Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. február | Olvasson bele!

Ford Focus C-Max 1,6 Ti vezérműszíjcsere

A HXDA és SIDA motorkódú Ford 1,6 Ti motorok vezérműszíjcseréje 160 000 km vagy 8 év után válik aktuálissá. A művelet normaidője 2,9 óra. A szíjjal együtt érdemes kicserélni a feszítőt és a hűtőfolyadék-szivattyút is. Habár a szivattyút nem a vezérműszíj hajtja, de a vezérműhajtás mögött helyezkedik el, ráadásul a vezérműszíj feszítője a szivattyúhoz van rögzítve, így a hűtőfolyadék-szivattyú esetleges meghibásodása miatt a teljes folyamatot újra el kell végezni, amikor kötelező új szíjat használni akkor is, ha még nem érte el a 8 évet vagy a 160 000 km-t.

A művelethez a következő célszerszámok szükségesek:

1. Vezérműtengely-rögzítő szerszám – OE (303-1097)

2. Forgattyústengely-rögzítő szerszám – OE (303-748)

3. Lendkerékrögzítő szerszám – OE (303-393)

4. Lendkerékrögzítő szerszám – OE (393-393-02)

5. Ellentartó – OE (205-072)

6. Feszítőtárcsa-rögzítő – OE (303-1054)

ELŐKÉSZÜLETEK ÉS INTELMEK

A szerelés előtt minden esetben ellenőrizni kell a motorkódot, valamint az akkumulátort le kell kötni. A motort mindig az óramutató járásával megegyező irányba forgassa, kivéve, ha a specifikáció mást mond. Csak a forgattyús tengely szíjtárcsájával forgassa a motort. Amikor a vezérműszíj nincs a motoron, semmi esetre se forgassa a vezérműtengelyt és a forgattyús tengelyt.

A SZÉTSZERELÉS MENETE

Vegye le a jobb első kereket és a sárvédő műanyag betétét.

Vegye le a szervoolaj tartályát, de a csatlakozókat ne oldja.

Vegye le a motorburkolatot, szerelje ki az indítómotort, oldja a kormányszervo nyomáskapcsolójának csatlakozóját, vegye le a hűtőrendszer-kiegyenlítő tartályt (a csatlakozókat nem szükséges oldani), és szerelje le a hűtőfolyadék-szivattyú szíjtárcsáját. A jobb oldali motortartó bakot és a vezérműburkolatot szerelje le.

Csavarja ki a forgattyús tengely rögzítő szerszám helyén lévő csavart ➊, ➋.



A szelepvezérlést az 1. hengernél kissé felső holtpont elé kell állítani, úgy, hogy a tárcsa fogain lévő jelölések 11 óránál legyenek. A kipufogó-vezérműtengely tárcsáján egy bemetszés, a szívószelep-vezérműtengely tárcsáján pedig egy pont jelölés található.

A forgattyús tengely rögzítő szerszámot (OE 303-748) helyezze be ➌, majd forgassa tovább a motort az óramutató járásával megegyező irányba, amíg a forgattyús tengely felütközik a szerszámon. A vezérműtengely tárcsáin lévő jelöléseknek 12 óránál kell lenniük.


Szerelje fel a vezérműtengely-rögzítő szerszámot (OE 303-1097). A szerszámnak megfelelően kell illeszkednie a tárcsákhoz ➍.


hirdetés

Helyezze be a lendkerékrögzítő szerszámot (OE 3003-393 és 303-393-02) az indítómotor helyére ➎, ➏, ➐.




Vegye le a forgattyús tengely ékszíjtárcsát. Ehhez érdemes az ellentartó szerszámot (OE 205-072) használni.

Vegye le az alsó szíjvédő burkolatot ➑.


A vezérműszíj feszítőjét állítsa úgy, hogy a rögzítő szerszám (OE 3003-1054) legyen a helyére illeszthető.

A szíj ezután leszerelhető.

AZ ÖSSZESZERELÉS MENETE

Ellenőrizze a vezérlési pozíciókat a szétszerelési folyamat 5–8. pontjainak megfelelően.

Szerelje be az új hűtőfolyadék-szivattyút és az új feszítőgörgőt.

Helyezze fel a szíjat a kipufogó-vezérműtengelyre az óramutató járásával megegyező irányba. A felszerelés során ügyeljen a szíj épségére és feszességére a szíjtárcsák között.

Vegye ki a rögzítőt a feszítőgörgőből.

Szerelje vissza az alsó szíjvédő burkolatot.

Rögzítse a forgattyús tengely szíjtárcsát új csavarral. Vigyázat! 2 különböző hosszúságú csavar is kapható. A 2005/08-as modellekig M12x29-es csavarokat kell használni (40 Nm + 90° meghúzási renddel), a 2005/09-es modellektől pedig M12x44,5-es csavarokat kell használni (40 Nm + 90° meghúzási renddel). Érdemes ellenőrizni a menetes furat mélységét, hogy megbizonyosodhassunk, hogy a megfelelő csavart használjuk. 42 mm mély furat esetén M12x29, 52 mm mély furat esetén M12x44,5-es csavart kell alkalmazni. Használja az ellentartót (OE 205-072).

Vegye le a rögzítő szerszámokat.

Forgassa körbe a motort kétszer az óramutató járásával megegyező irányba úgy, hogy az első hengerben a dugattyú a felső holtpontban legyen. Helyezze vissza a rögzítő szerszámokat. Ha azok megfelelően illeszkednek, akkor a vezérlés megfelelő. Ellenőrizze a szíjfeszességet is.

Szerelje le a rögzítő szerszámokat, a motorblokkba szerelje vissza a csavart (20 Nm meghúzási nyomaték). Szerelje vissza a művelet elején leszerelt alkatrészeket.

Meghúzási nyomatékok: szíjburkolat: 9 Nm, hűtőfolyadék-szivattyú szíjtárcsa: 27 Nm, motortartó bak motor oldali csavarok: 80 Nm, motortartó bak kocsiszekrény oldali csavarok: 90 Nm.

Rögzítse az adatokat a szíjhoz járó matricán, majd ragassza azt a motorburkolatra.

Tegyen egy próbakört a járművel.

Forrás: ContiTech Press / 2014. november


Kapcsolódó dokumentum:


Ford%20Focus%20C-Max%201,6%20Ti%20vez%C3%A9rm%C5%B1sz%C3%ADjcsere


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés