A Kelvin-csipesz

Villanyautók (BEV, HEV, PHEV) elektromos hálózatának, akkumulátormoduljainak, bekötéseinek vizsgálatánál szükséges lehet az ohmikus ellenállás mérése, kiemelt szerepet kapnak a csatlakozások kontakt ellenállásai. Nagyon kis ohmikus ellenállásokról van szó, ezek mérésekor már figyelembe kell venni a mérőkábelek ellenállását is, valamint az átmeneti ellenállásokat és a környezeti hőmérsékletet.

Ellenállásmérésnél a hozzávezetésekből származó, a bekötőhuzal (mérővezeték) ellenállásából adódó mérési pontatlanságokat, amiket az okoz, hogy a mérendő érték és a bekötőhuzal ellenállása összehasonlítható nagyságú, esetenként a bekötőhuzal ellenállása nagyságrendekkel nagyobb.

A mérőkábelek ellenállásának kompenzációját nagyon sok multiméternél az automatikus vagy az egyre ritkább kézi nullázással oldják meg. Az automatikus nullázás egyik megvalósítható megoldása a „Rel”-nek nevezett funkció (relatív mérés). A mérővezetékeket rövidre zárva a műszerrel leméretjük a mérővezetékek ellenállását, majd megnyomva a Rel gombot, a készülék a mért értéket kinullázza, és ettől kezdve az ellenállásmérésbe a mérővezetékek ellenállása nem számít bele. Természetesen nagyon kicsi ellenállásnál ez a mérés sem veszi figyelembe pl. az átmeneti ellenállást. Ennek kiküszöbölésére az ún. Kelvin-csipesz használatos.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.