Jelentős növekedés a magyarországi Bosch-csoportnál
A magyarországi Bosch-csoport a 2011-es pénzügyi évben erős növekedést produkált – hangzott el a Bosch éves sajtótájékoztatóján. A különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója Magyarországon tizenegy leányvállalatával 508 milliárd forint forgalmat ért el a vállalaton belüli szállításokat is beleértve. Ez az előző pénzügyi évhez képest 27 százalékos növekedést jelent. A magyar piacon a cégcsoport forgalma 13 százalékkal 134 milliárd forintra nőtt. Javier González Pareja, a magyarországi Bosch-csoport vezetője elmondta: „A 2011-re megfogalmazott célkitűzéseink maradéktalanul teljesültek. Büszkék vagyunk arra, hogy a tavalyi évben megvalósult dinamikus növekedéssel a Bosch a magyar gazdaság egyik húzó vállalatává vált.” Az idei üzleti évben további növekedéssel számol a Bosch, különösen a gépjármű-technológia területén.
A Bosch 2011-ben 1700 új munkahelyet teremtett Magyarországon, így munkavállalóinak száma hazánkban először érte el a 8000 főt. Ez az előző üzleti évhez képest 27 százalékos létszámnövekedést jelent, ami az eddigi legjelentősebb bővülési mutató, amelyet a magyarországi Bosch egyetlen pénzügyi év alatt elért. A dolgozók létszáma különösen a miskolci és a hatvani gyárakban nőtt. A kutatás-fejlesztés területén dolgozó mérnökök száma 160 fővel 860-ra emelkedett: így a Budapesti Fejlesztési Központ, ami a Bosch gépjármű-technológiai innovációjának egyik jelentős bázisa, már 700 fejlesztőmérnököt foglalkoztat, további 100 mérnököt alkalmaz a Bosch miskolci kéziszerszámgyárában, és 60-at a miskolci autóipari egységében.
A vállalat 2011-ben 47 milliárd forintot fordított beruházásokra, amely több mint kétszerese a 2010-es összegnek. A cég a tavalyi évben 5,5 milliárd forint beruházást jelentő új autóipari gyárcsarnokot avatott Miskolcon, és letette új, 6 milliárd forintból megvalósuló központi bázisa első épületének alapkövét Budapesten. A dinamikus ütemben haladó fővárosi fejlesztés első traktusának építése 2013 tavaszán fejeződik be, míg a teljes Budapesti Fejlesztési Központ számára készülő második ütem beruházása az idén kezdődik és 2015-ben zárul.
A Bosch termékportfóliója is bővült 2011-ben: a miskolci új autóipari gyártócsarnokban megkezdték az eBike, azaz az elektromos kerékpárok meghajtásrendszereinek sorozatgyártását, amelybe a hatvani gyár által készített motorvezérlések kerülnek. Az eBike alkatrészek gyártása mellett a Bosch miskolci autóipari gyárában új villamos motorok, generátorok, önindítók, ablaktörlő szerkezetek és -lapátok előállítását is bevezették.
A magyarországi Bosch-csoport 2011-ben az előző üzleti évhez képest 18 százalékkal 13 milliárd forintra növelte a K+F tevékenységre fordított összeg nagyságát. A Budapesten dolgozó fejlesztőmérnökök munkájának eredményeként eddig 64 autóipari szabadalmat jelentett be a vállalatcsoport, amelyet a fejlesztési központ munkatársai jegyeznek. 2012-ben a Budapesti Fejlesztési Központ előreláthatóan további 120 fejlesztőmérnök munkatárssal bővül.
Csavarrugó műanyagból
A Sogefi-csoport – akit a hazai autóalkatrész-piacon jobbára kiváló szűrőiről ismerünk – flexibilis felfüggesztések üzletága kifejlesztett egy csavarrugót üvegszál-erősítéses műanyagból személyautókhoz és kishaszonjárművekhez, mely 40–70%-kal könnyebb lehet a hagyományos acélrugóknál, ami 4–6 kg-ot jelent autónként. Ezenkívül hosszabb az élettartamuk is, mert nem oxidálódik. Az új fejlesztés segítségével javul a menettulajdonság és -komfort azáltal, hogy rossz úton csökken a zaj, valamint nagyobb a sajátfrekvencia. A biztonság is jelentősen nőtt azáltal, hogy a vállalat szerint a rugó hirtelen törése kizárható.
Ezeken túlmenően a gyártási folyamat környezetkímélőbb is. Az energiafelhasználás 3–5-ször kisebb, mint az acélrugók gyártásánál. Kevesebb a gyártásfolyamat lépéseinek a száma is, szigetelés és lakkozás nem szükséges. Ugyanúgy kiesik a felületkezelés, így kevesebb hulladék is keletkezik.
A műanyag rugó és annak előállítása a Sogefi szabadalma. A rugó huzalátmérője vastagabb, a teljes átmérő kevesebb menetszámmal nagyobb, de könnyebb, mint egy acélrugó. Egy Audi A4 acél első rugó 2,66 kg, a műanyag rugó 1,53 kg, így pontosan 40%-kal könnyebb. A csavarrugó menetei csavarásra vannak igénybe véve. A rugó magjául hosszú egymással összesodort üvegszálak szolgálnak, melyek epoxid gyantával vannak átitatva. Erre a magra, melynek átmérője néhány milliméter, egy gép további rétegeket borít a hosszirányra 45 fokos szögben mindkét irányba. Ezek az egymást metsző rétegek a torziós feszültségeket húzó- és nyomófeszültséggé alakítják. Ezután a még lágy és nedves huzalt egy alacsony olvadáspontú fémötvözetformába helyezik, mely a készülő rugó negatív formája. Egy kemencében aztán 100 oC felett az anyag kikeményedik, miközben a forma elolvad. Még ebben az évben piacra kerül az új rugó a villamos hajtású Audi R8 E-tronban. 2013-ban több fokozatban kerül bevezetésre a közép- és felsőkategóriákban is. Most a közúti tartóssági tesztek folynak.