Adagoló kiszerelése - Ford 2,0 és 2,4 literes TDDi, TDCi

Az Autótechnika Akadémia 2009. május 16-án, szombaton tartott Ford Duratorq motorok szerkezete, vizsgálata és javítása tanfolyamán elhangzott anyagából adunk most egy kis ízelítőt.

 

 A 2,0 és 2,4 literes motorok saját fejlesztésűek, az angliai Dagenham gyárában készültek. Mindkét lökettérfogatú motor kétsoros láncvezérlésű, jellemzően a Ford kishaszonjárművei számára készültek.
Az első generációs, 2,4 literes motor csak adagolós, a kétliteres változat mind adagolós, mind pedig Delphi gyártmányú common rail tüzelőanyagrendszerrel készült. Az adagolós változatokban Bosch VP30-as és VP44-es befecskendezőszivattyúkat találunk és Delphi kétrugós befecskendező-porlasztókat.
A szivattyúkat a kétsoros vezérmű-lánc hajtja meg, ám kiszerelésüket a vezérlés komplett megbontása nélkül is el tudjuk végezni.
A vezérlés burkolaton lévő, bajonettzáras fedél mögött található a befecskendező szivattyú lánckereke. (1. ábra)


1. ábra

A lánckerék négy darab csavarral rögzül a befecskendező szivattyú hajtótengelyén lévő tárcsához. A szivattyút a vezérlés oldali motorhomlokfalhoz három torx kulcsnyílású csavar, valamint a motor oldalán található, tartó fülekben lévő két darab csavar rogzíti. A befecskendező szivattyút - a vezérlésburkolat nyílásán keresztül oldva a csavarokat - is ki tudjuk szerelni, anélkül, hogy a láncot, vagy a lánckereket elmozdítanánk a helyéről.
Első lépésként az óramutató járásának megfelelően forgassuk a főtengelynél fogva a szivattyú lánckerekét olyan pozícióba, hogy a keréken található furat együtt álljon a szivattyúházon található furattal, majd illesszünk be egy pontosan 6 mm átmérőjű csapot a furatba. (2. ábra).


2. ábra

Rögzítsük a főtengelyt, a főtengelyhelyzet-jeladó furatán keresztül beillesztett csap segítségével. (3. ábra)


3. ábra

Az új típusú, a lánckerék megtartására szolgáló műanyag célszerszám (4. ábra) éppen a szivattyú lánckerekére illeszkedik. A lánckeréken lévő három furaton keresztül, amennyiben ez együttáll a műanyag célszerszám furataival, egy csavarhajtó szárral ki tudjuk hajtani a három darab, furatából ki nem eső, torx kulcsnyílású csavarokat.


4. ábra

Lazítsuk meg és vegyük ki a lánckereket rögzítő, négy darab csavart is, majd csavarozzuk ki a motor oldalán lévő adagolótámasztó fülek csavarjait, végül szereljük ki a szivattyút. Visszaszerelésig a célszerszámot hagyjuk a motoron!

FONTOS! Semmiképp se lazítsuk meg a szivattyú hajtótengelye végén található anyacsavart, mivel a tárcsa csak kúpra van húzva, nincs retesz, mely tájolná a tengelyhez.