Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. augusztus | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2021. július

A főszerkesztő üzeni

 

AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG AMBICIÓZUS TERVEI TAXATÍVE

A Bizottság által 2019. december 11-én bemutatott „európai zöld megállapodás” azt a célt tűzte ki, hogy Európa 2050-ig az első éghajlatsemleges kontinens legyen. Ami azt jelenti, hogy Európa rendkívüli mértékben lecsökkenti az emberi tevékenységből származó, klímamódosító anyagok légkörbe való kibocsátását. A 2021. július 14-én közzétett dokumentum értelmében, az ebben a hónapban hatályba lépő európai éghajlattörvény kötelező erejű jogszabályokban rögzíti az EU éghajlat-változási kötelezettségvállalását. Semlegesség és az a közbenső cél, hogy 2030-ra az üvegházhatású gázok nettó kibocsátását legalább 55%-kal csökkentsék az 1990-es szinthez képest.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke elmondta: „A fosszilis tüzelőanyag gazdaság elérte a határait. Szeretnénk a következő generáció számára egészséges bolygót, valamint jó munkahelyeket és növekedést hagyni, amely nem károsítja a természetünket. Az európai zöldüzlet a növekedési stratégiánk, amely a dekarbonizált gazdaság felé halad. Európa volt az első kontinens, amely 2050-re deklarálta az éghajlat semlegességét, és most mi vagyunk az elsők, akik konkrét ütemtervet tettek le az asztalra.” Legyen zöldebb a közlekedés!

A zöldközlekedés (közúti, vasúti, légi, vízi) sikeres átállása jelentős gazdasági, társadalmi és környezeti előnyökkel jár: csökkenti a légkör felmelegedését okozó üvegházhatású gázok kibocsátását, csökkenti a levegő- és zajszennyezést, valamint egészségünkre gyakorolt negatív hatásait, és ösztönzi az innovációt. A közlekedési/szállítási szektornak 2050-ig 90%-kal kell csökkentenie a kibocsátásokat.

A szigorított CO2 -kibocsátási normákat az új személygépkocsik és kisteherautók számára az ábra mutatja. Egyértelmű cél, hogy kikényszerítsék a nulla és alacsony kibocsátású járművek számának növekedését. Kötelező követelményeket állítanak a személygépkocsik, kisteherautók és teherautók nyilvános villamos- és hidrogéntöltő állomásainak bevezetésére a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T).

Áramkutak
− a TEN-T törzshálózaton: 2025-ig 60 km-enként legalább 300 kW, 2030-ig legalább 600 kW teljesítmény;
− a TEN-T átfogó hálózaton: 60 km-enként legalább 300 kW teljesítmény 2030-ig, és 2035-ig legalább 600 kW.

Nehézjárművek újratöltési pontjai
− a TEN-T törzshálózaton: 2025-ig 60 km-enként legalább 1400 kW, 2030-ig legalább 3500 kW újratöltési pontok;
− a TEN-T átfogó hálózaton: legalább 1400 kW teljesítmény 100 km-enként 2030-ig, és legalább 3500 kW 2035-ig;
− minden városi csomópontban és minden biztonságos parkolóban 2030-ig.

Hidrogén-utántöltő állomások
− 2030-ig 150 km-enként elérhetővé válik a TEN-T törzshálózata mentén;
− minden városi csomópontban, amely mind a könnyű, mind a nehéz-tehergépjárműveket kiszolgálja 2030-ig.

Tempora mutantur et nos mutamur in illis. Változnak az idők és mi is változunk bennük, ’s velük.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés