Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. július | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2021. június

A főszerkesztő üzeni

 

HŐKORSZAKRA FEL!

Nem, nem a légkör felmelegedéséről, a klímaváltozásról lesz szó, bombáznak ezzel minket unos-untalan minden irányból éppen eleget. És nem is a hőerőgépekről, amiket már sokan leírtak, nem kis jövendőmondó bátorságot mutatva.

De közel járunk a már jelenben megtalálható jövőhöz, a villanyautókhoz, ezek fenntartásának kitapintható új feladataihoz. Valószínű, hogy igaz: a villanyautó karbantartása kevesebb munkát ad majd, mint a jelenlegi erőforrással hajtottak. Kevesebb kell a jóféle olajokból, kenőanyagokból, nem kell számos kopó alkatrészt cserélni, van már élettartamra tervezett kerékfékszerkezet, nincs hengerfejtömítés és vezérműhajtás-alkatrészcsere.

Van azonban más! (Még szerencse…) Komoly indoka, kényszere van annak, hogy az autóban a termomenedzsment hardver, szoftver komoly szerepet kapjon. A hűtés, fűtés, a szigorúan tűrt hőn tartás jelentősége megnőtt. Nagy áramok, kényes kémia, tűzveszély eleve az alapindokok közé tartoznak, de a fokozott áramkivét, a gyorstöltés mind kapcsolatban van a hőmenedzsmenttel.

Az akkumulátor védelme, „babusgatása” kapja a főszerepet. Az optimális hőmérséklettartomány-túllépés következménye az akkumulátor gyors elöregedése, rövid élettartama. Az öregedési folyamatot csak megfelelő hőmérséklet-szabályozással lehet lassítani.

A hűtéshez a klimatizált gépjármű utasteréből levegőt szív a rendszer, és ezzel hűti az akkumulátort. Ez a levegő az akkumulátorcsomag szabadon hozzáférhető felületei körül kering. 

Lehet az akkumulátorcellába épített speciális elpárologtató lemez, melyet rácsatlakoztatnak a gépjármű klímaberendezésére. Ez az úgynevezett splitting eljárással történik a nagynyomású és a kisnyomású oldalon, csővezetékeken és egy expanziós szelepen keresztül. Ezzel a módszerrel az utastéri elpárologtató és az akkumulátor elpárologtató lemeze, mely hagyományos elpárologtatóként működik, a klímarendszer részét képezi.

A nagyobb kapacitású akkumulátorok esetében a megfelelő hőmérséklet-szabályozás központi szerepet játszik. Kis hőmérsékleteknél az akkumulátort fűteni is szükséges, hogy az ideális hőmérsékleti tartományba kerüljön.

Ez messze nem az egyetlen hűtési, fűtési feladat. Több áramköri blokkot, alkatrészt is hűteni kell. Egyre összetettebb a kör

A konstruktőr fejét veszik, ha közben nem tudja a gépjármű hatótávolságát növelni. Többek között tudja az erre vonatkozó receptet: fűtésre/hűtésre egyre kevesebb áramot szabad „elpazarolnia”, maradjon minél több a jármű hajtására. Az utasteret azonban légkondicionálni kell, enélkül meg sem veszik a jövő autóját. A fedélzeti komfort és szórakoztatóelektronika is áraméhes.

Új hőforrást kell találni és javítani kell a hőátvitel hatásfokát.

A lényegre térve: ha már környezetkímélő (kis kérdőjellel…) villanyautó, akkor a klímamunkaközeg is legyen az, tehát szén-dioxid és vessük be a hőszivattyút. Ennek is a munkagáza a CO2 . Ilyenek már vannak (pl. ID.3 és ID.4 autóban Valeo hőszivattyú R744 gázzal) és egyre több lesz. Egyben növelhető a termomenedzsment-rendszerek hatásfoka, azaz takarékosabbak.

Az autójavítás elmúló munkafeladataival kezdtünk. Van azonban más – említettük. A villanyautók termomenedzsment-rendszere. Ha ebben baj van, nagy baj van. Jóval súlyosabbak a következmények, mint egy motorgenerálnál…

Ebbe a légkondihoz értőknek is bele kell tanulni, új eszközöket, például CO2 -es klímagépet kell beszerezni.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés