Hozzáférés a gépjármű biztonsági rendszereihez
A SERMI-ügy tárgyalását kezdjük egy rövid ismeretfrissítéssel, mert ez a téma nem vadonatúj, az Autótechnika oldalain is foglalkoztunk vele. A forrás jegyzékében olvasható, mikor írtunk már erről, a cikkeket az autotechnika.hu portálon Önök megtalálhatják. A SERMI története, a rendeletalkotás és az előkészületek már néhány éves múltra tekintenek vissza. A megvalósítás lassan, kissé megcsúszva bontakozik ki Európa-szerte, de a 2024-es év sok országban meghozza működőképességének feltételeit. Magyarország kivár…
Mi a SERMI?
A 2020-ban hatályba lépett 2018/858/EU rendelet szerint a járműgyártóknak korlátlan és szabványosított hozzáférést kell biztosítaniuk gyártmányaik javítási és karbantartási információihoz (RMI – Repair and Maintenance Informations) a független szereplők, például a független javítóműhelyek vagy a műszaki információk kiadói számára.
A jármű biztonsági funkcióihoz való hozzáférésre ebbe beépülve különleges rendelkezéseket hoztak. A jogszabály előírja, hogy a független üzemeltetők számára hozzáférést kell biztosítani a biztonsággal kapcsolatos javítási és karbantartási információkhoz (SERMI – Security-related Repair and Maintenance Information), de a biztonsági előírások és biztonsági tanúsítványok védelme mellett, valamint azzal a feltétellel, hogy a független üzemeltetők és személyzetük erre a célra tanúsítvánnyal rendelkeznek, valamint meghatározott dokumentumokat és információkat nyújtanak be.
Ezért a 692/2008/EK rendelet 13. cikkének (9) bekezdésével és a 2018/858/EU rendelet 66. cikkével összhangban létrehozták a „Járműinformációkhoz való hozzáféréssel foglalkozó EU-s fórum”-ot. Ennek célja egy Európa-szerte harmonizált akkreditációs rendszer és folyamatarchitektúra kidolgozása, amely segít a független üzemeltetőknek a járművek biztonságos karbantartásában és javításában, még akkor is, ha a jármű biztonsági jellemzőit (pl. szoftverfrissítések) érinti a folyamat. Ennek a rendelete: