MOTORVEZÉRLÉS DIAGNOSZTIKA

CITROËN BERLINGO I ÉS II



Világító hibajelző lámpák
A 2005 és 2011 között gyártott, központi vezérlőegységgel (BSI) szerelt Citroën Berlingo I és II modellek esetén előfordulhat, hogy a hibajelző lámpák világítanak a műszerfalon. A hiba egyik oka a nedvesség lehet. A szélvédő jobb felső részén (a karosszéria ragasztásánál) tömítetlenség alakulhat ki. Emiatt az elülső lábtérbe íz kerül, mely a homlokfal közelében futó fő kábelkötegen keresztül bejut a központi vezérlőegységbe (BSI), ahol a fent nevezett hibát okozza. Ilyen esetben a szélvédőt tömíteni kell. Emellett a kábelköteget meg kell szárítani, és ellenőrizni kell, hogy nem károsodott-e. Ezután ellenőrizni kell, és szükség esetén meg kell tisztítani a vezérlőegység csatlakozóját. Ha ez nem segít, akkor a vezérlőegységet cserélni kell.

CITROËN C5 2,2D HDI

Egyenetlenül járó motor
Ha egy 2006. 04. 01–2006. 06. 20. között gyártott, DW12B kódú motorral szerelt Citroën C5 2,2D HDI motorja egyenetlenül jár, akkor érdemes ellenőrizni a főtengelyjeladót is. A kétpólusú csatlakozó tüskéinek sérülése egyenetlen járást eredményezhet. Az ügyfél emellett lassú gázreakcióra és a motor lefulladására is panaszkodhat. A következő hibakódok lehetnek a memóriában:
– P0335 – Főtengely-érzékelő, az áramkör működési hiba.
– P0336 – Főtengely-érzékelő, az áramkör tartomány- és működésihiba.
– P0606 – Hajtásláncvezérlő, processzorhiba.
Diagnosztikai készülékkel általában a „Mérési értékek/Paraméterek” menüben jeleníthetők meg az érzékelő jelei. A jel oszcilloszkóppal is megjeleníthető ➊. Az ábrán a helyes jel látható.


OPEL ASTRA F

Lecsökkent motorteljesítmény
Az 1,6-os X16SZR és C16NZ kódú motorokkal szerelt Opel Astra F-ek esetén előfordulhat, hogy kigyullad a motorhibát jelző lámpa a műszerfalon, és a kopogásszenzorhoz kapcsolódó hibakód olvasható ki. Ha lényegesen csökken a motorteljesítmény, akkor feltételezhető, hogy a motorvezérlő egység hibásodott meg. Ez esetben a motor gond nélkül indul, és alapjáraton sincs semmi probléma. Menet közben azonban érezhetően lecsökken a teljesítmény és a jármű végsebessége. A Check Engine lámpa ➊ ilyenkor időnként felvillan vagy folyamatosan világít. A vezérlőegységben pedig a „Kopogásszenzor hiba” található. Mielőtt kicserélnénk a vezérlőegységet, meg kell róla bizonyosodni, hogy a rendszer egyébként hibátlan, vagyis a kopogásszenzor megfelelően működik és nincs eltömődve a kipufogórendszer.

OPEL INSIGNIA

Világít a motorhibát jelző lámpa
2010–2011-es Opel Insignia modellek esetén előfordulhat, hogy a motorhibát jelző lámpa kigyullad és a C1221, C1222, C1223, C1224 hibakódok olvashatók ki a vezérlőegységből, melyek a fordulatszám-érzékelők bemeneti jelének hiányára utalnak. A vezérlőegység szoftveres hibájára utalhat, ha a hibakódok a fenti problémával együtt jelentkeznek. A jármű gyártója szerint megoldást jelenthet a motorvezérlő egység átdolgozott és javított szoftverrel történő újraprogramozása.

OPEL VIVARO

A motorvezérlő meghibásodása
A 2007–2008-as gyártású Opel Vivaro-k esetén a motor kábelkötege a töltőlevegőcső műanyag házához dörzsölődhet, és így megsérülhet. Ennek hatására a motorvezérlő rendszerben különböző üzemzavarok léphetnek fel. Az alábbi alvázszámok lehetnek érintettek:
 – 7 V 600002 – 8 V 627360
– 7 Y 719579 – 8 Y 725130
A hiba elhárításaként ellenőrizni és javítani kell, ill. másképpen kell elvezetni a kábelköteget.

RENAULT MODELLEK

Szórványos motorleállás, sikertelen motorindítás
A D4D, D4F, D7D, D7F, E7F, E7J, F3R, F7P, F8Q, F9Q, G9T, K4J, K4M, K7J, K7M, K9K kódú motorokkal szerelt Renault modellek esetén előfordulhat, hogy a motor szórványosan leáll, és időnként nem indul el. Rángatás is előfordulhat. Az alábbi hibakódok olvashatók ki a vezérlőből:
– Forgattyús tengely érzékelője – „Jel nem hihető”
– „Szakadás / Üzemzavar”
– „Fordulatszám jele hibás”
– „Forgattyúszög-érzékelő jelhibája”.
Lehet, hogy a forgattyús tengely érzékelője kontakthibás, ill. a csatlakoztatása hibás. A probléma megoldásához először olvassa ki a hibatárolót a diagnosztikai eszközzel, és ellenőrizze, hogy a fenti hibakódok közül egy vagy több jelen van-e. Ezután ellenőrizze, szükség esetén cserélje a forgattyús tengely érzékelőjét, ill. annak csatlakozását. Ha a járműben még kerek csatlakozódugóval rendelkező, fekete érzékelő ➋ található, akkor ezt új, kerek csatlakozódugóval ellátott, kék csatlakozósra kell kicserélni. 



A Hella ezekhez a járművekhez a jármű típusától függően különböző javítókészleteket kínál. A készletek tartalmazzák az érzékelőt, az adapterkábelt, a forrasztóhüvelyeket, valamint a szerelési útmutatót ➌. A készlet használatáról részletes információk a Hella online katalógusában olvashatók.

VW PASSAT

Hibás motorvezérlő
A 2004 és 2005-ös gyártási évű, 1,6 és 2,0 FSI-motorokkal szerelt VW Passat modellek esetében a nem megfelelő tömítettség miatt víz kerülhet a motorvezérlőbe. A motorvezérlő készülék ebből eredő hibái a jármű teljes leállásához (mozgásképtelenné válásához) is vezethetnek. Az érintett vezérlőket ellenőrizni, szükség esetén cserélni kell. A jármű gyártójánál már felismerték a problémát. A járművek egy szervizakció keretében átvizsgálásra kerültek, és adott esetben új motorvezérlő készüléket kapnak. Mivel előfordulhat, hogy különböző
okokból nem minden járművet ellenőriztek, illetve javítottak, érdemes figyelembe venni ezt az információt a motorvezérlő készülékkel/működési hibákkal összefüggő panaszok esetén.