Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. december | Olvasson bele!

Túl a diagnosztika határain

hirdetés

A különféle vezérlőegység-diagnosztikai műszerek és szoftverek a modern járműdiagnosztika és járműjavítás nélkülözhetetlen eszközeivé váltak az elmúlt évek során. Egy mai modern jármű hibafeltárása és javítása elképzelhetetlen ezen eszközök hozzáértő használata nélkül, de folyamatosan merülnek fel olyan feladatok, amelyek a meglévő diagnosztikai műszerpark segítségével nem végezhetőek el. Egyre több esetben merül fel az igény egy olyan eszköz iránt, amelyik a hibafeltáráson, diagnosztikán túl lehetőséget biztosít a vezérlőegységben tárolt adatok módosítására is.

Az univerzális diagnosztikai eszközök ilyen értelmű lehetőségei eléggé korlátozottak, és csak néhány paraméter módosítására adnak lehetőséget. A szakemberek sokszor ezeknél a lehetőségeknél többet szeretnének elérni, szabadon szeretnék módosítani, optimalizálni, a járműtulajdonos igényei alapján finomhangolni a járművek erőforrásainak főbb jellemzőit.

Ezzel az igénnyel átlépünk egy fontos határt és megérkezünk egy új világba, a szoftveres tuning, vagy ahogy a legtöbben nevezik, a „chip tuning” világába.  

Miért is kellene ezeket az adatokat módosítani? – kérdezhetik sokan. A járműgyártók sok évtizedes gyártási tapasztalatai és a járművek több hónapos próbapadi és menettesztjei alapján állítják be ezeket a paramétereket minden új járműtípus kifejlesztése során, hogyan tudna egy egyszerű szervizszakember ezeken a paramétereken jobbítva módosítani.

Mit érhetünk el ezen adatok módosításával?

A válasz egyszerű és egyértelmű.

Lehetséges a jármű vezérlőegységének paramétertáblájában gyárilag rögzített adatokat módosítani és ezekkel, a hozzáértő kéz által elvégzett módosításokkal akár komoly teljesítménynövekedést, forgónyomaték-növekedést, fogyasztáscsökkenést, kedvezőbb emissziós értékeket, jobb vezetési dinamikát és komfortérzetet érhetünk el, mivel a járműveknek az erőforrásai az összes fent felsorolt területen általában komoly tartalékokkal rendelkezhetnek. A gyártók sokszor maguk is ugyanazt az erőforrást különböző teljesítményű változatokban kínálják. Ezek az erőforrások a legtöbb esetben csak a vezérlőegységbe betöltött szoftververzióban különböznek.

Akkor miről is beszélünk, mit tudunk módosítani a szoftveres tuninggal?

hirdetés

A vezérlőegységben található szoftver a különböző üzemi körülmények során a másodperc tört része alatt számolja ki és állítja be a motor optimális működéséhez szükséges olyan paramétereket, mint az üzemanyag-mennyiség, turbónyomás, előgyújtás stb.

Ezeknek a paramétereknek a beállításához a vezérlőegység egy paramétertáblában ún. jellegmezőben előzetesen letárolt, minden üzemi körülményhez előre definiált értékeit használja fel. Amennyiben ezeket a jellegmezőket képesek lennénk megtalálni a szoftverben és szerkeszthető formában megjeleníteni, akkor lehetőség nyílna a benne tárolt értékek átírásával az erőforrás működési paramétereit és ezzel az erőforrás legfontosabb jellemzőit (teljesítmény, nyomaték, fogyasztás, emissziós értékek) megváltoztatni.

Az egyik legismertebb és legnagyobb tapasztalattal rendelkező tuningszoftver-fejlesztő társaság az olasz Dimsport cég csapata. A cég 1993 óta foglalkozik tuningszoftverek fejlesztésével. A sokéves fejlesztőmunka eredményeképpen jelent meg ennek a szoftvernek a legújabb verziója, a RACE 2000. 

A RACE 2000 egy olyan univerzális szoftver, mely rendelkezik minden olyan eszközzel, amelynek segítségével a tuningműhelyek hatékonyan és ugyanakkor nagy biztonsággal képesek olyan beavatkozásokat elvégezni a vezérlőszoftver jellegmezőiben, amelyek eredményeképpen a jármű erőforrása akár 40%-kal nagyobb teljesítményt és forgónyomatékot képes leadni a fogyasztás csökkenése mellett. 

Nagyon fontos, hogy a jármű környezetre káros emissziós értékei nem romlanak a hozzáértő beavatkozás mellett.

A szoftver természetesen nemcsak a vezetési élményt képes megváltoztatni, hanem komoly gazdasági hasznot is eredményezhet, amennyiben a haszongépjárművek vagy munkagépek erőforrásainál a fogyasztás optimalizálására használjuk fel.

Természetesen a tökéletes munkavégzéshez nem elégséges csak a RACE 2000 szoftver, a hozzáértő képzett tuningszakemberek nélkül nem lehet komoly eredményeket elérni.

A Dimsport a maga részéről mindig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a szoftver csak hozzáértő kezekbe kerülhessen, és a szoftvert csak olyan szakemberek részére értékesítik, akik részt vettek a Dimsport képzési programjában és azt eredményesen teljesítették.

Ez a kiváló szoftver 2006. évtől már elérhető a magyarországi tuningműhelyek részére is. A GarAgent AH Kft. mint a Dimsport kizárólagos magyarországi  képviselete, 2006. évben megkezdte a szoftver magyarországi forgalmazását, és az idei évben megkezdődik a tuninghoz kapcsolódó magyarországi képzés is.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés