Biztosan a biztosíték
Mercedes Intouro autóbusszal harcoltunk. Probléma a következő volt: hol működött, hol nem működött a retarder és nem égett a féklámpa. Elsőnek a kapcsolókat és a biztosítékokat vizsgáltuk meg, de minden jónak mutatkozott. Ekkor, hibakód-kiolvasást is elvégeztem, de ennek során sem derült ki semmi.
Ráállítottam egy autóvillamossági szerelőt, aki minden vezetékköteget végignézett. Ez így ment egy teljes napon át, majd másnap én is bekapcsolódtam a hiba felderítésébe. Minden köteget kibontottunk és ellenőriztünk. De eredményre nem jutottunk. Hol működik a retarder és a féklámpa, hol nem. Ha a retardert nem kapcsoljuk be, működik a féklámpa. Gyanúm szerint a retarderkapcsoló okozza a hibát. Rendeltünk egy ilyen kapcsolót, majd beépítettük. Működik, hurrá. Útjára engedtük a működő autóbuszt. Este hívott a sofőr, hogy bent van a telephelyen, a hiba ugyanaz. Reggel újra nekifutottunk az egésznek…
Újra mindent tüzetesen átvizsgáltunk. De semmi. Most már a hibakódokat sem tudtuk kiolvasni, CAN-hibát jelzett a műszer. Kidöntöttük a biztosítéktáblát is, és ekkor ért a meglepetés. A tábla az első oldalládában van, és nincs alja. Így minden nedvességet és piszkot a menetszél itt raktároz le a tábla mögötti területen. Minden teljesen korrodált volt. Ezt konstrukciós hibának gondolom.
Miután egész nap ezeket tisztítgattuk, rendbe hoztuk, újabb próba. Eredmény ugyanaz. Pedig a biztosítékok is jók. Végül kivettem egy 50 A-os biztosítékot, és tettem helyette egy újat. Lám, azonnal helyreállt a rend. Tudtuk olvasni a hibatárolót. Hiba nem volt benne. Működött a féklámpa és a retarder is, külön-külön és együtt is.
A régi biztosítékon nem látni külsőleg semmi hibát, méréssel is jó. A mai napig nem értem a dolgot, de a hiba megszűnt létezni.