Az intelligens diagnosztika
A helyzet valójában nem ilyen bonyolult. Rá kell ébredni arra a tényre, hogy szükségünk van egy olyan eszközre, ami azoknak a hibáknak a megállapításában, megkeresésében van segítségünkre, amelyeket nem tudunk konkrét rendszer, vagy pl. a motornál annak állapotokhoz, időkhöz, hőmérséklethez, stb. kötni, és főleg menet közben következnek be.
1. ábra
A menet közben történő mértérték-kiolvasás, vagy adatblokkolvasás rendelkezésre áll a legtöbb soros diagnosztikai eszközben, rögzíhető, visszajátszható módon. Probléma azonban, hogy szűk korlátot szab a tárolhatóság, valamint hiányzik a jeladók és beavatkozók párhuzamos mérésének !gyors adatátvitelű! rögzíthetősége. Megoldást jelenthet tehát, ha egy olyan adatgyűjtővel rendelkezünk, ami az említett problémákon felülemelkedve több csatornás soros-párhuzamos adatbemenettel, és hosszúidejű tárolással rendelkezik. Az 1. ábrán egy 8 csatornás oszcilloszkópos, valamint 8 csatornán keresztüli EOBD-s adatgyűjtési lehetőséggel rendelkező készülék PC-s megjelenítését láthatjuk.
2. ábra
A bemeneti csatornák száma, elnevezése, színe, idő és feszültség léptéke az, amit különösebb ismeretek nélkül is beállíthatunk. A hiba bekövetkeztéért felelős alkatrészek kiválasztása azonban már némi gyakorlatot igényel, de ha jól választottunk, meg lesz a jutalmunk. A 2. ábra egy indítózási fázisban mutatja a főtengely fordulatszám-jeladó emelkedő feszültségét, valamint a kiválasztott gyújtó és befecskendezési információkat, egy motorindítási probléma vizsgálata során.
3. ábra
Ha már információról van szó, akkor nézzük a 3. ábra jobboldalát, ahol a kiválasztott tételekről megjelenő információk, ráadásul még az ábrák egyes szakaszainak vizsgálatára is lehetőségünk van egy „szálkereszt” (kurzor) mozgatásával. Az EOBD rendszertől kapott információk, valamint a valós idejű, (real-time) akár 500KS/s mintavételezési sebességű (500.000 mintavétel másodpercenként) analóg jelek összehasonlításakor látható, hogy mennyi az időbeni különbség a két adat között. (az ábra felső részén a motor fordulatszáma a jeladóról, ill. az EOBD rendszertől alul)
Egy ilyen méréstechnikai lehetőség több, mint adatgyűjtés, ugyanis a hibakód-olvasás és törlés, valamint a mértértékekre vonatkozó paraméter ábrázolás mellet az a motor ECU-ból állapotok is lekérdezhetőek és megjeleníthetőek. Ezen információkat „szembe” állítva a közvetlenül a perifériáról begyűjtött mértértékekkel már lényegesen előrébb juthatunk a hiba lokalizálásában.