Dízelszerviz és motorfelújító műhely Győrzámolyon
20 év, 20 munkatárs, 2000 négyzetméter – kerek számokban aktuálisan ezt lehet megfogalmazni a 2T+M Kft. névre keresztelt vállalkozásról, amely Győrzámolyon az ország egyik legjobban felszerelt dízeljavító és motorfelújító műhelyévé nőtte ki magát. Ahol motorok felújításával, adagolók és injektorok bemérésével és javításával, s nem utolsósorban alkatrész-kereskedelemmel foglalkozva nem csupán országos, de nemzetközi ismertségre is szert tettek.
Az úgynevezett Központi Majorban található cég tárgyalójában egy cimbalom és egy nagybőgő is a „berendezéshez” tartozik, melyek láttán okkal feltételezhetjük, hogy a vállalkozás ügyvezetője tud is a hangszereken játszani.
A 66. évében járó Szabó Tivadar mosolyogva jegyezte meg, erről szó sincs, mindenhez a megfelelő hozzáértő ember kell, a hangszerekhez például cigányzenészek. Így van ez a cég összes munkatársával is, minden területre nálánál okosabb, ügyesebb embert vett fel a vállalkozásához.
Az udvaron kajakot, kenut láttunk érkezésünkkor, kiderült, hogy Szabó Úrnak mind a mai napig a turizmus a hobbija, nyáron elsősorban evezéssel tölti szabdidejét. A munkahelyen ugyanúgy, mint az evezésnél nagyon fontos dolog, hogy mindenki egy irányba húzzon.
NEVEK A BETŰK MÖGÖTT
S bár vállalkozói létének történetét a nyolcvanas évek közepén kezdi, gyorsan ugorjunk is egy évtizedet, mert a kiszolgáltatottságra jó – de leginkább rossz – példát jelentő fuvarozás után egy olyan területre tévedt, melyben mind a mai napig nagyon szívesen tevékenykedik. 1995-ben családi segítséggel vágott bele abba a történetbe, amely két évtized elteltével teljes mértékben kiérdemli a „siker” jelzőt.
A cégnevet illetően a meglepő szóval alkotnánk jelzős szerkezetet, ám a matematikai képletre hasonlító elnevezés nem tudományos kutatást, hanem három keresztnevet takar. Mivel a T+M cégnév már foglalt volt, így az elnevezésben külön is jelezték, hogy a T betű mögött nem csupán Tivadar, hanem a fiú, Tibor is ott áll. A 2T melletti plusz M pedig a feleségre/édesanyára, Máriára utal.
BEVÁSÁRLÁSBÓL GÉPMŰHELY
A kezdeti teherautó-kereskedés a vissza-visszajáró vásárlók igényének eleget téve rövidesen javítással is kiegészült. Az idő előrehaladtával a tehergépkocsik behozatala mind inkább kifutott, a javítás és az alkatrész-kereskedelem viszont felerősödött. Iveco és Deutz motorok alkatrészei mellett hamarosan Hatz motoralkatrészekkel is bővült a palettájuk. Utóbbi a cégtörténet szempontjából is fontos mérföldkőnek számít, ugyanis a beszerzésnél felkeresett augsburgi motorfelújító cégnél lévő gépműhely láttán megjegyezte, hogy neki is milyen jó lenne egy ilyen.
A német cég azonnal felajánlotta egy előzőleg a konkurencia által bezárt műhelyből felvásárolt gépek eladását. Néhány hónap telt el, mire az árat megmondták. Mivel nagyon kedvező volt az ajánlat, azonnal a vásárlás mellett döntöttek. Így lett a 2T+M Kft.-nek motorfelújító műhelye, néhány évvel a cégalapítás után.
KÖVETKEZŐ LÉPÉS: A DÍZEL SZERVIZ KIALAKÍTÁSA
Ilyen háttérrel aztán adta magát, hogy kezdjenek el dízel injektorokkal és adagolókkal is foglalkozni. Magyarországon az elsők között vásároltak PD és CR vizsgáló berendezést. Aztán megvásárolták az első Hartridge CRi PC vizsgálót. Majd sorra vették a különböző vizsgáló berendezéseket, Bosch 815-ös, Bosch 708-as, Hartridge AVM2-es padokat, újabb CRI Pc vizsgálót, Bosch harmadik lépcsős javító technológiát és egyéb szükségesnek tartott eszközöket.
Nem kétséges, hogy a 2T+M Kft. az ország legjobban felszerelt műhelyei közé tartozik, ám a fejlődés mögött sohasem az álmok valóra váltása állt, hanem az élet által szinte kikényszerített lépések. Szabó Tivadar csakis akkor hozza meg a továbblépésre vonatkozó döntést, ha azt igazolva látja. Így tett az amerikai technika javításának bevezetésekor is.
Mint mondta, sok-sok fejtörést és álmatlan éjszakát okozott számára, mire meg tudták építeni a HEUI injektorok vizsgálatához szükséges tesztpadot, amin a Perkins 1300-as, Caterpillar 3126, C7-es, C9-es injektorokat tudják tesztelni.
Az injektorok javítása sem ment egyszerűen az első időben, mivel az alkatrészellátás az amerikai rendszerekhez meglehetősen hiányos, így sok esetben elemezni és szelepezni kell a különböző pumpákat és injektrorokat. Kénytelenek voltak a mikronokkal is megbarátkozni és egy olyan műhelyt kialakítani, ahol mikron pontosságú megmunkálás lehetséges. Ezen rendszerek javítására Európában csak néhány dízeles cég képes a 2T+M-en kívül.
Az amerikai termékekkel is azért kezdtek el foglalkozni, hogy ameny- nyire csak lehet, próbálják a piacot lefedni és a vevői igényeknek mindjobban megfelelni. Ezen céltól vezérelve sikerült öt esztendeje megoldaniuk, a nagy PD-k és steckpumpák teljes körű felújítását és ezután döntöttek a továbblépés mellett az amerikai befecskendező rendszerek javítását illetően. A következő lépés a Stanaday mechanikus elektronikus adagolók javításához szükséges felszerelés beszerzése volt a tavalyi évben.
Így aztán például a Caterpillar, a Jonh Deere, a Detroit Diesel és a Cummins rendszerek javítása terén jelentősen sikerült előrelépniük. A Denso és Siemens injektorok javításával viszont nem foglalkoznak, mivel az említett cégek csupán porlasztócsúcsot adnak a javításhoz. Arról nem is beszélve, hogy a 2T+M az új injektorokat olyan áron kínálja, hogy a régiek felújítása anyagilag sem éri meg a vevőknek.
AHOL A GARANCIA SZENT DOLOG
A 2T+M Kft. számára kiemelten fontos az ügyfelek elégedettsége. Szabó Tivadar úgy fogalmazott: számukra a garancia szent dolog! Próbálnak minden esetben nagyvonalúan eljárni, de sajnos előfordul, hogy a legnagyobb jóindulat mellett is a vevő vitatja álláspontjukat. Ha netán az ügyvéd, akihez fordult, még bíztatja is ügyfelüket, mert neki ez üzlet, pereskedés lesz a vége.
Nyilván sok dízeles kolléga tud róla, hogy közel 7 évig tartott egy peres eljárás, amit végül megnyertek, de Szabó Úr tanulságként néhány dolgot megosztana az olvasók- kal: mivel a dízeles szakmai ismeretek speciálisak, a folyamatos technikai fejlődést még a szakmabelieknek is nehéz követni, a szakértők nagy része nincs ezen tudás birtokában, és nagyon könnyen előfordul, szakmailag megala- pozatlan szakvéleményt állítanak ki.
MEGTÖRTÉNT ÉS TERVEZETT FEJLESZTÉSEK
Miközben vendéglátónk megmutatta a négy beállós műhelyt, ahová a kamionok és a munkagépek is be tudnak állni motordiagnosztikára és motorjavításra, adagolók és injektorok le-, felszerelésére és beállítására, szükség esetén motorok ki- és beszerelésére. Majd végigvezetett a cég műhelyein, magunk is megtapasztalhattuk, hogy a gyári technológia az önerőből kifejlesztett berendezésekkel és megoldásokkal mennyire ütőképes.
Az önerő persze anyagiakban is fontos tényező. Mint megtudtuk, az elmúlt néhány évben 100 millió Ft feletti fejlesztések valósultak meg, aminek fele pályázat útján elnyert úniós forrás.
Alapelvük, hogy minden pénzt visszaforgatnak a cégbe. Most a következő pályázati kiírásokra várnak, készen állva arra, hogy a korábbiakhoz hasonló összeget újból beinvesztáljanak a vállalkozásba. Egy vizsgálópadot még mindenképpen szeretnének beszerezni, a motorfelújító gépműhelyben pedig a berendezések minőségi cseréje a cél.
Egy-két új szakember felvételén is gondolkodnak. Szóval, a fejlődés nem áll meg a 2T+M- nél, miközben ahová eljutottak, már arra is lehet őszintén büszkének lenni. S hogy mi a titok? Elhivatottság, megszállottság, gyakorlatiasság, s persze szakmaiság. Így történhetett, hogy az idén húszéves 2T+M az idei, jubileumi évében az előzetes számítások szerint minden eddigi forgalmat túlszárnyal.
A 2T+M elsődleges tevékenysége a dízel motorok felújítása, az adagolók és injektorok bemérése, illetve javítása, valamint az alkatrész-kereskedelem. Szerelőik németországi szakszervizekben tettek szert speciális ismeretekre, sokéves gyakorlatuk biztosíték a minőségi munkavégzésre. Gépműhelyükben a motorok felújításához szükséges valamennyi géppel rendelkeznek. Nem okoz problémát számukra a főtengely-köszörülés, a repedésvizsgálat, a blokkfúrás, a hónolás, a síkköszörülés, a vonalbafúrás, a lendkerékköszörülés, a hajtórúd-javítás, vagy a hengerfej-felújítás.
Adagolós műhelyükben a hagyományos adagolóktól a legújabb elektronikus adagolókig, továbbá Common Rail szivattyúk, valamint injektorok, adagoló-porlasztók, illetve steckpumpák bemérését és javítását is elvégzik. „Az elmúlt 20 évben eddig sikerült vállalkozásunknak eljutni. Köszönettel tartozunk jó néhány kollégának, akik önzetlen segítségükkel hozzájárultak, hogy elképzeléseinket meg tudjuk valósítani. Külön köszönet a Dízel-egyesületnek, és az egyesületet szakmailag segítő szakembereknek.” Tisztelettel: Szabó Tivadar