Hella Tech World

Kia Rio ingadozó motorfordulatszám

Ha egy 2000–2004 között gyártott Kia Rio modell érkezik a szervizbe és a tulajdonos ingadozó motorfordulatszámra panaszkodik, és a motor MIL-lámpája világít, akkor a hiba nagy valószínűséggel a fojtószelep pozícióját mérő potméter jelével kapcsolatos.

Először érdemes a csatlakozó pinjeit és a vezetéket ellenőrizni és megtisztítani, majd a potenciométer pinjeit kimérni:

– a föld pinjén 0 V,

– a táp pinjén 5 V,

– a szenzorjel pinjén a fojtószelep pozíciójától függő feszültségjelnek kell meg­jelennie.

Ha a szenzor hibáját észleljük, akkor azt cseréljük ki.


Nehezen járó motor az MZR-CD motorkódú Mazda 3-ban (RF-Turbo)

Ha egy MZR-CD kódú motorral szerelt Mazda 3-at hoznak a szervizbe motorjárási problémákkal, akkor a hiba forrása egy hibás tüzelőanyagnyomás-szabályzó mágnesszelep lehet. Az alábbi jelenségeket tapasztalhatja a tulajdonos a mágnesszelep meghibásodása miatt:

– gyakran leáll a motor,

– érzékelhető teljesítménycsökkenést tapasztal a járművezető,

– gyenge hidegindítási teljesítmény,

– nem megfelelő dinamika.

Bizonyos esetekben a motor MIL-lámpája is világít, és a P0089 hibakód olvasható ki a tárolóból. Érdemes ellen­őrizni a tüzelőanyag-rendszer tömítettségét, valamint a tüzelőanyag-szűrő vizsgálata és szükség esetén cseréje is ajánlott.

A nyomásszabályzó mágnesszelep közvetlen vizsgálata is lehetséges a csatlakozó széthúzása után ellenállásmérő módszerrel.


Motorhibajelző MIL-lámpa világít a 2006–2010 között gyártott Suzuki Swiftben

Ha 2006 és 2010 között gyártott Suzuki Swiftet hoznak a műhelybe világító motorhiba MIL-lámpával, és P0400 hibakódot olvasunk ki a tárolójából (Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction), akkor nagy valószínűséggel az EGR-szelep okozza a problémát. A szennyeződések miatt nagyon lecsökken a gázáram, illetve leragadhat a szelep, ilyen esetben a következőképpen járjon el:

– szerelje ki az EGR-szelepet és tisztítsa meg a szennyeződésektől,

– ha nagy mennyiségű szennyeződést talált rajta, akkor a kipufogócsonkot is szerelje le és tisztítsa ki,

– a tisztítás után szerelje vissza az alkatrészeket új tömítésekkel,

– végezzen egy rendszervizsgálatot,

– törölje a hibatárolót!


Ford Mondeo: a töltésvisszajelző járó motornál világít

A Ford Mondeo 1,8 TD 93.01-99.01. töltésvisszajelző folyamatosan világít járó motornál. Ha az 1993-tól 1999-ig gyártott, 1,8 liter lökettérfogatú turbódízel motorral szerelt Ford Mondeo töltésvisszajelző hibalámpája folyamatosan világít járó motornál, akkor a hiba oka lehet az olajjal szennyezett generátor. Ha a turbófeltöltőhöz vezető tömlőből olaj szivárog, akkor az a generátorba folyhat és tönkreteheti azt. A hiba elhárításához nem elég a generátort cserélni, meg kell találni a szivárgás forrását, és a hibás olajvezetéket is cserélni kell. A javítás menete:

– vegye le a töltőlevegő-hűtőt,

– a hűtő levétele után láthatóvá válik a turbófeltöltőhöz vezető tömlő, bizonyosodjon meg a szivárgás forrásáról,

– szerelje ki a tömlőt,

– tisztítsa meg a turbófeltöltő és az olajszűrő ház tömítőfelületeit és győződjön meg sértetlenségükről,

– szerelje be az új tömlőt, használjon új tömítéseket,

– cserélje ki a generátort,

– szerelje vissza a töltőlevegő-hűtőt,

– végezzen szivárgásvizsgálatot.

Megjegyzés: ha a turbófeltöltő vagy a szűrőház tömítőfelületein sérülést talál, javítsa ki a hibákat vagy cserélje ki a sérült alkatrészeket.