Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. július | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2022. június

A főszerkesztő üzeni

 

TE RONGYOS ÉLET… AVAGY SEGÍTSÉG A TÁVOLBÓL

Az információnál, az információs vagy a tevőleges segítségnél nincs nagyobb érték. Tudtuk ezt eddig is, azt azonban csak az utóbbi évek autótechnikája hozta, hogy egyedül egyáltalán nem megy. Borúlátó hangulat kezd eluralkodni rajtunk. Megszenvedjük. Megszenvedi az autótulajdonos és nem érti, mi is történt ebben a szakmában. Szinte naponta akadunk el a javításban és nincs tovább.

„Rájövök, ha addig élek is” – nagy elhatározás sikert hozhat, kicsi az esélye; sok idő, így sok pénz megy rá.

Ugyanaz a szerkezet, melyet (úgy gondoljuk, hogy) kiismertünk az egyik autómárkánál, a másikban nem pontosan ugyanúgy viselkedik.

Nem tudjuk, mert nem mondja meg a gyártó, hogy a rendszerműködés milyen rafinált vezérlési, szabályozási trükkökkel dolgozik. A rendszerbeállító még az autógyártónak sem mondja meg. Mi a megoldásuk? Egységcsere, egységcsere környezeti elemeivel, a teljes rendszer cseréje (pl. mostanában: AdBlue tartály, AdBlue ellátórendszer vagy éppen piezo injektor). Ezek határesetek, de még a szerelői világhoz tartozó, ha nehezen is, de általunk is kezelhető problémák. (Ha valaki azt mondja, hogy „igen, de…”, igaza van!). A szoftveres gondok azonban embertelenek, mert nem kellünk hozzá, részben kellenénk, de nem tudunk felnőni a problémához, nekünk ez már varázslás. Mielőtt a „mágiához” (szoftverfrissítéshez, letöltéshez) közel kerülnénk, számos próbatételnek kell megfelelnünk, mint a népmesékben. Címek, jelszavak, kódolások, segédprogram-letöltések, jogosultságok megszerzése, csatolások és illesztések, fizetési módok. Mindezek autógyártónként és gyártón belül típusgenerációnként mások és mások; ma pedig, a nagy fúziók korszakában mindezt még jól meg is keverik. És vannak, akik – mint mondják – megszenvedtek vele, de már eligazodnak ennek a világában. Ennek ők a specialistái.

Az ő segítségük nélkül nem marad más nekünk, mint a rutinmunka. Van egyáltalán még olyan? Hogyne lenne, például az átgumizás, esetleg szélvédőcsere, autómosás… Szóval, ha megszereztük a pontos diagnosztikai infót és javítástechnológiát, melyhez szintén kellhet külső segítség, például, ha (meg)tudjuk, hogy a hibás rendszer alkatrészcsere után csak (gyári kapcsolatú) szoftverfrissítéssel lép tovább, jöhet a tényleges javítási munka. A szoftveres munkát távoli segítséggel a specialista elvégzi nekünk, már csak a meló marad. Fontos, hogy az ügyfél azt látja, hogy a mi szervizünk javította meg az autóját, hogy ki és miben segített, az nem rá tartozik. Az élő távoli segítség több fajtája is ismert az „ősi” időktől kezdve. Telefonkapcsolat, kollégák megkérdezése arról, mi lehet a baj, ha ez meg az a tünet; az a valami hogy jön ki, vagy megy be, és még százféle.

Facebook- (és más) csoportok körbekérdezése: „ki tud segíteni?”. Szakmai egyesületek tagjainak „bőrbe kötött” tudásbázisa. A gyári hotline mondja, kamerás kapcsolattal mutatja a szerelési műveletet. Lehet VR-szemüveggel is kombinálva. Óriási lépés a távoli segítségben, amikor az autó agyába bekapcsolódik a távoli segítő és akár több száz, vagy ezer kilométerről elvégzi az „agyi” beavatkozást annak széles spektrumán.

Mit tudnak ők, amit mi nem? Csak annyi, hogy ők valamire specializálódtak (ez szinte bárkivel előfordulhat… – mondta egy naiv ember). Ismerik az „agyi” világot, járatosak a neurális hálókban, van gyári kapcsolatuk, ismernek ügyes praktikákat, és ami a legfontosabb, állandóan tanulnak. Ez ma visszaállíthatja az autójavítás megtépázott renoméját, egyes mesterek nekikeseredését némileg oldhatja.

A segítség mindig jól jön!

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés