Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. április | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2022. február

A főszerkesztő üzeni

 

HOSSZÚ TÁVÚ JÓZANSÁG VAGY LÉPCSŐHÁZI BÖLCSESSÉG?

Joggal mondhatja a Kedves Olvasó, belekezdve a vezércikk olvasásába, hogy tele van már, kinek mije, az Euro 7-tel. Pedig sorsfordító kérdés, és a nagy ütközések csak most jönnek. Az autóipar jelentős rész a világ iparában, az autós mobilitás pedig mindennapi életünkben. A vele összefonódó környezetvédelem nem kevésbé. Mindkettő egyszerre fenyegetett és fenyegető.

Nézetrendszerek, a jövő vélt megmentése és a kemény valóság ütközik. Iparágak leépítése, „beüzemelt” gyakorlat néz szembe rengeteg bizonytalansággal.

A fősodor, a mainstream kijelölése és támogatottsága, alapvetően a klímaváltozás mérséklése ma nem annyira erős, mint azt a tudósok talán többsége és az érveket magáévá tevő, meglehetősen látáskorlátozott és erőszakos politika szeretné.

Akik a hétköznapokat élik, teszik a dolgukat a gyakorlatban, másképp látnak sok mindent. Nem vitatják az emberi tevékenység akár végzetes károkozását, de a megoldáshoz vezető utakat – reálisan gondolkozva – többfélének tartják.

A címben szereplő „lépcsőházi bölcsesség” arra utal, hogy a fősodor vitájában azt lezárták, későn ébrednek rá, hogy még lett volna néhány szenzációs ötletük, megoldási javaslatuk, de ez a „vonat” már elment.

Talán nem tart még ott az Euro 7/VII előírás véglegesítése, hogy ne lehessen a megkésett javaslatokat még bevinni.

A rendeletalkotásban fő szereplő – legalábbis annak kellene lennie – az ACEA, az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége az Európai Unió autóiparának fő lobbi- és szabványügyi csoportja. Dr. Paul Greening úrral, az ACEA Green Team Lead igazgatójával készített interjút az Infineum lapja, az Insight. Greening úr elmondja, hogy az ACEA felkérte az AERIS Europe Ltd. környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozó elemző céget (Air Quality Intelligence) annak közlésére, hogy az EU Euro előírások eredményeként milyen levegőtisztasági eredményt ért el Európa, és mi várható. (A tanulmány letölthető.)

Az AERIS-kutatás eredményei lenyűgöző olvasmány – mondja Paul Greening úr.

„Megtudtuk, hogy még a legsúlyosabb Euro 7/VII forgatókönyvek is csak csekély mértékben járulnak hozzá az NOx -kibocsátáshoz, mint amennyit a legújabb Euro 6/VI járművekkel történő flottafelújítás és a 2030-ig történő villamosításra való átállás eredményezne.

A flottafelújításnak a nehézgépjárművek ágazatára irányuló fókuszált megközelítése mintegy 10-szeres jótékony hatást gyakorolna az NOx -kibocsátásra, mint a legszigorúbb Euro VII forgatókönyv.

A FLOTTACSERE SOKKAL HATÉKONYABB LENNE

„Az a lépés lenne a leggyorsabb hatással az emberi egészségre, ha elfelejtenék az Euro 7/VII-et és helyette egy széles körben elterjedt, összehangolt flottacsereprogramot hajtanának végre.”

Az ACEA véleménye szerint az Euro7/VII szükségességét a meglévő intézkedések által a levegőminőség javítása érdekében elért eredményekhez viszonyítva kell értékelni annak meghatározásához, hogy szükség van-e új szabályozásra a hiányosságok megszüntetésére, vagy esetleg más intézkedések arányosabbak lehetnek.

„Néhány aggodalmat látok amiatt, hogy az Euro 7/VII eszközként használható arra, hogy az OEM-eket arra ösztönözze, hogy a belső égésű motoros hajtásról az elektromosság felé forduljanak. A járművek villamosítása megoldást jelent a közúti közlekedésre, amelyet a jelenlegi Bizottság minden fronton szorgalmaz az elfogadott „Fit for 55 csomag” keretében, amely jelenleg a Tanács és az Európai Parlament között folyik. Iparágként képesnek kell lennünk arra, és ehhez sok idő kell, hogy pénzügyi és mérnöki erőforrásokat allokáljunk a CO2 -csökkentésre.”

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés