Előfizetek 2022 november
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2022 november
A főszerkesztő üzeni

 

Tovább

A SZOFTVER MINDENT MEGVÁLTOZTAT

A digitalizációt a haladás motorjának, a mobilitás változása alapjának tekintjük. A mobilitásban, benne az autótechnikában korábban elképzelhetetlen dolgok válnak hétköznapivá, melyeket nagyon gyorsan teljesen természetesnek veszünk. Akár a vezetés közben, akár a műhelyben a folyamatokat intelligens rendszerek támogatják, felügyelik, vagy az okos technológia teljes mértékben át is veszi. Jelentős átalakulásról van szó, amelyet a digitalizálás és a szoftver tesz lehetővé. Teljesen új felhasználási formákat foglal magában, és a maximális biztonságot, életminőséget és fenntarthatóságot célozza meg.

„Villamosítás, szoftveresen definiált termékek, új üzleti modellek és autonóm vezetés – ez a négy fő erő vezérli a járművek jövőbeli fejlődését” – foglalta össze Ralf Brandstätter, a Volkswagen AG igazgatótanácsának tagja. A szoftverek már régóta a versenyképesség megkülönböztetésének új tényezőjévé fejlődtek. Széles körű személyre szabási lehetőségeivel meghatározza autóink karakterét. Szoftveren keresztül személyre szabjuk a kormányzást, a környezeti világítást és a motorhangot. De még ennél is több, hiszen magas szintű interaktív kommunikációt tesz lehetővé. Az innovatív technológiák a járműben is aktiválhatók a szoftver aktiválásával, amennyiben a megfelelő hardver rendelkezésre áll. Ilyen például a Volkswagen márka IQ.DRIVE Travel Assist. Ha be van kapcsolva, a legújabb modellek az új Polótól a Touaregig egyik napról a másikra hirtelen félautomatizáltan közlekednek. A rendszer ezután aktívan segíti a sávváltást és a kanyarodást – köszönhetően a rajadatok (lásd a Lapszélben írtakat!) használatának még a középső jelzések nélküli országutakon is.

De nem csak a vezető profitál az új lehetőségekből. Ezzel egyidejűleg a szoftver portált nyit a járműgyártók és szervizeik számára az új, adatalapú üzleti modellekből származó további értékteremtéshez. Ezek közé tartozhat az autómegosztás kezelése, az e-jármű díjazása vagy bizonyos asszisztensfunkciók használati jogai. Utóbbit az elképzelés szerint a jármű tulajdonosa rugalmasan lefoglalhatja, például bizonyos távolsági útvonalakon csak (részben) autonóm vezetésre.

A VW MQB-je modellként szolgált a moduláris elektromos hajtásrendszerhez (MEB), amelyen az ID. sorozat tisztán elektromos hajtású modelljei alapulnak.

Az új E3 szoftver és elektronikai architektúra már használatban van a MEB-alapú ID.3, ID.4, ID.5 és ID. Buzz modellekben. A végpontok közötti elektronikus architektúra mindössze két hálózatba kapcsolt nagy teljesítményű számítógépből áll, az ICASI-ből és az ICAS3-ból (CAS – In Car Application Server). Ez a két számítógép olyan funkciókat vesz fel, amelyek más járművek nagyszámú vezérlőegysége között vannak elosztva. Egy új Mercedes-Benz C-osztályban például mintegy 100 vezérlőegység van hálózatba kapcsolva. A VW szerint ez az összekapcsolás olyan szintre emeli a hardver és a szoftver teljesítményét, amely a lehetőségek teljesen új skáláját nyitja meg. Az OTA online frissítéseknek (Over-the-Air) ma már sokkal messzebbre kell menniük, mint az infotainment rendszer OTA frissítése, amely ma már nagyrészt szabványos.

A jövőben mobil adatkapcsolaton keresztül kapják meg a legújabb frissítést a nagy teljesítményű ICASI és ICAS3 számítógépek, és így az operációs rendszerek. Az esetleges hibák is kiküszöbölhetők, és a funkciók továbbfejleszthetők. De ehhez magas szintű biztonságra van szükség.

A Volkswagen csoportban tervezett következő generációs, vezeték nélküli frissítések két szakaszban valósulnak meg. Amint új szoftver elérhető, ezt a vezetőnek üzenettel jelzik, ha a letöltés már befejeződött, a szoftver a háttérben betöltődött. Ez még nincs telepítve. Az új szoftver telepítése csak a jármű parkolása után kezdhető meg. Amint a telepítés befejeződött, a sofőrnek aktívan le kell állítania a frissítést a többfunkciós kormányon lévő OK gomb megnyomásával. Csak ezután lehet elindítani a járművet.

Tartalom