A hangja jó volt

Egy 2003-as Ford Focus, 1,8 literes, TDCI, Duratorq érkezett a műhelybe, azzal a panasszal, hogy hidegen nehezen indítható. Üzemmeleg motor esetén azonban azonnal indul, minden egyes indítózás alkalmával, kivétel nélkül.

A hibakód-kiolvasás nem hozott eredményt, nem volt tárolt hibakód és az élő adatokat figyelve sem volt tapasztalható rendellenesség, a common rail rendszer nyomásfelépülése is megfelelőnek bizonyult. Megszúrva a befecskendezőszelepek kábelkötegeit sem derült fény hibára, mindegyikhez eljutott az irányítóegységtől a megfelelő elektromos jel. Annak ellenére, hogy a modern common rail rendszereknél általában nincs mindig szoros összefüggés az izzógyertya nem megfelelő működése és a hidegindítási problémák között, jelen esetben a kérdéses hibajelenség ennek az egyértelmű tünetét generálta. Éppen ezért a jól bevált gyakorlat szerint le kellett ellenőrizni az izzógyertyákat egyesével. Mindegyik megfelelően működött! Nem maradt más hátra, vissza az alapokhoz!

(Az izzógyertyával szerelt közvetlen befecskendezéses dízelmotoroknál az indításhoz szükséges főtengely-fordulatszám 150–200 min-1!) A tárgyalt autó motorja nem tűnt éppenséggel „lustának” indítózás közben, de ennek ellenére kiindulásképp, érdemesnek találtatott megvizsgálni az indítómotor áramfelvételét és ezzel egyidejűleg fordulatszámát. A vizsgálatokhoz természetesen először a vezérműtengely szöghelyzetjeladójának elektromos csatlakozóját le kellett csatlakoztatni, hogy a motor ne indulhasson el a diagnózis felállítása közben.

 

A szkópra kötve 194 min-1 indítási főtengely-fordulatszám mellett az 1. ábrán látható jelet produkálta, mely első ránézésre nem is mutat rendellenességet. Egy új indítómotort felszerelve a 2. ábrán látható szkópképet kaptam immáron 291 min-1 indítási fordulatszám mellett. A két ábra áramerősségjelének középértékeit összevetve jól látható az új indítómotor legfontosabb előnye. Amellett, hogy a főtengely fordulatszáma indítózáskor közel 100 min-1-cel nőtt, jelentősen csökkent az indítómotor teljesítményfelvétele. (Figyeljük meg a középértékeket a kinagyított szkópképeken: 211 amper helyett 165 amperre csökkent!) Mindez azt is jelenti, hogy indításkor a régi indítómotorral szerelve jóval nagyobb volt a jármű elektromos hálózatában a feszültségesés.

Természetesen szerelő legyen a talpán, aki a kedves vevőnek elmagyarázza azt, hogy a motor hidegindítási problémájának az oka az az indítómotor volt, amelyik még a szakember fülével hallgatva is kifogástalanul működik. A saját védelmünk érdekében éppen ezért ajánlatos elmenteni vagy kinyomtatni az adott szkópképeket, melyekre rámutatva azonnal kiderül, hogy mégiscsak az autószerelő ért az autójavításhoz.