Launch Golo 4

Ahogy előző számainkból is megtudhatták, a Launch aktívan dolgozik a golo-rendszerén, mellyel egyrészt a távdiagnosztika lehetőségét kínálja az autó vezetőjének (és ezzel a szervizek számára az ügyfélkezelés színvonalának a növelését is lehetővé teszi), másrészt a jármű tulajdonosának nyújt telemetriai információt az autó használatának módjáról, a sofőr vezetési stílusáról. Az eszközt kisebb flottával és saját szervizzel rendelkező cégeknek ajánlott alkalmazni, de érdekes lehet egy egyszerű, autóját szerető vezetőnek is. Ha kihasználjuk a szoftver adta lehetőségeket, akkor teljes autófenntartási költségszámolás is végezhető vele.

A GOLO 4 TULAJDONSÁGAI

A golo 4 eszköz külsőre alig különbözik az 1-es verziótól ➊, mégis sokkal többre képes nála. Az internet-hozzáférésnek és a GPS-nek köszönhetően teljes visszaellenőrizhetőséget és azonnali adatátvitelt tesz lehetővé, ráadásul funkciói túlmutatnak az egyszerű távdiagnosztika lehetőségein. A Launch-nak sikerült olyan eszközt alkotni, amivel nemcsak a céges autókat, hanem az autójukra igényes magánemberek járműveit is érdemes felszerelni. A mintavétel gyakorisága nem teszi lehetővé, hogy pontos méréseket végezzünk a „golo”-val – ezért biztosítási kárrendezések esetén sokszor nem elég pontos –, viszont annak épp megfelelő, hogy a jármű futásteljesítményét, tüzelőanyag-fogyasztását, a sofőr vezetési stílusát stb. utólagosan kiértékelhessük, és a jármű helyét és főbb jellemzőit szemmel tartsuk.

A GOLO 4 BEÜZEMELÉSE

A beüzemelést azzal érdemes kezdeni, hogy az interneteléréssel rendelkező SIM-kártyát a helyére illesztjük ➋ és az eszközt az OBD-csatlakozóba helyezzük. Ügyeljünk rá, hogy a SIM-kártyán fel legyen oldva a PIN-védelem, anélkül ugyanis az eszköz nem lesz képes csatlakozni a hálózatra. Ezután a „golo carcare” applikációt le kell tölteni a Google Play-ről vagy az AppStore-ról ➌. A szoftver ingyen elérhető. Létre kell hozni egy golo-profilt, melyhez illeszteni kell az eszközt, a hozzá rendelt sorozatszámmal és jelszóval. Ezt követően a jármű adatait kell felvinni, mellyel az eszközt használni szeretnénk ➍. Ez azért is szükséges, mert a golo 4 nemcsak az EOBD szerinti üzeneteket képes olvasni, hanem a márkaspecifikus adatok is láthatóvá válnak, ehhez pedig az adott típusnak megfelelő diagnosztikai kiegészítő szoftvert le kell tölteni. A járműhöz ekkor hozzárendelhetjük a beszerzési árat és minden felmerülő költséget, mellyel a fenntartási költség nyomon követhetővé válik ➎.

Ha a SIM-kártya internethasználatának kárára szeretnénk Wi-Fi szolgáltatást az autónkban, akkor arra is lehetőségünk nyílik. Az eszköz használati útmutatójában található a jelszó, mellyel az internetkapcsolat az autóban lévő eszközökről elérhetővé válik ➏. Ha havi korlátozású internetet használunk, akkor úgy számolhatunk, hogy az adatrögzítésre pár Megabyte-ot használ el a golo, tehát a többi adatmennyiséget az autóban elhasználhatjuk.

TELEMETRIA

A járműből érkező információáramot, mint egy élőadat-olvasást képzelhetünk el, azzal a különbséggel, hogy a golo esetében az élőadatot az eszköz továbbítja a Launch szerverére, ahonnan a golo carcare szoftver segítségével visszaolvashatjuk. Lehetőség van valós idejű adatolvasásra is. A golo carcare alkalmazást megnyitva mindig szemmel tarthatjuk a járművünket, és az utolsó elindulás óta megtett út adatait követhetjük nyomon. Beállíthatjuk, hogy milyen eseményekre figyelmeztessen a szoftver, például minden elinduláskor üzenetet küld, hogy az autónk elindult, de beállítható, hogy 120 km/h sebesség fölött figyelmeztessen a sebességünkre. A beállításoknak főképp az adott jármű jelenthet korlátot, ugyanis az autó képességeitől is függ az eszköz használhatósága. Egy 10–14 éves jármű még kevesebb információt kiad magából, mint egy fiatalabb.

Minden nap összesíti a program az aznapi utakat, és egy üzenet formájában elküldi a főbb adatokat (megtett út, tüzelőanyag-fogyasztás stb.). Nemcsak napi összesítőt olvashatunk, hanem minden útról részletes értékelést is kapunk a szoftvertől ➐. Járműtől függően további adatokat is olvashatunk: például az elindulás után megfigyelhetjük a hűtőfolyadék melegedését ➑ vagy ellenőrizhetjük, hogy a járművezető milyen fordulatszám-tartományban vezetett ➒. A lehetőségek teljes tárháza a ➓. ábrán látható. Vissza is játszhatjuk a múltbéli útjainkat, lépésről lépésre nyomon követhetjük az autó sebességét, fordulatszámát és egyéb jellemzőit ⓫.

A teszt során azt tapasztaltuk, hogy a fogyasztási értékek nem felelnek meg a valóságnak. Ennek oka az lehet, hogy egy idősebb (2001-es évjáratú) autón teszteltük a műszert. Az autók nagy hányadánál ez a probléma nem áll fenn.

ÖN- ÉS TÁVDIAGNOSZTIKA

A golo 1-gyel ellentétben a golo 4 nemcsak hibakód-kiolvasásra képes, hanem a hibatároló tartalmának törlése is elvégezhető vele. Könnyen elvégezhető vele a teljes járművizsgálat, melynek eredménye alapján 0-tól 100-ig értékeli az autó állapotát, és tanácsot ad a járművezetőnek, amennyiben szükséges, szervizet is javasol.

A távdiagnosztika hasonló módon történik, mint a golo 1 esetében. Egy golo-kompatibilis Launch diagnosztikai eszköz szükséges hozzá a szerviz részéről.

FLOTTAMENEDZSMENT

A telemetriai adatok rögzítése és a folyamatos internetkapcsolat révén a golo kisebb flották menedzselésére is alkalmas. Nagyobb flották ellen­őrzésére csak a Bussiness Manager használatával lesz alkalmas ⓬, ⓭. A Bussiness Managerhez viszont leg­alább egy Launch diagnosztikai eszköz szükséges, tehát ez olyan cégeknek lehet megoldás, akik saját műhellyel rendelkeznek, vagy úgy gondolják, hogy bizonyos flottatagszám fölött megéri egy diagnosztikai eszközre is beruházni.

Remek funkció az e-Fence, magyarul e-kerítés, mellyel szabhatunk egy határt a térképen, melyet nem szeretnénk átlépni a járművünkkel. Ha mégis áthalad az autó az általunk kijelölt virtuális kerítésen, akkor figyelmeztető üzenetet kapunk a szoftvertől. A flottairányítónak ez nagy segítséget jelent, ha több jármű mozgását kell ellenőrizni. Az e-Fence akár lopásgátlóként is működhet, ha beállítjuk rajta a házunk közvetlen környezetét határnak. Ennek elhagyásakor a szerver automatikusan üzenetet a küld telefonunkra. A GPS-jeladó segítségével minden pillanatban ismerjük az autó helyzetét, attól sem kell félnünk, hogy elfelejtjük, merre parkoltunk.  

TÁRSASÁGI ÉLET

A golo célja nemcsak a távdiagnosztika és a menet közbeni adatrögzítés nyújtotta biztonságérzet átadása, hanem egy autós közösség létrehozása, melyben a tagok segítik egymást, gyakran kommunikálnak és versenyeznek egymással például abban, hogy ki tud a legkevesebb tüzelőanyag-fogyasztással vezetni. Persze ehhez pontos élőadat-kiolvasás is szükséges.

ÖSSZEGZÉS

A golo 4 nagy előrelépés az 1-eshez képest, az új funkciók a mindennapokban is hasznosak, az autó iránt érdeklődőknek akár élvezetesek is lehetnek. Az adatok bármikor elérhetők, így pontosan visszanézhetjük minden utazásunkat. A jelenleg még nem megoldott külföldi internethasználatra a 2017-es „roaming-eltörlés” adhat megoldást, ugyanis onnantól kezdve nem számolhat felárat a szolgáltató a külföldi adatfeltöltésért. n