„Enigma” a motorkerékpároknál
Napjainkban ismert mind a motorosok, mind a szervizek számára, hogy a motorkerékpár-gyártók is „felvették a kesztyűt”, és immár az Euro 4-es motorkerékpároknál is a DTC kódok akár a műszerfalakon, vagy az OBD/EOBD dekódolókkal olvashatók. Adott esetben tapasztalhatjuk, hogy a DTC (Dynamic Traction Control) segít a dinamikus vezetési lehetőségek jobb és mindenekelőtt biztonságosabb használatában. Különleges igényekhez, pl. versenyhasználat esetén, a DTC külön is kikapcsolható. Ne felejtsük azonban, hogy az OBD hibakódok törlése hasznos eszköz a jármű teljesítményének megőrzéséhez, a károsanyag-kibocsátási tesztek sikeres teljesítéséhez és a problémák megoldásához. Létfontosságú azonban emlékezni arra, hogy a hibakódok törlése nem jelent végleges megoldást, és ezt mindig a szükséges javításoknak kell követniük a mögöttes problémák megoldása érdekében.
A motorkerékpárok sajátossága, hogy jelenleg még nincsenek ún. „általánoshibakód-kiolvasók”, hanem adott motorkerékpár-márkákhoz gyártmányspecifikusan olvassák ki a DTC kódokat.
Nézzük racionálisan, hogy mi ennek az oka. Mindannyian ismerjük az autódiagnosztikát, és megtanultuk, hogy a dolgok másként működnek a motorokon. A motorkerékpár-gyártókat 2020-ig nem kényszerítették az OBD-II használatára, így mindenki valami egyedit csinált.
Vegyük pl. a Suzukit, melynek kínálatában a jelenleg futó összes motor – kivéve a DL650 és az SV650 modelleket – EURO 5+-ra alkalmas. Minden Suzuki modell Euro 4-től egy átalakító segítségével képes kommunikálni OBD-n keresztül a diagnosztikai kiolvasóberendezésekkel.