Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. augusztus | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2019. január

A főszerkesztő üzeni

 

ASSZISZTENS CSAPATSZELLEM

A jó csapatszellem azt jelenti, hogy a résztvevők a cél eléréséért összefognak, a teljesítéseket összehangolva mindenki a maga legjobbját adja, a hibákat gyorsan felismerik és kijavítják. A recept általános akár a sportban, akár egy kutatócsoportban, de egy szervizben, bármilyen vállalkozásban is. Erről álmodoznak edzők, projektés vállalatvezetők, cégtulajdonosok.

Ha a „csapattagok” nem természetes személyek, hanem az emberi elme kreatúrái, az alapfeladat hasonló, megtervezésükkor az emberi viszonyokat másolják. A mesterséges, fáradhatatlan döntésképes, azaz intelligens rendszereket azért alkották meg, hogy az emberi tevékenységet, esetünkben a járművezetést és -kezelést segítse, az ember épségét védje, gyakran az önmaga okozta veszélyektől is.

Kezdetben e célt passzívan teljesítette, ha a baj bekövetkezett, igyekezett mérsékelni a sérülési következményeket. Ezek a passzív biztonság gépészeti rendszerei, a bennülők megóvása: az utascella épségének megtartása, a személyek visszatartása, ütközési pontok elmozdítása. Ezeket összefoglalva a visszatartó rendszerek, gyakran azonosították az SRS rövidítéssel.

Hamar kiderült, hogy bőven vannak még lehetőségek. Ahogy az elektronika, a rendszerirányítás fejlődött, a szenzorika fantasztikus, autóba építhető, miniatürizált érzékelőket alkotott, a számító kapacitások megsokszorozódtak, a műveleti idők lecsökkentek és szofi sztikált szoftverek születtek – ez a folyamat ma is javában tart –, kiteljesedtek a védelmi rendszerek, a fi gyelmeztetéstől a rásegítő beavatkozáson át az önálló akciókig. Egyik sem marketing játékszer!

Szükség van rájuk, a vezetőtámogató rendszerekre, mert az ember nincs mindig a topon, és ha ott is van, van, amit pedig veszélyforrás nem érzékel. Nem mindenki ralipilóta, aki az ülepén érzi a tapadási viszonyokat, és ők sem mindig döntenek helyesen. És nem mindenki lát át a mellette álló autón, vagy a hajnali ködön.

Kiteljesednek az asszisztensek, direktben és a „felhőn” át is érzékelik a környezetet 360 fokban, kellő előre és hátra látással. Ma a kiteljesedett rendszert ADAS néven foglaljuk össze, ami fejlett vezetőtámogató rendszert jelent. Tudjuk, hogy ezek a rendszerek, amelyeknek van egymás számára információjuk, informatikai hálózatba kötik. Itt kell a jó „csapatszellemet” kialakítani. Ez nemcsak a biztonságot szolgálja például az észlelések megkettőzésével (pl. kamera és radar), hanem a pontosságot (távolság és objektum/ember/biciklis) is növeli. Szenzorfúzióról beszélünk, érzékelők információit vetjük össze, hogy növeljük az információ minőségét, hogy az egy számunkra releváns szempontból jobb legyen, mintha az adott forrásokat külön-külön használnánk. Ilyen tipikusan a Delphi RACam, az egyesített kamera- és radarrendszer, melynek már a saját agya megvalósítja a szenzorfúziót. Már látjuk, hogy ezek a rendszerek mutatnak valahová és ez nem más, mint az autonóm jármű. Hozzájuk mindegyik fog kelleni és ezt a gyártóknak jó előre, a mi pénzünkön, kipróbálni.

Nem kis problémakört kapott a kamerás, radaros, ultrahangos asszisztens rendszerekkel az autójavító ipar. Amelyek beépítése kötelező az autógyáraknak, annak üzemi működőképessége is kötelező (papíron) vizsgakövetelmény, biztosítói kifi zetési feltétel. Amelyek nem kötelezők, és ezek ma még az asszisztensek többségét alkotják, hiba esetén a tulajdonosi döntés, a pénztárca vastagsága szabja meg, hogy kijavíttatják-e vagy sem. A biztosítói megítélés ezen túlmutat: ha egy nem kötelező rendszer működik, de rosszul és ennek is betudható, hogy bekövetkezett a baleset, akkor a biztosító már elgondolkozik, kire terhelhető a javítási számla. Tipikus eset a javítói kamerás szélvédőcsere vagy radar leés felszerelés, de csak egy hátsófutómű-állítás vagy „ültetés” után, ha elmarad az újrakalibrálás.

Új feladatok, melyekre készülni kell, mert tudjuk, hogy egy jó focista ott van, ahol a labda, de egy nagyszerű játékos, ezek önök, már ma ott van, ahol a labda lesz!

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés