Előfizetek 2023 január
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2023 január
A főszerkesztő üzeni

 

Tovább

CES 2023

A CES®, az évenként Las Vegasban rendezett Consumer Electronics Show az innováció globális színtere, a világ legbefolyásosabb technológiai eseménye – az áttörést jelentő technológiák és a globális innovátorok próbatere, mely az elektronizált technológiai szektor minden területét felöleli. A CES mint kiállítás jó ideje átalakulóban van. Az 1967-ben indult CES középpontjában még jó 10 évvel ezelőtt is a szórakoztató elektronika, például tévétechnika, számítástechnika, számítógépes játékok voltak. Ma már sok más terület ugyanakkora, ha nem nagyobb hangsúlyt kap Las Vegasban. Az autóipar jelenléte főleg az elektromos autók megjelenését követően vált hangsúlyosabbá, sőt mára meghatározó jelenlétet mutat. Legjobb példa erre, hogy a Sony 2023-ban egyetlen tévét sem hozott, helyette a Sony és a Honda vegyesvállalata, a Sony Honda Mobility által tervezett, és várhatóan 2026-tól megvásárolható, egyelőre Afeela néven futó elektromos autót mutatta be.

A Las Vegas-i CES 2023 jóval több mint százezer látogatója szinte egy autóbemutatóvá is vált technológiai vásáron vett részt.

Az autóknál – erre megy a világ – egyre fontosabb, mit tudnak digitálisan. A trend már évek óta: „software everywhere”. A mechanika, az autógépészet kezdi elveszteni a jelentőségét. Ezért fontosabb egyre több gyártónak a CES-en való bemutatkozás.

A dolgokkal vele jár, hogy az autóipari beszállítók is itt mutatják be, kínálják az autógyártóknak technológiai újdonságaikat. Aki itt nem jelenik meg és nincs komoly újdonsága, az talán nem is létezik. A 800 voltos elektromos hajtás akkumulátora 350 kW-ig tölthető, az otthoni garázsban egy induktív töltőrobot automatikusan behajt a jármű alá. Nem kell babrálni a csatlakozóval. A Stellantis „RAM 1500 Revolution BEV Concept” a Show (CES) egyik kiemelkedő látványossága volt. Az amerikaiak, kiváltképpen néhány állam lakosai a holnap mobilitását is csak pick-upokkal tudják elképzelni, de már hajlanak rá, hogy elektromosan. A koncepciójármű gyártási modelljét 2024-ben mutatják be.

A BMW az i Vision DEE-vel egy kompakt szedán példáját használta fel minden sallang nélkül, hogy bemutassa, mire képes manapság a digitalizálás az autókban. A tanulmányautó karos - szériája egyetlen gombnyomással, akár egyszerre is, 32 különböző színben ragyoghat. Az autónak még érzelmeket is ki kell mutatnia, például boldogan köszönti a tulajdonosát. De sokkal fontosabbak a Vision DEE belső értékei. Az új head-up kijelző a szélvédő teljes szélességét elfoglalja. 2025-ben sorozatgyártásba kell kerülnie az „új osztályban” (Neue Klasse). A BMW az Amazon Alexára támaszkodik a hangfelismerésben.

A Volkswagen először mutatta be az ID 7-et Las Vegasban, bár még mindig álcázottan. A ZF, a Conti és a Bosch abban segít az autógyártóknak, hogy átalakítsák modelljeik elavult elektronikus architektúráját. Több tucat vezérlőegység helyett – az új S-osztályban több mint 100 – a modern járművekben csak néhány nagy teljesítményű központi számítógép található az infotainment, a vezetőtámogató rendszerek és a vezetés számára. Ezek a számítógépek mindig a legújabb szoftverrel vagy vezeték nélküli hálózaton keresztül további funkciókkal vannak felszerelve. A ZF-nek 14 millió megrendelése van az úgynevezett ProAI rendszerre. Másodpercenként 1,5 billió számítási lépést kezel, ami elegendő a mesterséges intelligenciához és a félautonóm vezetéshez. „Az autógyártók ezután telepíthetik saját alkalmazásaikat a ZF központi számítógépére és a mellékelt operációs rendszerre” – mondja Martin Fischer, a ZF digitalizációért felelős igazgatósági tagja. Ezzel végre valósággá válik a kerekeken ülő okostelefon.

A ZF Friedrichshafen kifejlesztette a „Heat Belt”-et, egy fűthető biztonsági övet, amely kellemes meleget biztosít, különösen az elektromos autókban, anélkül, hogy az egész belső teret fel kellene melegíteni. A Continental kínálatában található különleges kabát gyalogosok és kerékpárosok számára készült. A„Detectable Jacket” olyan anyaggal van bevonva, amelyet a modern autók kamera-, illetve lézeres érzékelői kétszer olyan jól felismernek, mint a hagyományos, jól látható mellényeket. A Mercedes-Benz a Teslát is példaképül veszi: a kaliforniai elektromos úttörőhöz hasonlóan a stuttgarti cég is saját töltőhálózatot szeretne kialakítani. 2027-ig több mint 400 töltőparkot telepítenek több mint 2500 nagy teljesítményű töltővel Észak-Amerikában.

Tartalom