Csavarrugó műanyagból
A Sogefi-csoport – akit a hazai autóalkatrész-piacon jobbára kiváló szűrőiről ismerünk – flexibilis felfüggesztések üzletága kifejlesztett egy csavarrugót üvegszál-erősítéses műanyagból személyautókhoz és kishaszonjárművekhez, mely 40–70%-kal könnyebb lehet a hagyományos acélrugóknál, ami 4–6 kg-ot jelent autónként. Ezenkívül hosszabb az élettartamuk is, mert nem oxidálódik. Az új fejlesztés segítségével javul a menettulajdonság és -komfort azáltal, hogy rossz úton csökken a zaj, valamint nagyobb a sajátfrekvencia. A biztonság is jelentősen nőtt azáltal, hogy a vállalat szerint a rugó hirtelen törése kizárható.
Ezeken túlmenően a gyártási folyamat környezetkímélőbb is. Az energiafelhasználás 3–5-ször kisebb, mint az acélrugók gyártásánál. Kevesebb a gyártásfolyamat lépéseinek a száma is, szigetelés és lakkozás nem szükséges. Ugyanúgy kiesik a felületkezelés, így kevesebb hulladék is keletkezik.
A műanyag rugó és annak előállítása a Sogefi szabadalma. A rugó huzalátmérője vastagabb, a teljes átmérő kevesebb menetszámmal nagyobb, de könnyebb, mint egy acélrugó. Egy Audi A4 acél első rugó 2,66 kg, a műanyag rugó 1,53 kg, így pontosan 40%-kal könnyebb. A csavarrugó menetei csavarásra vannak igénybe véve. A rugó magjául hosszú egymással összesodort üvegszálak szolgálnak, melyek epoxid gyantával vannak átitatva. Erre a magra, melynek átmérője néhány milliméter, egy gép további rétegeket borít a hosszirányra 45 fokos szögben mindkét irányba. Ezek az egymást metsző rétegek a torziós feszültségeket húzó- és nyomófeszültséggé alakítják. Ezután a még lágy és nedves huzalt egy alacsony olvadáspontú fémötvözetformába helyezik, mely a készülő rugó negatív formája. Egy kemencében aztán 100 oC felett az anyag kikeményedik, miközben a forma elolvad. Még ebben az évben piacra kerül az új rugó a villamos hajtású Audi R8 E-tronban. 2013-ban több fokozatban kerül bevezetésre a közép- és felsőkategóriákban is. Most a közúti tartóssági tesztek folynak.