Meglepően keveset tudunk az abroncsainkról
A magyarok 40%-a tévesen úgy gondolja, hogy itthon kötelező a téli gumi használata, 70%-uk pedig nincs tisztában a gumiabroncsokra vonatkozó szabályokkal, rendeletekkel, például a téli és nyári gumik mintázatmélységét illetően. – derült ki az Apollo Vredestein Kft. 2552 fővel készített friss felméréséből. A válaszadók többsége a kötelező biztosításra vonatkozó szabályokat sem ismerte maradéktalanul. Ugyanakkor a válaszadók 86% saját bevallása szerint idén télen téli gumit fog használni, ezzel jelentősen növelve a magyar közutak biztonságát.
Bár az Apollo Vredestein Kft. tavalyi felméréséből kiderült, hogy az autósok 75%-a kötelezővé tenné a téli gumiabroncsok használatát, Magyarországon még most sem kötelező telente téli gumira váltani és berakni a hóláncot az autóba, általános közlekedésbiztonsági követelmény azonban, hogy az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak útnak. Ezzel szemben több szomszédos országban, például november 1-től Ausztriában kötelező téli gumikkal közlekedni, és már a határátkelőkön ellenőrizhetik a téli gumi és a hólánc meglétét. Az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használatának veszélyeivel a magyar gépjárművezetők is tisztában vannak, a válaszadóknak jelentős része (64%) október közepéig mégsem cserélte le a nyári gumikat. „A legnagyobb veszéllyel járó megcsúszásos balesetek kockázata akkor a legmagasabb, ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, és megjelennek a hajnali fagyok, ilyenkor sürgősen téli gumira kell váltani, mert 7 °C alatt a nyári gumik jelentősen veszítenek tapadásukból” – figyelmeztet Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.
Fizet-e a biztosító?
A jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra. Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival, de nem a gumi miatt szenved balesetet. Az viszont lehetséges, hogy a kötelező biztosító szakértői véleményre támaszkodva, a 2013-as 72/2013. (XII. 2.) NFM rendelet alapján úgy ítéli meg, hogy nem megfelelő, 4 mm-nél kisebb profilmélységű gumiabroncsok is szerepet játszottak a balesetben, és megpróbálja behajtani a kifizetett kártérítést.
Érdemes annak is utánanézni, hogy a CASCO biztosítás esetén nincs-e olyan kitétel a szerződésünkben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban, például november és február között. Ebben az esetben, ha az adott időszakban az autós nyári gumival szenved balesetet, a biztosító mentesül a kár kifizetésétől. Hiába nem kötelező Magyarországon a téli gumi, a biztosítási szabályok nem feketék és fehérek, ez pedig a kérdőívre adott válaszokban is tükröződik. A válaszadók 80%-a úgy vélekedett, hogy a telente nyári gumival balesetet szenvedőknek nem fizet a biztosító, ráadásul 85%-uk szerint az autós akár még felelősségre is vonható.
A négyévszakos abroncsok alternatívát jelenthetnek?
Magyarországon még mindig kisebbségben vannak azok, akik telente négyévszakos abronccsal autóznak. A válaszadók csupán 12%-a él ezzel a lehetőséggel. Az ilyen típusú abroncsok gyártása során a biztonságra törekednek, így többségüket téli körülményekre optimalizálják. Egyes típusokon a hármas hegycsúcsot és hópelyhet formázó szimbólumok is megtalálhatóak, amelyek megfelelnek azon országok előírásainak, ahol a téli abroncsok használata kötelező.
És mi a helyzet a félmegoldással? Elegendő, ha csak a hajtott tengelyre kerül téli gumi?
Ha csak a meghajtott tengelyre szereltetünk téli gumit, az az elindulást segítheti, de a fékezésnél már komoly gondot jelenthet. „Egy erőteljesebb fékezés esetén az autó nyári gumival felszerelt tengelye kevésbé fog tapadni, tartani, így az autó megcsúszhat, sőt akár irányíthatatlanná válhat és kitörhet a haladási irányából, akár a szembejövő sávba, vagy az árokba. Az ilyen fékezéseknél keletkező különbséget még a legújabb menetstabilizátorral felszerelt autók sem tudják korrigálni” – mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.