Ford Transit hátsó kerékagycsapágy csere

Az SKF szerviztanácsadója a Ford Transit-on alkalmazott második generációs kerékagycsapágy-egység (VKBA 6527/6528) szereléséhez ad tanácsokat, megmutatva a kritikus és problémás lépéseket a görgő „pozicionálás” beépítésének folyamatában. Sok szerviz ott követ el hibát, hogy a második generációs csapágyegységek szerelésénél, a robusztus szerkezetre való tekintettel az összeszerelés során légkulcsot használ.
Ezt ne tegyék!

Az egység belsejében két különböző kúpgörgős (TRB – Taper Roller Bearing) csapágy található. A két csapágynak normál pozícióba kell kerülnie, mielőtt a végső rögzítési nyomatékkal meghúznánk. Ennek a folyamatnak a neve az úgynevezett pozícionáló– görgő lefuttató szerelési művelet.


VKBA 6527

Amennyiben a fent említett folyamat, illetve a görgő megfelelő pozícióba állása nem történik meg, a végső rögzítés hibás lesz.

Megjegyzés: A teljes pozícionáló folyamat véghelyzete a csapágylehúzás, illetve a végső rögzítés kezdeti pozíciója!

A pozícionáló folyamat hatása az összeszerelés során megfigyelhető, amikor a görgők az esetleges kezdő pozícióból a megfelelő peremmel érintkező véghelyzetbe kerülnek.


VKBA 6528

Minden gördülő elemnek el kell érnie a véghelyzetet jelentő külső peremet!

A görgő pozícionáló folyamat minimálisan 5, de akár 20 körbefordítást igényel.

A két integrált kúpgörgős csapágy (TRB) egymáshoz történő biztosítását távtartó gyűrű végzi.


Kezdő pozíció

 


Véghelyzet

A két leggyakoribb hiba, amely a gyűrű tönkremenetelét okozza, a következő:

1. A görgő pozícionáló folyamat alkalmazása nélkül a tartógyűrű kiakadhat.

2. A kerékagy tengelycsonkra történő helytelen felhelyezése, amely azt jelenti, hogy rossz helyzetben történik a tolás és a húzás, így elmozdulnak a belső csapágygyűrűk, kicsúszik a tartógyűrű. A végső nyomatékkal való meghúzáskor kicsúszó tartógyűrű a csapágy belső gyűrűket nem megfelelő pozícióban rögzíti.

Szerelési iránymutató. Fontos: minden esetben követendő a gyártói szerelési utasítás!

➊ A gyártói előírásoknak megfelelően készítse elő és rögzítse a gépjárművet. Szerelje le a féknyerget, a kerékagy/ féktárcsa egységet.


➋ Szerelje ki a régi kerékagyat a féktárcsából.


➌ Tisztítsa meg a féktárcsát és győződjön meg róla, hogy nincs rozsdásodás vagy szennyeződés a kerékaggyal érintkező felületen.

➍ Kézzel húzza meg a csavarokat.

➎ Húzza le a csavarokat 70 Nm nyomatékkal. Kövesse a képen látható csavarlehúzási sorrendet.

➏ Miután felhelyezte a tengelycsonkra és pozícióba állította a kerékagyszerelvényt, az új rögzítőanyát csak kézzel húzza meg.

Használja a dobozban található új kerékagyrögzítő anyát.

1. lépés Kézzel húzza le a rögzítőanyát. Ötször forgassa körbe a kereket.

2. lépés 200 Nm nyomatékkal húzza le a rögzítőanyát.

3. lépés Ötször forgassa körbe a kereket.

4. lépés Az alábbi megfelelő nyomatékkal húzza le a rögzítőanyát

(44 mm tárcsaátmérő / VKBA 6527) 300 Nm.

(51 mm tárcsaátmérő / VKBA 6528) 450 Nm.

➐ Minden fennmaradó alkatrészt szereljen vissza, a gyártói utasításoknak megfelelően.


Szerelje fel a féknyerget, és rögzítse 115 Nm nyomatékkal.

MEGHIBÁSODÁSOK

➑ Meghibásodások, amelyek oka a fenti folyamatok alkalmazásának hiánya:

➑/a: légkulcs használata: túlfeszítés, törött belső gyűrű és tartógyűrű,

➑/b: a kenőanyagba került szennyeződés miatt sérült tömítések,

➑/c: nem megfelelő gördülő elem pozíció,

➑/d: nem megfelelő gördülő elem pozíció.

Az SKF gyári (OE) minőségű kerék­agy­egységek jellemzői:

– úgy tervezték, hogy teljesítse vagy meghaladja a gyártói (OE) előírásokat,

– gyári OE-szenzorok biztosítják a megfelelő ABS rendszerműködést,

– a prémium minőségű tömítések mind a külső és belső részen megóvják a csapágyat,

– precíziós csapágy előfeszítés és a legmodernebb gyártásbeli technológiák alkalmazása,

– a gyári (OE) minőségi előírásoknak megfelelő méret, funkció és terheléses teljesítménytesztelés,

– a gyári (OE) minőségi előírásoknak megfelelő anyag- és felületminőség,

– megfelelő hőkezelési folyamat,

– precíz szerelési tűrések.

Forrás: SKF Pole Position, 2014/21. szám; PUB 80/P2 14757 EN · 2014