Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. március | Olvasson bele!

A TRW új övfeszítője

A pirotechnikai övfeszítő közel 30 éve jelent meg. A 2010. decemberben megtartott „Airbag 2010”-en, a 10. nemzetközi szimpóziumon Karlsruhében mutatta be a TRW a pirotechnikai övfeszítő legújabb változatát. Az úgynevezett „Kígyó formájú övfeszítő beavatkozó”-t, a SPR4-et (Snake Pretension Retractor) a TRW alfdorfi telephelyén fejlesztették ki, és 2013-tól kerül szériagyártásba.

hirdetés

Az SRP4 a 2001-ben bevezetett ESA 4.0 (Einseiter Sperrender Aufroller) alapjaira épül. A különlegessége az új feszítőkoncepció: egy kígyó formájú flexibilis műanyag rúd váltotta fel az eddigi fémgolyókat. Amikor a szenzorok begyújtják a pirotechnikai gázgenerátort, a „zöld gáz” felszabadul. Ez a vezetőcsőben kitágul és nyomást hoz létre, mely a kígyó formájú műanyagdugattyú-rudat maga előtt tolja. A vezetőcső rávezeti a deformálódó dugattyút az övfeszítő fogaskerekére, és így az szükséges nyomatékot visz az övfeszítő tengelyére, és ezáltal megfeszíti az övet. A műanyag dugattyú kisebb tömege miatt a feszítőerő hamarább felépül, mint a hagyományos rendszerekben. Ezenkívül a műanyag dugattyú lengésfojtóként is működik, mert lényegesen kisebb terhelés jelentkezik, mint a hagyományos rendszerekben, ahol fém a fémmel érintkezik. Ez csekélyebb alkatrészterhelést eredményez. Ehhez hozzájön még, hogy az alkalmazott „zöld gáz” érzéketlen a környezeti hőmérséklet-ingadozásokra, így az SRP4 különböző viszonyok között is megbízhatóan működik. Az egész művelet megközelítőleg 10 ms-ig tart. Előnyök a korábbi kialakítással szemben, hogy csökkent a tömeg, a beépítési helyszükséglet, a reakcióidő, és egyszerűsödött a kialakítás.


Kapcsolódó dokumentum:


06


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés