Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2020. július

A főszerkesztő üzeni

A KÍNAI IRÁNYTŰ

A gazdasági elemzők ma azzal számolnak, hogy 2024-re átrendeződik a világ vezető gazdasági hatalmainak erősorrendje. Senki sem vitatta, hogy Kína lép az első helyre, 1992-ben a tizedik volt, 2008-ban az USA és Japán mögött a harmadik. Az USA-nak be kell érnie a második hellyel. Innen jönnek a sorrendben a meglepetések: Indiát várják a harmadik helyre. Japán csak a negyedik és ismét egy meglepetés: az ötödik hely Indonéziáé. Az oroszok a 2008-as kilencedik helyről feljönnek a hatodikra. Németország folyamatosan veszít jelentőségéből, 1992-ben a világ harmadik legerősebb gazdasági hatalma volt, 2024-ben örülhet a hetedik helynek. Brazília tartja 2008-as nyolcadik pozícióját a jövőben is. Őket követik a nagy visszaesők: Anglia és Franciaország. Sehol sincs már Olaszország, Kanada, Spanyolország.

A múlt század hatvanas éveiben rácsodálkoztunk a hihetetlen fejlődést, gazdagodást mutató ázsiai „négy tigrisre” (Hongkong, Dél-Korea, Szingapúr és Tajvan), már lehetett látni, hogy Japán, Kína és Malajzia is rohamléptekkel halad előre. Mi itt „magunk között” csak az USA és Európa epigonjainak tekintettük őket, akik minket másolnak, szellemi termékeinket gátlástalanul felhasználják. Gyakran láttuk az európai szakvásárokon a távol-keletieket, akik mindent lefényképeztek, lejegyzeteltek, diktafonjaikra rámondtak. Mint mondtuk, azért kell nekünk egyre gyorsabban fejlesztenünk, egyre újabb termékeket kihoznunk, hogy a nagy másolók nehezen tudjanak követni.

Ma elemzőintézetek tucatjai csak azt figyelik, mit mutatnak ezen országok – a kibővített ASEAN régió – gazdasági barométerei, merre mozdul a gazdasági iránytű.

Szűkebbre fogom ezt a tévelygő trendfigyelést, maradjunk az autóiparnál. A téma aktualitását az adja, mondják az elemzők, mintha Kína a közúti közlekedés elsöprő villamosítása mellett már helyet adna az alternatíváknak is. Kína az elmúlt évtizedekben a globális autóipar hajtóerejévé vált. A hatalmas, virágzó piac, amellyel az új vagyonos rétegek szinte visszatarthatatlan fogyasztói hangulata párosult, vezetett a hihetetlenül gyorsan növekedő újautóértékesítéshez. Annak ellenére, hogy a kínai piaci motor 2018-ban és 2019-ben dadogott – az újautó-értékesítés elmaradt az előző évtől –, a középtávú és hosszú távú előrejelzés továbbra is pozitív, különösen az USA-val és Európával összehasonlítva.

A nemzeti mobilitási stratégia egyik eleme volt az elektromos hajtás. Kína három különböző okból indította ezt el: egyrészt a nyersolajtól való függőség csökkentése érdekében, másrészt a légszennyezés visszaszorítása miatt, harmadszor pedig azt remélték, hogy ez technológiai előnyhöz vezet majd a hagyományos piacokon a benzin- és dízelmotor-technológiákkal szemben. Mert ebben és más alternatív hajtás fejlesztésében jócskán elmaradtak.

Az olajfüggőség tekintetében ez a stratégia eddig nem működött. A gazdasági fellendülés eredményeként a kínai kormánynak az 1990-es évek vége óta az olajimporthoz kellett fordulnia, hogy kielégítse az egyre növekvő energiaigényt. A kőolajimport részesedése jelenleg körülbelül 70%. Próbálták csökkenteni például a villamosítással, szén alapú villamosáram-előállítással. Rájöttek, de biztosan tudták is, hogy még elég hosszú időnek kell eltelnie, hogy egy akkora országban, mint az övék, minden gépjármű villamos hajtású legyen. A még sokáig meghatározó belső égésű motorok gazdaságosságának fejlesztése nem volt téma.

A járműfejlesztési irányokat Kínában is állami ösztönző rendszer határozza meg. A hangsúlyt a NEV- (New Energy Vehicle – BEV, HEV, PHEV) program, illetve annak támogatása kapta. A termelést elsősorban a támogatás és nem a piaci igény határozza meg mind a mai napig. Miközben megállapították, hogy a belső égésű motoros gépjárműállomány jellemzőiben folyamatosan romlik. A bevezetett és tervezett állami támogatások módosításával a fejlett belső égésű motoros hajtású gépjárművek fejlesztése, gyártása jobban előtérbe kerül, az amerikai és európai, például a CO2 -követelmények bevezetése mellett. Az e-mobilitás kerüljön reálisabb piaci körülmények közé.

A világ figyel, vajon ez mit fog hozni.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés