Dízelmotorok meghibásodásának elemzése – 2. rész
1.3. A gázolaj szennyező anyagai
Hatást gyakorolnak a kenési, hőmérsékleti, kopási viszonyokra, valamint a motor teljesítményére.
Szilárd részecskék
A szennyezettség szabálytalan és méretváltoztató kopást okoz a befecskendező-rendszer minden elemén.
Üledék
Lerakódhat a csővezetékek hajlított idomainak a felületén (rontva azok ellenállását). Az így kialakult kisebb keretmetszeten való átáramlás következtében létrejövő pozitív nyomásváltozás hatására változhat a tüzelőanyag hőmérséklete és az áteresztési képesség. A magasabb hőmérséklet megváltoztatja a folyadék sűrűségét és viszkozitását, egy adott térfogat energiatartalma változik. A kisebb viszkozitás, így csökkent kenőképesség miatt bizonyos szerkezeti elemek megakadhatnak.
Víz
A gázolajban lévő víz a befecskendező-rendszer energiatartalmát, tömítettségét, kenőképességét befolyásolja, és korróziót okoz. Adalékok, melyek ronthatják az alkalmazhatóságot
Bioanyag-tartalom
A kutaknál történő feltöltésnél bizonylat szükséges a biodízel-tartalomról. A gumi alkatrészek idővel károsodhatnak az alacsony oxidációs stabilitás miatt. A forró, nedves körülmények fokozott üzemanyag-károsodást idézhetnek elő. Nem javasolt a biodízelt tartalmazó gázolajat – az üzemanyagrendszerben – 3 hónapnál hosszabb ideig tárolni.
Fémszennyezés
Már kis mennyiségű Na-, Zn-, Cu- és Ca-nyomok jelenléte a tüzelőanyagban jelentősen fokozza a fúvókák elszennyeződését és a befecskendezőn belüli lerakódásokat. A tüzelőanyagban diszpergált adalékanyag jelentősen befolyásolja a fémszennyezést és általában a befecskendező kokszolódását. A porlasztóházban és a sugár kilépő furatain az adalékanyag befolyásolja a furat geometriáját. A felületen lévő lerakódások miatt megváltozhat a sugár alakja és a befecskendezés kúpszöge. Módosulhat a sugár behatolási mélysége. A fenti okok miatt romolhatnak a motor paraméterei.