Autószerviz 4.0 – új kötődések

Mást sem hallunk, mint digitalizáció égen és földön, kapcsolt rendszerek, negyedik ipari forradalom, azaz Ipar 4.0. Majd ránk támadnak a bennfentesek szakzsargonjaikkal: M2M, V2V, AI, IoT, BD. Kimondják, ha nem követed a trendeket, óhatatlanul lemaradsz. Eltűnnek a „régi korok” eszközei, régi alatt max. egy fél évtizedet kell érteni, nincs más, mint az új. Az új technikai és informatikai lehetőségek – ezek teljes mértékben összefűződnek – megteremtik a hasznosítási területeiket, könyörtelenül leváltják a régieket, a hozzá nem alkalmazkodókat kiszorítják. Kis túlzással még az életből is. A fejlődés folyamata, a processz kényszer. Óriási gazdasági érdek és érdekcsoportok állnak mögötte. Módszereiben rendkívül erőszakos, manipulatív és kegyetlen. Ez nem bársonyos rendszerváltás. Félreértés ne essék, mindez lehet az emberiség hasznára, de kijelölt út az egyre jobb felé nincs. Erre mondják, hogy majd meglátjuk…

A szolgáltatóipar sem maradhat ki a jóból, ha másképpen nem megy, sokszor rákényszerítik a gyártói ipari követelményeket. Bővebb magyarázat nem kell, elég egy példa a mi világunkból: autószervizek, kicsik is, ISO-minőségbiztosítása. Ha nagyvállalat flottáját kezeli, akkor kell az ISO a „kompatibilitás miatt”, ha műszaki vizsgabázis, kellett az egész vállalkozásra az ISO. A minőségbiztosítás szükséges dolog, de egy ipari ISO ránk erőltetése csak azoknak volt jó, akik csinálták.

Kimaradhatunk-e, mint autójavító vállalkozás, az Ipar 4.0-ból?

Nem! Az autószerviz is a való világ része, használnia kell az új módszereket, mást nem is tehetünk. Meg kell találni, ami számunkra hasznos. A feladat: tessék megtalálni! Első helyen van a cégen belüli és a külvilággal való informatikai kapcsolat. Van, ahol megteremtése, van, ahol racionalizálása és vannak egészen új területei is. A felhő „Big Data” információból és az azon keresztüli kapcsolatokból sokkal több kellene, mint amivel most rendelkezünk. Abszolút hatékonyságnövelő minden ez irányú elmozdulás. Egy örök téma: az autószerviz ügyfelének, munkaadónknak az irántunk való bizalom növelése. A kötődést erősíteni kell. A világ, látjuk jól, változik. Létrejöttek az információközlés új formái, melyet az ügyfelek egyre nagyobb hányada el is vár. A nyomon követés erősíti a megrendelő bizalmát, növeli tájékozottságát. Szinte megszoktuk, hogy egy csomagunk – akár kapjuk, akár küldjük – útja minden pillanatban követhető. Beérkezéséről hírt kapunk.

Most nagyon ne lepődjenek meg. Egy diagnosztikai vagy egyéb technológiai berendezés ma már tudja értesíteni a megrendelőt, az autótulajdonost, hogy az ő autóján dolgozik. Ez már az ún. IoT, hálózatba kötött „intelligens” eszköz. Megy az SMS erről, vagy bármiféle üzenet.

Létezik olyan diagnosztikai eszköz, amelyiknek van adatsora a szerelő számára és egy, az ügyfélnek szóló elmagyarázó állapotjelentése. Ez is megy üzenetben az autótulajdonosnak. Beláthatatlannak tűnnek a jövőbeli lehetőségek. Aki ezt ma megmosolyogja, előbb-utóbb a piaci versenyben rá fog kényszerülni.

A szerelők amiben többnyire jók, az a „vetítés”, de ez nem az Ipar 4.0…