Előfizetek 2019 július
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2019 július
A főszerkesztő üzeni

 

Tovább

OLAJSEJKEK TÚLÉLÉSE

Közbeszéd volt évekkel ezelőtt, talán még ma is, hogy a világ energetikai problémáira van megoldás, de azt eltitkolják. Hogy kik? Természetesen az olajnagyhatalmak, kiknek mesés gazdagsága azon múlik, hogy mennyi olajat tudnak eladni. Megvették a „megváltó” szabadalmakat, például a víz tüzelőanyagú motorét, és hét lakat alatt őrzik, valahol a sivatag homokjába temetve…

Okosabbak ők ennél! Mérhetetlen pénzüket, jövőjük biztosítása érdekében, az alternatív energiák alkalmazástechnikájába (is) fektetik. A kőolaj felhasználásának meglesznek azok a területei, ahol, ha fogynának a készletek, még sokáig nélkülözhetetlen marad. A közúti járművek hajtóanyagaként már hamarabb csökkenhet a kőolajigény.

Az arab olajhatalmak, köztük élen járva Szaúd-Arábia, otthon és külföldön jelentős kutatókapacitásokat létesített, hogy például a motorhajtó anyagokat fejlessze. Ezek között előkelő helyet foglal el az állami tulajdonú Saudi Aramco Oil Company, a világ egyik legnagyobb olajkitermelő és a világ legprofitábilisabb vállalata és annak Aramco Overseas Company’s Fuel Research Centre kutatóintézete Párizsban. Az utóbbi időben motorhajtó anyag témában több világkonferencián is tartottak előadást, ott voltak az idei Bécsi Nemzetközi Motorszimpóziumon is.

A közúti járművek energetikai kérdéseiben, klímamódosító hatásukban, az alternatív energiák őrségváltásában és saját helyzetük értékelésében tisztán látnak. Meghatározzák helyüket a belátható jövőben. Tudják, csúcstechnológiás, nagy léptékű fejlesztés nélkül nemcsak ők, de a világ is bajba kerülhet.

Nem kételkednek az alternatív, főleg elektromos hajtás szükségességében, de ennek energetikai lánca még számos problémát, komoly szennyezést hordoz. Világméretekben gondolkoznak, látják, hogy a fejlődés, az energiaigény óriási növekedést fog mutatni 2040-ig, és ennek helyszíne Ázsia és a nem-OECD országok lesznek. Kína, óriási piaca miatt, a trend nagy kérdőjele: a villamos hajtás vagy a reform belső égésű motor lesz-e a győztes, ők közel 50–50%-ot tartanak valószínűnek.

A közúti járműhajtás belátható, vagy majdnem beláthatatlan ideig, jelentős részében szénhidrogén hajtóanyag alapú lesz. De nem a mai technikai bázison. Fejleszteni kell a belső égésű motorokat. Csökkenteni kell a CO2 -kibocsátást, a PM- és NOx -emissziót. Szorosan együttműködnek a Mazda mérnökeivel, mert a GCI-technika (Gasoline Compression Ignition – kompressziógyújtású benzinmotor), ebben a Skyactiv-X, mint mondják, a hatásfoknövelés (a mai átlag műszaki színvonalhoz képest akár 40%-os növekedést elérve) okán, a jövő letéteményese. Együttműködnek az AIST-tal, Japán legnagyobb ipari technológiai tudományos fejlesztőintézetével is. Nemcsak ezt a motort tartják a jövő motorjának, hanem az amerikai fejlesztésű ellendugattyús motort is, mind benzin (GCI), mind dízel változatban.

Saját területükön a benzin (vagy ahhoz hasonló…) motorhajtó anyaggal kísérleteznek, így a „nagy reakcióképességű benzin féle” anyaggal (higher reactivity gasoline-like fuels, ez a HRG, RON oktánszáma 45), módosított H/C aránnyal (2,14), szintetikus komponensekkel, mindez a GCI-motorhoz illesztve. A dízelhez képest 5%-os, a korszerű benzinmotorhoz viszonyítva 17%-os szén-dioxid-emisszió csökkenésről számolnak be.

Egy igazán nem régi technológia is kutatás tárgyát képezi, ez a szén-dioxid-befogás mobil módja (Mobile Carbon Capture – MCC). A kipufogógázban lévő szén-dioxid abszorpciója (?) – sokat, azaz semmit sem árulnak el róla.

Deák Gyula és Bartha László írja: „Korábban a kisebb szénkibocsátással járó energiahordozók bevezetésében látták egyedül a CO2 -probléma megoldását (pl. kőszén helyett földgáz felhasználása, alternatív energiaforrások bevezetése). Ez az elképzelés azonban a világ energiagazdaságának olyan mértékű átalakítását követelte volna meg, amelynek túlzottan gyors végrehajtása összeroppanthatná a globális gazdaságot. Ez pedig azzal a következménnyel jár, hogy más megoldást kell találnunk a nagy mennyiségű CO2 -ot kibocsátó tevékenységek hatásainak mérséklésére. A CO2 befogására alkalmas módszereket kell találni.” Mostanában nagy pénz kell a pénzcsináláshoz…

Tartalom