Hella Tech World

Ablaktörlőhiba Ford Transit Connect modelleknél

A 2011. 06. 01. és 2011. 10. 31. között gyártott Ford Transit Connect modelleknél gyakran előforduló hiba, hogy az ablaktörlő kar leválik a tartójáról a csuklócsap kilazulása miatt. A gyártó ismeri a hibát és elrendelte a karok cseréjét, de ez sok járművön még nem történt meg. Amennyiben ilyen gyártási idejű járművel találkozunk, érdemes ellen­őrizni, hogy a cserét végrehajtották-e már. Ha még nem, akkor cseréljük ki a kart.


Citroën Xsara Picasso 1.8 l-es motorral és szekunderlevegő rendszerrel

Ha a motorhibára utaló MIL-lámpa világít a 2005–2007 között gyártott, 1,8 l lökettérfogatú motorral és szekunderlevegő rendszerrel ellátott Citroën Xsara Picassóban, és a hibatároló kiolvasása során a P0410 (szekunderlevegő rendszerhiba, szekunderlevegő pumpa-, szekunderlevegő szelep-, szekunderlevegő csőhiba) kódot találjuk a rendszerben, akkor a hiba oka nagy valószínűséggel a szekunderlevegő pumpa szűrőjének a meghibásodása. A szűretlen levegőben lévő kosz a rendszerben lerakódik, a szekunderlevegő szelep nyitott állapotban fennakadhat, ha többszöri hidegindítás követi egymást rövid időn belül. Ilyen esetekben az alábbi eljárás javasolt:

– alaposan tisztítsa meg a szekunderlevegő csövet,

– cserélje ki a szekunderlevegő pumpát,

– ellenőrizze a szekunderlevegő szelepet és szükség esetén cserélje ki,

– törölje a hibakódot.

Megjegyzés: a szekunderlevegő rendszer a kipufogógáz-kezelő rendszer része, ugyanis azzal, hogy levegőt (oxigént) juttat a kipufogógázba, lehetővé teszi a hidegindításkor a dús keverékből maradt elégetlen szénhidrogének és részecskék elégetését a katalizátor előtt, így egyrészt csökkenti ezek arányát a kipufogógázban, másrészt az égés hatására fejlődő hővel melegíti a katalizátort, hogy az minél előbb elérje az üzemi hőmérsékletét. Ahogy a környezetvédelmi előírások szigorodnak, úgy válik egyre fontosabbá a szekunderlevegő rendszer karbantartása is, ugyanis az EOBD hibalámpa aktiválási határértékek a szigorításokkal csökkennek.


Citroën C3 szervokormány-probléma

A 2007. 12. 04. után gyártott Citroën C3 modelleken, melyek elektromos szervokormánnyal rendelkeznek, ha a megszokottnál nagyobb erő szükséges a kormányzáshoz, akkor valószínűleg a szervo nyomatékmérője hibásodott meg. Először olvassuk ki a hibatárolót, hogy van-e erre utaló kód eltárolva. A hibakeresés során érdemes ellenőrizni az elektromos csatlakozókat és a kábelköteg csatlakozási pontjait. Ha az elektromos hibafeltárás során nem találtunk rendellenességet, akkor az elektromos kormányszervo fogaslécének meghibásodását is fel kell venni lehetséges hibaforrásnak.


VW Golf V MIL-lámpa világít, gyenge motorteljesítmény

Ha a 2004-től gyártott BKC, BLS és BMM kódú motorral szerelt VW Golf V esetében gyenge motorteljesítményt tapasztalunk és világít a műszerfalon a motorhibát jelző lámpa, akkor lehet, hogy csak korrodált földelés okozza a hibát.

A következő hibakódok olvashatók ki a tárolóból ilyen esetekben:

– 16485: nem lehetséges légtömegmérő jel.

– 16618: töltőnyomás-szabályozás: limit túllépés.

– 18000 (P1592): magasságérzékelő és töltőnyomásszenzor lehetetlen korreláció.

A földelési hiba miatt megnövekedett ellenállás annyira torzítja a szenzorok jeleit, hogy a motorvezérlő nem megfelelően szabályoz, és ez kisebb teljesítményt eredményez.

Érdemes ellenőrizni a motorvezérlőhöz kapcsolódó földpontokat (a motortérben a bal oldali hossznyúlványnál és az akkumulátor és a fényszóró között), ha szükséges, akkor a korrodált pontokat megtisztítani, majd védeni az újbóli korróziótól (wax-szal). A földponti anya meghúzási nyomatéka: 10 Nm.


Opel Insignia, modellév: 2012–2013

Motor: 1.6 (LLU) A16LET

A motor teljesítménye csökkent. A motorvisszajelző lámpa világít. Ezeknél a járműveknél a turbófeltöltő wastegate (turbina by-pass szelep) működtetés vákuumos. A szelep membránkamrájába a vákuum átterjedését mágnesszelep engedélyezi. Ennek hibája okozhatja a motorteljesítmény csökkenését, ami miatt a motorvisszajelző lámpa világít.

Ezenkívül a motorvezérlő egység hibatároló memóriája a P0234 és P0299 hibakódot tartalmazhatja.

A hibakódok jelentése:

– P0234, `turbófeltöltő, kábelek, bypass-szelep,

– P0299, `turbófeltöltő, mechanikai hiba.

(Figyeljünk arra is, hogy a hibát a nyest is okozhatja, ha ezen vákuumcsövek egyikét átrágja!)

A mágnesszelep acélcsonkján (a csatlakozódugó oldalán) lévő ragadós anyagmaradványok akadályozhatják az átkapcsolást. Ezt a gyártási és összeszerelési folyamat során alkalmazott, szerelést megkönnyítő kenőanyag okozhatja. A hiba elhárításához ki kell cserélni a turbófeltöltő mágnes­szelepét. A gyártótól a következő pótalkatrész szerezhető be: száma: 8 50 350 (GM-szám: 55574902).

A cserét a következő módon kell végrehajtani:

– Meg kell szüntetni az áramellátást, illetve a mágnesszelep áramellátását.

– Válassza le a csöveket.

– Csavarja ki a csavart.

– Cserélje ki a turbófeltöltő kapcsoló mágnesszelepét.

– Végezetül szerelje vissza a csavarokat, csöveket.

– Törölje a hibakódokat.


VW Golf V, Golf Plus

Valamennyi 2003 után gyártott gépjármű

Szórványos működési hiba a központi komfortrendszerben, pl. a központi zár, a telefon funkció és a rádió esetében. Ha a járművek tulajdonosai arra panaszkodnak, hogy a jármű kényelmi rendszere időnként hibásan működik, a hiba lehetséges forrása a gyújtáskapcsoló meghibásodása lehet. A problémát úgy is meg lehet fogalmazni, hogy üzemzavar jelentkezik a jármű elektronikájának működésében.

Ez a következőkben nyilvánulhat meg:

– a rádió vagy a telefon funkció kikapcsolódása, bekapcsolt gyújtás ellenére.

– időnként nem lehet kiválasztani a Fernsprecheinrichtung (kihangosítás) menüpontot járó motornál.

– a központi zár menet közben irányíthatatlanul részlegesen bezáródik vagy kireteszelődik.

A következő hibakódok lehetnek a központi kényelmi rendszer memóriájában:

– 00576: szórványos elektromos hiba az áramkörben a 15-ös kapocsnál.

– 00883: szórványos elektromos hiba az áramkörben a gyújtáskapcsolónál (D) (S kapocs).

– 00884: szórványos elektromos hiba az áramkörben a gyújtáskapcsolónál (D) (X és P kapocs).

– 01744: szórványos elektromos hiba az áramkörben a gyújtáskapcsolónál (D) (P kapocs).

A hiba elhárításához először a biztosítékokat, majd az érintett rendszer feszültségellátását kell ellenőrizni.

Ha itt nem található hiba, az a gyújtáskapcsoló meghibásodására utal. A kapcsoló elhasználódása következtében a kapcsolási fokozatok nem pontosan reteszelődnek, így átfedések jelentkezhetnek a P és S érintkezők között.

Ebben az esetben ki kell cserélni a gyújtáskapcsolót. Figyelem: időközben átalakították az eredeti VW gyújtáskapcsolót.


Golf V 1,9 TDI PD

Motorkód: BKC

Gyenge indíthatóság. A motor vészüzemmódban működik.

A hibát a hűtővíz meghibásodott hőmérséklet-érzékelője okozhatja. Emellett a motorvezérlő egység (érzékelő valószerűtlen értékei által kiváltott) hibakódjai is problémára utalhatnak. A P1556 hibakód jelentése: turbófeltöltő-nyomás, a szabályozási határérték nem érhető el. Ezenkívül az alapjáratnál jelentkező túlzott kopogás is hibás érzékelőre utalhat.

Ilyen esetben a következők szerint kell eljárni:

– Válassza le a kábeleknek a motorvezérlő egységnél és a hűtővíz hőmérséklet-érzékelőjénél található többszörös csatlakozóit, és végezzen vezetékfolytonossági vizsgálatot.

– Az érintkezőket mindkét oldalon vizsgálja meg, hogy nem mutatnak-e korróziót vagy mechanikai sérülést.

– Ellenőrizze a testcsatlakozókat, valamint a hűtővíz-hőmérséklet érzékelőjét. Irányadó ellenállási érték 25 °C mellett: 2080 Ω, illetve 85 °C mellett: 289 Ω.

Adott esetben ki kell cserélni az érzékelőt. Hella hűtőfolyadék-hőmérséklet érzékelő: 6PT009309-331.


Peugeot 407

Dízelmotor részecskeszűrővel. Olajhígulás

A részecskeszűrő helytelen regenerálása.

A vonóhorog helytelenül csatlakoztatott kábelkötege esetén a fenti járműveknél a részecskeszűrő regenerálási folyamatainak hibái merülhetnek fel. Ezenkívül a helytelen regenerálás (utólagos befecskendezés) miatt olajhígulás történhet.

Az említett jelek esetén feltétlenül ellenőrizni kell a regenerálási folyamatokat, hogy drasztikus mértékű olajhígulás vagy rosszabb esetben motorkár ne következhessen be.

Megjegyzés: az utánfutó elektronikája a CAN-buszon keresztül kommunikál a hátsó lámpák vezérlőegységével, amely CAN-buszon keresztül kapcsolódik a jármű fedélzeti elektronikájához. Eredeti Peugeot AHK-kábelek esetén sárga színnel jelölt csatlakozót kell a BSR vezérlőegységre (utánfutó-kapcsolóegység) csatlakoztatni. A dupla kiosztású csatlakozót a vezérlőegységgel / hátsó kapcsolóegységgel (PSF2) kell összekötni.