Adatkábelek rejtelmei II.

Az adatkábelek és buszrendszerek járműtechnikában betöltött alapszerepével kapcsolatosan lassan már húsz éve nincs mit bizonyítani. Különböző alkalmazásokhoz és rendszerekhez különböző típusú kábeleket és protokollokat használnak. Cikkünk első részében áttekintettük az adatkábelek alapvető működési elveit, legalapvetőbb típusait és jellemzőit, valamint felvillantottuk a gépjárművekben használt különböző adatkábelek és buszrendszerek típusait – ezek elemzésével folytatjuk.


Különbség az adat- és a tápkábelek között és a kivétel:

Míg a vastag tápkábelek nem alkalmasak a finom jelek átvitelére, mivel nem képesek megfelelően megtartani és átvinni azokat, addig az adatkábelek léte kizárólag a jelek tiszta, torzításmentes átvitele körül forog, tervezésükkor a torzításmentes jelátvitel minőségének van alárendelve minden szempont.

Az adatkábelek gyakran párosított vezetőket használnak és különféle szigetelő és védőrétegeket, hogy minimalizálják a környezeti zavarok hatását, ami a tápkábeleknél nem volt szokás (idáig). A digitális vagy analóg jelek átviteléhez szükséges kábelparaméterek, mint például a jelalakítás és az érzékenység, eltérnek a tápkábelekétől. Az adatkábelek pontosan vannak kialakítva és szabványosítva annak érdekében, hogy megőrizzék a jelek integritását és megbízhatóan továbbítsák őket. Tápkábelek lehetnek kitettek zajnak és elektromágneses interferenciának (EMI) a magas áramerősségük miatt, míg adatkábelek finomabb jeleket szállítanak és érzékenyebbek lehetnek az elektromágneses és egyéb zavarokra.

Az adatkábeleknek szigorúan garantálniuk kell a jelek integritását annak érdekében, hogy a vételi oldalon megbízhatóan vissza lehessen állítani az eredeti jelet. A tápkábelek tervezése nem tartalmazza ezeket az elemeket, mivel az áramszállítás során nem fontos a jelintegritás megtartása. Az adatkábelek különböző szabványoknak szerint készülnek (például USB, HDMI, Ethernet stb.), ami lehetővé teszi az eszközök közötti kompatibilitást.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.