Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. július | Olvasson bele!

Nincs halasztás, jön az R-1234yf

Az Európai Bizottság nem ad türelmi időt a német autógyártóknak az új légkondícionáló-hűtőközeg, az R-1234yf bevezetésére, amit idén január óta kötelező használni. A Daimler indította el a tiltakozását tavaly szeptemberben arra hivatkozva, hogy az ütközési teszt során a B-osztály új klímagázzal szerelt autóiból 20-ból 20 úgy sérült, hogy az új hűtőközegre visszavezethető okból kigyulladt.

Az ütközési teszten az új gáz kiszivárogva a zárt rendszerből és érintkezve a forró motorral lángra lobbant és hidrogén-fluorid szabadult fel az égés során, ami különösen veszélyes az ember nyálkahártyájával érintkezve, akár halálos is lehet nagyobb mennyiség belélegzése. Az új hűtőközeget gyártó Honeywell és DuPont természetesen több éven át, független tesztelők által végzett kísérletekkel és vizsgálatokkal igazolta, hogy termékük nem veszélyes és azzal vádolták a német autógyárat, hogy a nagyobb költségek miatt nem szeretnének áttérni az R-123a-ról az R-1234yf-re. Közben a VW jelezte, hogy kiállnak a Daimler mellett, így az ügy bonyolódott, több autógyár is saját vizsgálatokba kezdett az új anyaggal. Közben a Toyota jelezte az Európai Bizottságnak, hogy nem találtak biztonsági problémákat az R-1234yf-fel kapcsolatban.

hirdetés

Az Európai Bizottság azért is sürgette az új közeg bevezetését, mert azt egy uniós direktíva miatt kellett kifejleszteni, amely szerint csak olyan közeg használható, aminek a GWP (Global Warming Potential) értéke, vagyis a globális felmelegedést segítő hatását reprezentáló mérőszáma 150 alatt van. Az R-1234yf GWP-értéke 4, ami 99,7%-kal kisebb, mint az eddig alkalmazott R-123a negatív környezeti hatása.

Az érvelések és újbóli vizsgálatok után az Európai Bizottság úgy látta, hogy nincs miért helyt adni a Daimler időkérésének, így már nem állhat semmi az R-1234yf térhódításának útjába.


Kapcsolódó dokumentum:


07


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés