A hálózatba kapcsolt elektromos autó a legjobb elektromos autó
A Bosch szerint 2025-ben a világon gyártott új járművek mintegy 15 százaléka rendelkezik majd legalább a hibrid technika szintjén elektromos hajtásrendszerrel, míg Európában az új autók több mint harmada lesz legalább részben elektromos üzemű. Az ilyen járművek árcsökkenésének legfőbb tényezőjeként az akkumulátortechnika fejlődését jelölte meg a Bosch vezetője.
Dr. Volkmar Denner szerint – aki a technológiák és szolgáltatások szállítójának igazgatótanácsában a kutatási és fejlesztési területekért is felel – az elektromos energia tárolóit 2020-ra a mainál kétszer nagyobb energiasűrűség és mindössze fele ekkora árszint jellemzi majd. Az elektromos fejlődés a belső égésű motorokat is vonzóbbá teszi. Az Európai Unió 2021-re megfogalmazott, az új gépkocsik szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó, meglehetősen nagyra törő célkitűzései (95 g/km) a Bosch meglátása szerint már önmagukban is azt eredményezhetik, hogy a SUV-modellek körében alapvető technikává válnak a hibrid hajtások.
Mindez a dízel- és benzinmotorok fejlesztésének is további lendületet adhat. „A hajtásrendszerek elektromossá alakításával a belső égésű motorok is minden eddiginél nagyobb fejlődés előtt állnak” – emelte ki Denner. Az elektromos támogatással üzemelő belső égésű motorokat a jövőben még magasabb fokú tüzelőanyag-takarékosság és még tisztább üzem jellemzi majd, megnövekedett forgatónyomatékuk pedig az élvezetes vezetést szolgálhatja. A csökkenő akkumulátorárak emellett még szélesebb körben teszik majd elérhetővé a hibrid hajtású gépkocsikat.
A nagy értékesítési volumenű piacokon kínált elektromos hajtású gépjárművek zavartalan mindennapos használhatóságának fontosságát Kína példáján érzékeltette Denner, ahol már több mint 120 millió elektromos hajtású robogó közlekedik. A Bosch nagy számban értékesíti az eScooter-modellek számára kifejlesztett elektromos kerékagyhajtását Kínában. A helyiek körében rendkívül népszerű közlekedési eszköz 40 km/h maximális sebessége bőven elegendő a metropoliszok sűrű forgalmában, és 50 kilométeres hatótávjuk is kielégíti a mindennapos használat elvárásait.
„Ezek a kétkerekűek azért ilyen sikeresek, mert pontosan megfelelnek a kínai közlekedők igényeinek” – hangsúlyozta Denner. Mivel pontosan az ügyfelek elvárásai szerint készültek, sokuk már kedvezőbb árszinten kapható a belső égésű motorral szerelt robogóknál. Denner szerint a következő feladat az autók körében is lehetővé tenné e testre szabott megoldást. Egyetlen alkalmazással egész Németországban tölthetők az elektromos autók. A jövő elektromos mobilitását a járművek hálózatba kapcsolása teheti még kényelmesebbé. „A hálózatba kapcsolt elektromos autó a legjobb elektromos autó” – jelentette ki Denner.
Elsősorban az ilyen gépkocsik egyelőre igen bonyolult töltésének kell kényelmesebbé válnia. A Bosch csoport szoftver- és rendszerfejlesztője, a Bosch Software Innovations olyan okostelefonos alkalmazást fejlesztett, ami jelentősen megkönnyíti a különböző szolgáltatók töltőállomásainak előzetes foglalását, illetve a fizetést. Eddig mindegyikük esetében más és más ügyfélkártyára volt szükség, az új megoldással viszont Berchtesgadentől Flensburgig egyetlen okostelefon és a megfelelő alkalmazás, valamint egy PayPal számla is elegendő. A Bosch emellett a megfelelő szoftverplatform segítségével már Németország töltőállomásainak mintegy 80 százalékával hálózati kapcsolatban áll.
E példa jól mutatja, hogy a Bosch időközben már nemcsak járműkomponensek beszállítójaként van jelen a piacon, hanem a mobilitás mindhárom fő területére – a járművek automatizálására, elektromossá alakítására és hálózatba kapcsolására – is kiterjesztette tevékenységét, a jövőben immár teljes körű megoldásokat kínálva ügyfeleinek. A vezetés élménye, mint vásárlási indok: jó példa erre az eBike. Ahhoz azonban, hogy az autósokat meggyőzzék az elektromos hajtásrendszerek előnyeiről, a racionális érvek önmagukban már nem elegendőek. Az érzelmek és a vezetés élménye a Bosch szerint döntő szerepet játszik az elektromos mobilitás terén, amit az eBike hajtások óriási sikere is igazol.
A Bosch „elektromos hátszele” igazi élvezetté avatja a kerékpározást, az élsportolóknak éppúgy, mint a hobbi kerékpárosok számára. A Bosch mára az elektromos kerékpárhajtások piacvezetőjévé lépett elő Európában, és több mint 50 gyártónak szállítja rendszereit. „Az eBike az Európai Unió legsikeresebb elektromos járműve” – jegyezte meg Denner, majd hozzátette, hogy az elektromos kerékpárok vásárlói átlagosan jóval többet áldoztak járművükre, mint a klasszikus változatok esetében.
„A kerékpárok több mint száz évig mindenki megelégedésére tisztán mechanikus szerkezetek voltak, majd megérkezett az eBike, és valósággal újraértelmezte az eddig kialakult piacot” – fejtette ki Denner. Hasonló folyamatra kerülhet sor az autóiparban is. A Bosch igazgatótanácsának elnöke kiemelte, hogy a technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója széles körű rendszerfejlesztési és hálózatintegrációs tevékenységével a jövőben is meghatározó szerepet kíván betölteni az elektromos mobilitás elterjesztésében.
Forrás: Bosch-sajtóinformáció.