Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. május | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2021. február

A főszerkesztő üzeni

A MIHEZTARTÁS VÉGETT

Napvilágot látott, mint minden év elején, az ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) európai járműipari és kereskedelmi gépjármű statisztikája. Az adatok a két évvel ezelőtti időszakra vonatkoznak, így tehát most a 2019. évi statisztika teljes. Azért tallózok a „régi” adatok között, mert a tavalyi év felejthető. A 2020. év mélyrepülésének számai nem trendmutatók (bízzunk benne). Reméljük, a 2019 lehet a továbbiakra a bázisév. Ma a csapból is az „alternatív” folyik, egymás után jelentik be a gyártók, mikortól nem gyártanak többet belső égésű motorral hajtott autót. A Ford február közepén jelentette be, hogy náluk 2030 lesz a totális váltás éve.

A 2019-es adatok szerint az EU-ban az elektromosan tölthető személygépkocsik (BEV, PHEV) mindösszesen a teljes állomány 0,3%-át teszik ki. Saját kategóriájukban a kisteher 0,01%, a haszongépjármű 0,01% és az autóbusz 0,3% részarányú. A hibridek („öntöltősök”) között a szgk. 0,7%, a többi elhanyagolható. Az alternatív harmadik csoportjában, a gáz-tüzelőanyagúak között (LPG, CNG) a megoszlás az alábbi: szgk. 2,8%, kisteher 1,3%, haszongépjármű 0,4%, 2,73% autóbusz. Annak ellenére, hogy az elmúlt években nőtt a regisztrációk száma, az alternatív meghajtású autók az EU teljes autóparkjának csak 4,6%-át teszik ki. Nézzük a legfrissebb idei januári adatokat! Az EU teljes személygépkocsi-állomány 0,8%-a hibrid, míg a BEV és PHEV csak 0,2%. Az alternatív nagyon a kezdetekben van: a kisáruszállítók 90%-a dízelmotoros, csak 0,3% BEV, tehát tisztán elektromos. A nagyhaszongépjárművek 97,8%-a az EU-ban dízel, csak 0,04% zéró emissziós. Az autóbuszpark 94,8%-a dízel, 0,6%-a akkumulátoros.

2019-ben az Európai Unió személygépkocsi-állománya 1,8%-kal nőtt 2018-hoz képest, az úton lévő autók száma elérte a 242,7 milliót. A legnagyobb növekedést Romániában regisztrálták (+7%), míg a francia autópiac enyhén (-0,3%) zsugorodott. Az EU-ban több mint 28 millió kisteherautó van forgalomban. 6 millió járművével Franciaország rendelkezik messze a legnagyobb furgonparkkal, őt követi Olaszország (4,2 millió kisteherautó), Spanyolország (3,8 millió) és Németország (2,8 millió). Az EU útjain 6,2 millió közepes és nehéz-haszongépjármű található. Csaknem 1,2 millió teherautót számlálva Lengyelország rendelkezik a legnagyobb flottával, amelyet szorosan követ Németország (1 010 742) és Olaszország (946 393).

Körülbelül 692 207 autóbusz közlekedik az Európai Unió egész területén, amelyek csaknem fele csak három országban található: Lengyelországban, Olaszországban és Franciaországban (lásd a Lapszél oldalt!).

Az uniós személygépjárművek átlagosan 11,5 évesek. Litvánia, Észtország és Románia rendelkezik a legrégebbi flottákkal, 16 évesnél idősebb járművekkel. Magyarországon 13,5 év (2021. jan. ACEA-adatközlés). A legújabb autók Luxemburgban (6,5 év) és Ausztriában (8,3 év) találhatók.

Az Európai Unió 1000 lakosra, 2019-ben 569 autót számlál. Luxemburgban a legmagasabb az autósűrűség az EU-ban (694/1000 ember), Lettországban pedig a legkisebb (342). Magyarország személyautóállomány-mutatója 1000 lakosra 390. Csak Lettország és Románia van mögöttünk. Magyarországon és Lettországban a háztartások fele nem rendelkezik autóval, míg a francia családok több mint 31%-ának van két autója. Magyarországon a benzin jövedéki adója 1000 literre vetítve 366 €, a gázolajé 338 €. Európában csak Bulgáriában kisebb, a többi államban jelentősen több. Az áfa (27%) Magyarországon a legnagyobb.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés