Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. szeptember | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2018. február

A főszerkesztő üzeni

50 ÉVES KETTŐS JUBILEUM

Azoknak, akik ötven éve már a szakmát művelték, bizton mondhatjuk, akkor persze erről fogalmuk sem volt, hogy 1967–69. közé tehetően korszakváltást, talán a legnagyobbat élték meg. Valószínű, hogy senkiben sem tudatosult, még azokban sem, akik létrehozták, hogy ezzel két korszakra osztódik az automobilizmus technikája.

A mechanikus korszakról, ahol a gépészet fizikai alaphatásai, például az erő, áramlás, elmozdulás jellemzői domináltak és melyet az automobilizmus kezdeteitől jegyezhetünk, a mechatronikusra váltunk, melyben a gépészet és maga az automobil elektronikus irányítás alá kerül. A korszakhatár dátumát, legalábbis szerény javaslatom szerint, a technikatörténet 1968-ra teheti. („Jőni fog, mert jőni kell”, sőt már itt is van a hajtásmódfüggetlen, mesterséges intelligenciával rendelkező autonóm közúti mobilitás vagy mitronik korszak.

A sci-fi kategóriájába tartozó korai előzményeket nem tekintve, melyek akár az 1950-es évekre nyúlnak vissza, a mitronik korszak kezdetét, érdemi kezdeti próbálkozásait évszázadunk fordulójára tehetjük. Évtizedek múlva visszatekintve fogjuk letisztultabban látni, mi is számított reális kezdetnek.) A mechatronikus korszak átütően az elektronikus benzinbefecskendezés megjelenéséhez köthető.

Az áramlás tudományára alapozott karburátort kellő időátmenettel leváltotta az elektronikus, szoftverirányított benzinbefecskendezés. A motiváló erőt a környezetvédelem adta (miben nem?). Az USA levegőtisztasági törvénye, a Clean Air Act, 1968-ra már olyan előírásokat tartalmazott, melyek sejtették, hogy a karburátoros világ napjai meg vannak számlálva.

A Volkswagen, hogy megfeleljen az USA-előírásnak, akkor elsősorban a számára nagyon fontos, legszigorúbb követelményeket állító kaliforniai piacnak, az 1968-as modellévű VW 1600 TE & LE autóját Bosch D-Jetronic elektronikus vezérlésű benzinbefecskendezéssel mutatta be és forgalmazását is megkezdték. Ez nemcsak a Jetronic-korszak nyitánya, hanem a mechatronikus korszaké is. Voltak ugyan korábban is elektronikus vezérlésű benzinbefecskendezéssel piacra került autók, például a Bendix Electrojector a Chrysler 300 modell, de ezt vissza kellett hívni és karburátorosra átszerelni.

A VW 1600 D-Jetronic befecskendezéssel Németországban 1968 nyarán jelent meg. 1969-ben már a vezető autógyárak BMW, Citroën, Jaguar, Lancia, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Saab és Volvo prémium modelljeiben is találkozunk mechatronikus megoldásokkal. Az automobil elsősége körül is, nevezetesen kié legyen a dicsőség, mind a mai napig vitatkoznak, de az jelenti reálisan az elsőséget, melyből töretlenül indul ki a fejlődés. Számomra vitathatatlanul ez a Jetronic.

Tudjuk pontosan, hogy 1959-ben a Bosch munkatársa, dr. Heinrich Knapp fizikus vázlatrajzokat tett le a vezetőség asztalára, melyeken az elektronikus vezérlésű benzinbefecskendezés megvalósíthatóságát vázolta. Alig múlt el egy évtized és a Bosch az 1967-es Frankfurti Autószalonon bemutatta a D-Jetronicot és a VW már autóba is szerelte. Ha nem is volt túl gyors és zökkenőmentes a korszakváltás, de az látszott, hogy nincs más út. 1973-ban debütált a K-Jetronic és az L-Jetronic.

A „K” mechanikus szabályozása az elején még üzembiztosabb volt, évekig ebből adták el a legtöbbet, igaz, hamar korrigálni kellett a szabályozott katalizátor miatt. Ez lett a KE-Jetronic. Az L-Jetronic és számos fejlesztett változata végül is átvette az egyeduralmat. Miért szól a cím kettős jubileumról? Mert a D-Jetronic-kal egyidős az elektronikus rendszerfelügyelet is. A fedélzeti diagnosztika technikatörténete, talán van ebben némi túlzás, ezt tekinti az OBD ősének. Kifelé ugyan nem jelentett, de természetesen funkcióját ellátta.

Tudvalevő volt a kezdetek kezdetén, hogy mechatronikus rendszer nem maradhat saját ellenőrzés, mai szemmel nézve diagnosztika nélkül. 1978-ban már volt egy japán autóban saját OBD. 1980-tól gyorsult fel az OBD története, minden mechatronikai rendszer kapott gyártófüggő fedélzeti diagnosztikát a javítói munka segítésére. A SAE 1988-ban kezdeményezte az egységes diagnosztikai csatlakozó bevezetését.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés