Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. november | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2022. április

A főszerkesztő üzeni

 

FÉLELMEK ÉS REMÉNYEK

Érdemes-e autószereléssel a továbbiakban is foglalkozni, autószerelőnek tanulni? Bizonyára sokakban felmerült ez a kérdés, ott, ahol gyermekük a pályaválasztás időszakában van, akik beruházás előtt állnak, akiknek lenne módjuk „időben” más irányba fordulni. A villanyautó, hibridautó sokakat izgat, vajon megéri már most a tudást összeszedni? Nyomják a villanyt, de a független szervizek menülapján sokáig még nem fog szerepelni. Futóművet lehet rajta is állítani, a gumisokat sem érdekli, miről jött le az a kerék, a fék is hagyományos, a kamerás üvegcsere sem ad sok újat, szóval nem eszik ezt olyan forrón. Villanyautó-specialista nem sok műhely lesz, nincs is rá szükség. Nemrég jártam Angliában, sokat autóztam vidéken, voltam húsvéti rendezvényeken, a parkolókban sok száz autót megnéztem, voltam egy úri golfklubban, néztem az autókat a parkolóban, jártam közepes nagyvárosban. Egyetlenegy villanyautót sem láttam.

Az már látszik, hogy egyedül villanyautó-szervizből megélni nem lehet. A vizsgáztatást ugyan nem zavarja, nem ördögtől való, éppen az elektromos rendszere nem játszik itt fontos szerepet. Magyarország persze más, körülnézünk a lehetetlen ellentmondó követelmények során (például szigetelésvizsgálat) és tudjuk, itthon vagyunk…

Az autószervizt német szaklapok jó hírként fogadták, hogy a villanyautók az első, 3 éves műszaki vizsgán, nem a kevés hibát produkálók sorában vannak. A TÜV-statisztika szerint a 128 modellből álló „megkifogásolási” listán inkább a középmezőnyben vannak, sőt a Tesla S csak a Dacia Dustert és Logant, akik a sereghajtók, tudta éppen csak hogy megelőzni.

A villanyautó is autó. Ugyan mondják, ez nem más, mint szoftvercsomagra szerelt négy kerék, de mégiscsak van világítása és felfüggesztése, üvegei és kerekei, vontatóhorga és ott van a legproblémásabb, a kerékfékszerkezete. A fékkorróziótól, a nem biztonságos karosszériaelem-záráson át, a rendellenesen nagy gumikopásig (a nagy nyomaték gumigyilkos!), sok a vizsgálandó, kritikussá váló eleme. Ma úgy néz ki, a villanyautó sem maga a megtestesült tökéletesség. Ki tudja, mennyire bőven, de munkát fognak adni. Asszisztenseinek garmada jeladóikkal javarészt a hagyományosokról ismert.

Az önvezető még fejlesztői generációk játéka és kínlódása. Szép dolog lesz, ha majd szervizünk elé érkezik és hangszórón megmondja, mi a baja és utasítgatja a szerelőt…

A munka dandárját adó hagyományosok, ha lassan is, de egyre inkább megnehezítik az autószerelők életét. Már van, műszaki gondok miatt, hogy ellehetetleníti (például a kipufogógáz-tisztító technológiai felügyelet túlérzékenyítése).

A távdiagnosztika, távoli frissítés lehetősége sok mindent megváltoztat. Elmaradhatnak például, azaz szükség szerintiek lesznek az eddig km-kötött, tehát fix átvizsgálások, mert a távelérés látja az autó terhelési előéletét, szükség szerint küldi szervizbe hívó üzenetét.

A frissítések egyre gyakrabban Over-the-Air (OTA) megoldásúak. Az OTA egyik fontos jellemzője, hogy egy központi hely a frissítést automatikusan küldheti az összes felhasználónak, akik nem tudják visszautasítani, vagy megváltoztatni, és a frissítés azonnal érvényes a csatornán mindenkire. Ebbe tartozik a Pass Thru, melyet „jobbágyfelszabadításként” értelmeztünk. Ma már látjuk, hogy valóban élni vele csak néhány „jobbágy” fog tudni. Pedig sok esetben már ma is nélkülözhetetlen.

Eddig is tudtuk, hogy nehéz szakmát választottunk, de hogy ennyire…

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés