Az intelligens diagnosztika kiegészítése - 2. rész

Az előző számban megjelent, a gépkocsi motorok szenzorainak és beavatkozóinak jeleit oszcilloszkópon, ill. grafikus multiméteren megjelenítő cikksorozatunk folytatásaként, most az Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel és VW gépkocsikban alkalmazott hőfilmes- légtömegmérő jeleit vizsgáltuk.


1. ábra

Mint azt előző cikkünkben ígértük, most egy több gépkocsitípusban is megtalálható HFM-5-ös, hőfilmes légtömegmérőt vizsgálunk. (1. ábra) A két csavarral rögzített mérőegység könnyen felismerhető a szívórendszerben és egyszerűen szerelhető.  A csatlakozó érintkezőinek számozása a 2. ábrán látható.  


2.ábra

  1. a levegőhőmérséklet jele
  2. + 12V
  3. test az ECU felöl
  4. + 5V
  5. légtömeg jel

Első lépésként ellenőrizzük a tápfeszültségeket a 2-es és 4-es érintkezőkön a testhez képest. Az 1-es lábon is 5V mérhető, de csak lehúzott csatlakozó esetén. Ne feledjük, hogy csak kikapcsolt gyújtásnál csatlakoztassunk le, ill. fel! A levegőhőmérséklet érzékelőjének ellenállása 1900-3000 Ohm, kb. 20°C-on mérve. (1.-3. láb) Nézzük, hogy mi mit is mértünk egy teljesítményszegény, lusta jelzőkkel illetett autón. A 3. ábra felső részén a 3.-4. láb között 5V helyett 4, 3V-os feszültséget mértünk, (7. pont) ami eleve kevésnek tűnt. Az 5. láb és a járműtest között bekapcsolt gyújtásnál 1V helyett kb. 0, 4V-ot mértünk. (3. ábra alul 1. pont)


3. ábra

Ezek után már nem csodálkoztunk azon, hogy a menetteszt közben mért értékek (2- től a 6. ig jelölt értékek) jóval a szükségesek alá kerültek.


4. ábra

A 4. ábra és az 5. ábra a menet közbeni sebességváltások fordulatszám, ill. motorterhelés változásának hatását ábrázolja a légtömeg-szignálra. (5. láb és járműtest között) Egyértelmű, hogy a maximálisan mért 3,5V egy volttal kevesebb, mint az elvárható. Így már érthető a „lusta autó” jelző. Intelligens megoldás is létezik az alacsony értékek diagnosztizálására. Adott számunkra a soros diagnosztika mért értékek kiolvasása menüpontja, ahol a gépkocsitípusonként választható tételek között a légtömegre vonatkozó mért és elvárt értékeket is megjeleníthetjük.


5. ábra

Bármelyik megoldást is választják, ne feledjék, "…tanulni mindig érdemes”