Előfizetek 2019 június
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2019 június
A főszerkesztő üzeni

 

Tovább

AUTÓ-DIDAKTA

Megnyugtatom a kedves olvasót, valóban jól tudja, ilyen szókapcsolat nincs, legalábbis eddig nem volt. Először nézzük meg, honnan ered! Az autodidakta (autodidacta) görög eredetű szó, az az autosz (önmaga) és a didaktész (oktató) szavakból tevődik össze. Szó szerinti jelentése: „magát tanító”: olyan ember, aki iskola nélkül, a saját erejéből sajátít el bizonyos ismereteket. Az autodidakta rendszerint az átlagosnál nagyobb önmotivációs és önképző (akarat)erővel bír.

Az automobil – ‘gépkocsi’; mai, rövidült formában autó. Mesterséges nemzetközi szó, hátha valaki nem tudja, a francia automobile nyomán, a görög auto- (‘maga’) és a latin mobilis (‘mozgékony, mozgó’) elemekből, tehát ‘magától mozgó’ (autosz, ‘maga’ és movere, ‘mozog’). Autóvá a francia nyelvben rövidült.

Az autó-didakta tehát az autótechnikát és mindent, ami hozzá kötődik és érdeklődési körébe tartozik, iskola nélkül, önmagát képezi tovább. A választott szakterületen életen át való tanulás ez. Lehet, hogy a VW Bogár, az Opel Kadett és Moszkvics 403 korában nem így volt, mára, jó 20 évvel visszaszámítva, a helyzet nagyot változott.

A motiváció, a hajtóerő a kényszer és az ismeretszerzés öröme

Kényszer annyiban, hogy a munkavégzéshez kellenek az új ismeretek. Nem kevés és nem ritkán, ezt nap mint nap megtapasztaljuk. Nehogy már a neten kiokosított ügyfél többet tudjon…

Motivál az egészséges szakmai kíváncsiság. A régiek azt mondták: a kíváncsiság a tudás atyja. Megtudni új dolgokat, azaz új ismereteket szerezni, azokat megérteni, magunkévá tenni a legemberibb dolgok közé tartozik. Végül is nem csak az autó agyas…

Az önálló tanuláshoz a hétköznap minden gondja, rohanása, visszahúzó ereje között kell egy nagy láda akarat és kitartás. Az se baj, ha van egy kevés ösztökélés is.

Elérek lassan oda, ahová terveztem: az online képzésekhez. Ismert formája az okos teszt, mely nem egyszerűen feleletválasztós, hanem a feleletmegadáshoz például számítást igényel, amelyik jóváhagy, értékel. Bolondítható becsatolt irodalmi segédlettel, ismeretpótló kiegészítéssel. A „király kategória” az e-learning. Az e-learning nem egy tankönyv szétdobása, dokumentumok egymásutánisága némi tagolással. Ennek a műfajnak megvannak a maga szabályai, különösen a műszaki tárgyúaknak. Élőnek kell lennie: folyamatokat, működést bemutatva, mérést végezve, kiértékelve; okokat megnevezve (kiválasztva) stb. Itt az stb.-ben a lehetőségeknek a csinálók számára csak a fantázia szab határt.

Mi teszi vonzóvá az autó-didakta ismeretszerzést? Az idő. Az idő az, amiből a legkevesebb van. Mondják, arra van idő, amire akarjuk, hogy legyen. Nagy „mondás”, de maradéktalanul ez sem igaz, mint sok más „főokosság”. Olyan képzés kell, amit az időmben én oszthatok be, diktálhatom a magam tempóját, vis - szamehetek ismételni, javítani. Morfondírozhatok, googlizhatok, hogy rátaláljak a helyes megoldásra. Egy szóval testre szabott. Pénzbe kerül, ez természetes. Mérlegelni kell, mi szól mellette, mi ellene. A jövő mindenképpen az e-learningé: látjuk gyermekeinket, a tankönyv nem igazán a barátjuk.

Időkorlátok azonban itt is kellenek, mert nem hatékony, amit nagyon széthúzunk. Ha olyan, mint az iskolában a kéthetente 1 óra valamilyen tárgyból. Sajnos van ilyen. Kell a minket figyelő mentor, az, hogy a big brother figyeljen…

Nézzük meg az egyszerűbb forrásokat. Rengeteg van belőlük (magyarul is!), a baj éppen ebben rejlik: vajon melyik a jó, hihetünk-e neki. Ragaszkodjunk a megismert tiszta forrásokhoz, megbízható szerzőkhöz. A begyűjtött anyagokat, ha a gépi memóriánkba csak behányjuk, majdnem akkora problémát okoz, mint az, ha már nem emlékezünk, melyik Autótechnikában láttuk…

Végkicsengés: légy autó-didakta és tégy rendet fejben, gépben! Ez a befektetés megtérül.

Tartalom