Az intelligens és az oszcilloszkópos diagnosztika
Az említett Volvoban egy Motronik ME 7. 01-es motorirányító rendszer van, az autó motorkódja B6294S2. A szenzor, egy dupla Hall-jeladós, hat érintkezővel ellátott, és a pedálra szerelt egység.
Az autón hibajelenség nem volt észlelhető, amit egy gyors hibakód olvasással is alátámasztottunk.
Vizsgálatunk tárgya tehát egy hibátlanul működő darab, amiről szerettünk volna egy kicsit többet tudni, mint ami a pedáltérben látszik belőle.
Első lépésként adatblokk, vagy mértérték olvasással próbálkoztunk, amiből nem túl sokra következtethettünk, mivel csak a pedálállás százalékos értékét olvashattuk le a műszerből kiválasztható paraméterek közül. Az 1. ábrán látható, hogy a pedál helyzetét helyesen követi az ECU által látott %-os érték.
Ennél többet csak az oszcilloszkóp árul el az alkatrészről, amin 5 és 12V-os tápfeszültséget mérhetünk, valamint a fennmaradó két pár érintkező egyikén analóg jelet 0,3-4,3V között, pedálhelyzettől függően, a másikon pedig egy 12V, 200Hz-es jelet, ami kitöltésének változtatásával reagál a pedál helyzetére./ 2. ábra / A „gázadás” helyes hatásait a 3. és 4.ábra alsó részein követhetjük. A 3. ábra az alaphelyzetű, míg a 4. ábra a teljesen lenyomott pedál hatására létrejött kitöltésváltozást mutatja. Az ábrák felső részei a 12V-os tápfeszültség meglétét ábrázolják. Mivel az analóg jelet nem potenciométer szolgáltatja, „zajt”, vagy kontakthibát nem érdemes keresni rajta!