Előfizetek 2018 augusztus
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2018 augusztus
A főszerkesztő üzeni

TRENDTALÁLGATÓ

Tovább

Az autószervizek és pótalkatrész-ellátók szakértői már jó két évtizede foglalkoznak a szervizpiac jövőbeli kihívásaival, vállalkozói kilátásaival. A kétségek és kételyek sora ismert, oka a technika fejlődése, mely napjainkban maga sem tudja pontosan merre halad, útja milyen cikcakkokat vet és mi a pontos „időterve”. A közhely itt is ül: csak egy dolog biztos és ez a bizonytalanság. Azért ennél valamivel biztosabban látunk előre. Bármilyen formában is lesz a közúti közlekedés, de mindig lesz: igény szerint rendelkezésre álló bérautók, fuvarmegosztók, taxik vezetővel vagy anélkül, flották, a mindenkor meghatározó saját tulajdonú autók és a haszongépjárművek óriási száma. Ezeket karbantartani, javítani kell. Már a költő is tudta: ez a mi dolgunk, és nem is kevés. Biztos kenyeret ad, de egyre nehezebb és formaváltó.

Erre kell fi gyelni. Már régóta mondják, hogy az autó elektronikus rendszerei, alkatrészei fogják a munka nagy részét adni. A helyzet fokozódik. Az autók szerves tartozékai, már ma is, az asszisztensek, a kommunikációra épülő rendszerek és egyre több komfortszolgáltatás. Ehhez jönnek a tisztán elektromos gépjárművek és a hibridek. Mindent áthat az, amit – néha kissé homályosan – digitalizációnak nevezünk. Ezek a rendszerek rendkívül összetettek, rendszerelemeik (pl. jeladóik) többnyire szétszórtan találhatók meg az autóban és beágyazottak. Ez azt jelenti, hogy más rendszerekkel összefonódva, azok alrendszereként funkcionálnak. Ez rendkívül összetett munkát ad az autójavításnak, erre kell egyre koncentráltabban készülni.

Ami kell hozzá: diagnosztika rendszeráttekintésben, elemek diagnosztikai vizsgálata, referenciaértékek, illesztési eljárások. A szerkezetzsúfoltságban fellelési térképek, kapcsolási rajzok. Jobbára ezek kellettek elejétől fogva, de most már mozdulni sem tudunk nélkülük. Ha valamihez hozzányúlunk, cseréljük, az sok más rendszerre is hatással van. A baj csőstül jöhet és jön is. Hibát megtalálni nem egyszerű, rászorulhatunk a gyári támogatású szakértői információs bázisokra, diagnosztikára is. Tehát a hangsúly a diagnosztikán van. Egyet ne feledjünk: minél mélyebbre hatol és szofi sztikáltabb a diagnosztika, annál több ismeret, fokozottabb logikai gondolkozás kell hozzá. Nem veszi le a vállunkról a terhet! Mi ad még munkát? A műszaki vizsgára való felkészítés. Biztos üzlet. A helyzet szempontunkból egyre jobb lehet, hiszen a MIL vagy a Check Engine jelzéssel nem vizsgaképes az autó.

És ezek egyre gyakrabban világítanak. Sajnos magunk ellen dolgozunk azzal a gondolkodással, hogy „jobb ma egy kis vizsgadíj, mint egy holnap vissza nem jövő autó”, és „áttoljuk” a vizsgán a gépkocsit. A vizsgarendszert, a megvizsgálási technológiát és ellenőrzést kell szigorítani és a közúti ellenőrzést fokozni. Ez hoz munkát és közlekedésbiztonságot. Régen mondja ezt a szakmai érdekvédelem. Ma beszédtéma, hogy a dízel-visszaszorulással, -visszaszorítással, -ellehetetlenítéssel vajon vesztünk-e javítási munkát. Várható, de ma még és egy ideig biztos, hogy nem lesz érzékelhető. A benzinesek forszírozottsága, mellette a hengerlekapcsolás, a növelt befecskendezési nyomás, a változtatható szelepvezérlés, a turbótöltés és egyéb CO2-csökkentési műszaki megoldása hamar a szervizbe fogja ezeket a „technikákat” küldeni.

A villanyautóktól valóban van szakmai félnivaló tíz év távlatában: nincs kipufogó és olajcsere, alig fogy a fék és egyéb kopó alkatrészek. Főegységei bonthatatlanok. Mit mutat az alkatrészpiac? A kínálat óriási, mindenből van többféle, ennél nagyobb változatosságot csak a minőség mutat. Szerelők mondják, hogy a kereskedői saját termékes dobozokban, de még a nagy márkák dobozaiban is, vannak „meglepetések”, azonosíthatatlan gyártójú alkatrészek, ki tudja, milyen minőségűek. Örömteli, hogy az elsőbeszállítók fokozzák pótalkatrész-piaci kínálatukat. Már főegységeikhez, illetve kis fődarabjaihoz is adnak alkatrészt, egyre többen maguk is végeznek felújítást.

Vannak, akik tartósabbat is adnak pótalkatrészként, mint első beszállításban. Online rendeléssel több termék olcsóbb, mint a márkaszerviz vagy az alkatrész-nagykereskedelem beszerzési ára. Tapasztalható az átrendeződés. A mai hazai kiszállítás pedig évek óta a világon a leggyakoribb, elkényezteti a javítókat. Összegezve, lesz mit és lesz mivel javítanunk az elkövetkezendő évtizedben – ez garantálható. Lesz-e kivel, lesz-e elegendő tanult emberfő – ez kérdés. A szakemberbérek tovább nőnek, el fogják érni azt a szintet, melynél már anyagi okokból nem lesz érdemes külföldön munkát vállalni. Rövid és hosszú távon mindenki érdeke, mert ez a mi pályánk, hogy a technika működjön, az ügyfél és a szolgáltató kapcsolatára ne a kiszolgáltatottság, hanem a felek kölcsönös elégedettsége legyen a jellemző.

Tartalom