Szállításvezérelt vízpumpa
A hűtőközeg-szivattyúk sem a régiek – ez a sommás megállapítás már közel egy évtizede megállja a helyét. Ha indokát keressük, mint mindenben, ezt a CO2 és a szennyező kipufogógáz-kibocsátás csökkentésében találjuk. A motor hűtése már a termomenedzsment részét képezi, a hűtőközeg áramoltatása a hűtési igény szerint kell, hogy alakuljon. A termomenedzsment összetett szabályzó rendszerében a vízpumpára is hárul feladat: csak akkor és annyi hűtőközeget szállítson, ami az igény. És ebben benne van az is, hogy egyáltalán ne szállítson a motor felmelegedésének időszakában.
Mit tehetünk, hogy ezt elérjük? A lehetőségek az alábbiak:
• nem működtetjük, azaz leállítjuk (így motormunkát takarítunk meg, jól jön a CO2 -csökkentésnél), megtehetjük, mert
• villanymotor hajtja,
• mechanikusan, tengelykapcsolóval leválasztható a hajtásról,
• forgatjuk ugyan a járókereket, de a szállítást megakadályozzuk, valamilyen letakarással,
• visszakerengetünk.
Jelen cikkünkben a VW-csoport több motorjánál is alkalmazott járókerék-letakarásos szivattyú került a boncasztalra. Szellemesen megalkotott konstrukció, megérdemli, hogy működését megértsük. Szerkezeti elem roncsolás nélkül ugyan megbontható, de erre rémálmában sem gondolt konstruktőre, gyártója. Sajnos meghibásodásával számolni kell, van is rá példa. A javítás egyértelműen csere, vékony és több helyen is csuklós kezűeknek a motorból való ki-, majd beszerelés nem lehet gond…