Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Takarékoskodj okosan a Bosch segítségével!

Az okos takarékosság soha eddig nem volt még fontosabb az élet szinte minden területén, mint napjainkban. Az ipari termelés pedig ennek élenjáró területe. A nyersanyagokkal való takarékos gazdálkodás, a gyártási folyamatokban az energiafelhasználás és a környezetszennyezés drasztikus csökkentése napjaink követelménye. Azért, hogy a világ megfeleljen ezeknek a jogos elvárásoknak, teljes folyamatokat kell átgondolnia és racionalizálnia. Ezen elvárások tükrében kezdte meg a Bosch az úgynevezett gyári felújítás folyamatait világszerte. A világon a Bosch elektronikai reman tevékenységének központi cége a németországi, hildesheimi központú Robert Bosch Automotiv Aftermarket Divíziója végzi.

Az ésszerű takarékoskodási intézkedések megtétele érdekében a termék teljes életútját kell áttekinteni, beleértve a gyártás és használat minden energetikai, javítási, környezetszennyezési vonatkozását és a selejtezés technológiai folyamatait is. Cél tehát az, hogy takarékoskodjanak az energiával, csökkentsék az anyagfelhasználást. Következik ebből az is, hogy a technikai rendszerek egyre bonyolultabb, összetettebb alkatrészeit tervezett élettartamuk után és élettartamukon belüli hibájuk esetén se cseréljék le újra, hanem vizsgálják meg felújításuk lehetőségeit.

A felújítás ma több, sokkal több, mint egy-egy hibás elemük kicserélése, ez a termék újjászületését jelenti.


Mechatronikai alkatrészek, melyek elektronikáját újítják fel

Neve újragyártás! Az angol remanufacturing szót használják, sőt inkább a rövidített változata terjedt el a világban, a „reman”. A reman ma teljesen elfogadott és virágzó iparág a világ minden pontján, jellemzően a gazdagabb (!) országokban, így az USA-ban, Angliában, Németországban. Nagy beszállítók és az autógyárak a „gyári felújítást” kiemelt profitcenterüknek tekintik, hiszen mindenük megvan hozzá: a szerszámozottság, a tudás és ahová kell, a frissített szoftver.

A BOSCH REMAN PROGRAM

Az autójavítók tudják, hogy a Bosch felújított alkatrészek köre – az eXchange program elemei – milyen sokrétű a dízeladagolás és a benzinbefecskendezés elemeitől, az indítómotorokon és generátorokon keresztül, a fékalkatrészekig – mint a gyári ismertető írja, több mint 1000 termék van már a kínálatban.


A felújított autórádiók és navigációs berendezések tesztelése

Már sok éve annak is, hogy a Bosch – hajdan még csak a Blaupunkt-termékek körében – elektronikai termékkörben gyári javítást, felújítást, programfrissítést végez. Miután a Bosch első beszállítói autóelektronikai termékeinek se szeri, se száma, kézenfekvő volt, hogy ezek igen széles körében gyári javítását, felújítását – újragyártását! – is felvegye a szolgáltatási palettájára.

Ez üzlet mindkét félnek! A gyártó tudását újrahasznosíthatja, a vevő akár harmadával is olcsóbban jut kiváló alkatrészekhez, 24 hónap garanciával. További előny, hogy sok esetben a reman cserealkatrész gyorsabban is elérhető, akár 24 órán belül.

MEGÓVNI A KÖRNYEZETET ÉS GARANTÁLNI A MINŐSÉGET

Az újragyártás élettartam-hosszabbító, felfrissítő termékfelújítás. Az újragyártás során kicserélnek minden olyan alkatrészt is, amely kell ahhoz, hogy az egység továbbra is garantáltan biztos üzemű legyen, még akkor is, ha éppen hibátlan. A gyári felújítás után az újragyártott alkatrész ugyanazon a gyári végteszten (minőség-ellenőrzésen) esik át, amelyet a gyártásánál is használnak. A feljavítás során a készülék a legfrissebb hardver- és szoftverszintre kerül.


A műszerfalmutatót saját fejlesztésű robot szereli

Sok esetben nem könnyű az újragyártás. Számos alkatrész tervezésénél nem veszik azt figyelembe a konstruktőrök és gyártástechnológusok, hogy a belső egységek esetleges elromlása, elhasználódása után egyszerűvé tegyék a felújító munkát. Magyarul szólva ezek az alkatrészek tervezetten nem bonthatóak. A reman első feladata a hozzáférés megtervezése, technológiájának kidolgozása. A javítás befejeztével pedig a szakszerű visszazárás elvégzése. A legjobb gyártóknál is előfordul, hogy az új termék viszonylag rövid élettartam után, egy apró elektronikai alkotóelem hibája miatt, működésképtelen lesz. A reman feladata ennek megjavítása is, mert a komplett egység selejtezése nagy pazarlás lenne.

Az alkatrészjavítás során 90%-kal kevesebb energiát használnak fel, mint az új egység gyártásakor. Az anyagmegtakarítás az újragyártott alkatrésztől függően 50 és 90% között mozog. Ez a dolgok lényege! A Bosch, csak úgy mint az új alkatrészeit, a javított alkatrészeket is két év garanciával szállítja.

ÜGYFÉLKAPCSOLAT

hirdetés

Érdemes a honlapjukat (https://boschelectronicservice.eu/hu) felkeresni, hiszen itt az aktuális, állandóan bővülő termékkört naprakészen találjuk.


Gyártmányaik közül egy különlegesség: a Mercedes Brabus modell számára készült műszerfal sebességmérő órája

A kecskeméti Bosch Electronic Service Kft.-től a felújított készülékek többsége a hildesheimi központi raktáron keresztül jut el a különböző márkák alkatrészközpontjaihoz, végül a szervizekbe. A magyar, cseh, szlovák, szlovén és olasz kereskedőket saját raktárkészletből közvetlenül szolgálják ki.

Az ügyfelek között az autógyári alkatrész-beszállítók mellett a hazai márkaszervizek, független szervizek és magánszemélyek is megtalálhatók. A műhely kérheti az alkatrész javítását, vagy rendelhet újragyártott egységet. A műhely telefonon keresztül is elérheti a Bosch Elektronika Szervizt. A javított alkatrészek kiszállítását és a hibás egységek begyűjtését a Bosch végzi, egy jól működő logisztikai rendszer segítségével.

MÁR 10 ÉVE MAGYARORSZÁGON IS

Idén ünnepelte a Bosch Electronic Service Kft. fennállásának 10. évfordulóját. A magyarországi vállalat a hildesheimi központú Robert Bosch Car Multimedia GmbH leányvállalataként, 2004-ben kezdte meg működését Kecskeméten. A bensőséges 10. születésnapi ünnepséget 2014. március 28-án Javier González Pareja, a Bosch-csoport magyarországi vezetője nyitotta meg a cég telephelyén. Szavaiból idézünk: „Most azért vagyunk itt, hogy megünnepeljük: a magyarországi Bosch Electronic Service Kft. már tíz éve fontos építőköve a hazai Bosch-csoportnak. A tíz éve alakult műhelyből az önök szakértelmének és szorgos munkájának köszönhetően mára egy különleges központtá fejlődtek, amely számos európai ország autószervizét látja el elektronikai alkatrészekkel. Mi, a Bosch-nál azt valljuk, hogy a sokféleség és a bátor vállalkozó kedv a sikereink kulcsa. Biztos vagyok abban, hogy velünk mindenki képes a felszínre hozni a tehetségét, és ezzel tovább gyarapítani a Bosch sikereit. Ahogyan az Önök csapata is teszi ezt nap mint nap. Ezért hálás köszönet illeti a cég valamennyi munkatársát.


A kecskeméti szerviz ügyvezető igazgatója, Albert Geister úr

A Bosch mindig is úttörő volt. Számtalan innovációval a kezdetektől élen jár a technológiai fejlődésben. De nem a technika fontos számunkra igazán, hanem az ember. A vásárlóink, a partnereink és leginkább a munkatársaink.”

Ezt erősítette meg a tulajdonos Robert Bosch GmbH képviseletében a kecskeméti szerviz ügyvezető igazgatója, Albert Geister úr, aki köszöntőjében részletesen felidézte az alapítás történetét és az azóta eltelt évek eseményeit, a cég dolgozóival együtt emlékezve a néha nehézségekkel, napi küzdelmekkel teli, de folyamatos technikai és üzleti fejlődést, sikereket hozó korszakra.

A magyarországi vállalat eleinte – akkor még Blaupunkt Mobil Multimédia Szerviz Kft. néven – Opel és BMW autórádiók javítását / felújítását végezte a szerviz azóta már az Audi, Volkswagen, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel, Smart, Nissan és Chevrolet autórádiók, navigációs rendszerek javítását, illetve gyári felújítását is, a kelet-közép-európai szervizközpontként működő, kecskeméti műhelyükben végzik. Portfóliójukat 2007 óta a gyári beépítésű autórádiók mellett ABS-ek, motorvezérlők, műszerfalak, kilométerórák egyedi javítása és gyári felújítása is gazdagítja. A cégcsoporton belül elérhető gyári műszaki információk lehetővé teszik különböző autóelektronikai cikkek egyedi javítását is – Bosch minőségben. Ide tartoznak egyebek mellett a különböző Bosch és nem-Bosch motor ECU-k, ABS-ESP vezérlők, xenonkomputerek, komfortelektronikák, body-controllerek, automatikus nyomatékváltók vezérlői (ZF) és egyéb vezérlőegységek egyedi hibakeresése, javítása is.


A cégvezetői kör (balról jobbra): Javier González Pareja, a Bosch-csoport magyarországi vezetője, Fodor Attila, a kecskeméti telephely cégvezetője és Albert Geister, a szerviz ügyvezető igazgatója

Geister úr a cég szinte valamennyi megjelent volt dolgozóját és a maiakat név szerint említette és köszöntötte, visszaidézve közös munkáikat a telep építésétől és bővítésétől kezdve az egyedi, rendkívül sikeres technológiai fejlesztésekig. Külön köszöntötte Fodor Attila urat, a kecskeméti telephely cégvezetőjét, megköszönve az alapítástól végzett értékes munkáját.

A születésnapi ünnepség egyben „nyitott kapuk napja” is volt, ahol a vendégek és a munkatársak családtagjai végignézhették az egyes munkahelyeken folyó tevékenységet, megtekinthették a reman-termékeket.

Sok apró figyelmességgel, kedves ajándékkal szolgáltak a vendégeknek, természetesen szigorúan a technológia adta lehetőségeket használva, így például névre szóló üvegkorsóval, melyre a feliratát mindenki maga homokfújhatta, vagy félautomata ultrahangos huzalhegesztéssel kibondolhatta a cég emblémáját.


A cég dolgozói a vállalat fennállásának 10. évfordulójára családtagjaikkal érkeztek

A gyerekvetélkedők, ügyességi játékok, színjátszók minden korosztálynak szolgáltak élménnyel és mindezt a vendéglátás pazar bősége, ínycsiklandó finomságai koronázták meg.

Szerkesztőségünk nevében mi is köszöntjük a 10 éves Bosch Electronic Service Kft. munkatársait, további sikereket kívánunk munkájukhoz!

Köszönjük, hogy betekinthettünk munkájuk részleteibe, megnézhettük a „szentélyekben” folyó munkát, és azt, hogy erről – mi más célja lehet egy szaklapnak – beszámolhatunk olvasóinknak.


Kapcsolódó dokumentum:


28-32


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés