menüpont – Beep-teszt

13. menüpont – Gongteszt

14. menüpont – Hibatároló
14.0.–14.4-ig ha nincs tárolt hiba, akkor itt 000000-nak kell állnia

15–18-ig üres menüpontok

20. menüpont – Fogyasztáskijelzés korrekciója
20.0. A fogyasztás korrekciós tényezője
20.1. A 10-es értékek beállítása
20.2. A 100-as és 1000 értékek beállítása
20.3. A beállított értékek kijelzése

21. menüpont – Szoftverreset
21.0. Ugyanolyan hatású, mint az akkumulátor lecsatlakoztatása

(Fedélzeti számítógéppel nem rendelkező autók esetében a diagnosztikai menüpontot úgy érjük el, ha a nullázógombot nyomva tartva a gyújtáskapcsolót 1 állásba fordítjuk.) – valahova el kell helyezni a”würthadat. jpg-t” és a pelenkában elhelyezett, kinyomtatott képnek megfelelően a javításokat el kell rajta végezni!

CST

Köszönet Farkas Lászlónak, a Würth Szereléstechnika Kft. munkatársának, hogy a cikk létrejöttében segítette szerkesztőségünket. Forrás: http://bmw.bazzi.biz/geheim_ menu_e46.htm bmw.e39.hu/