Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. szeptember | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2018. december

A főszerkesztő üzeni

LASSÚ VÍZ PARTOT MOS

Avilág túl keveset tett eddig a klímaváltozás megfékezése érdekében – jelentette ki az ENSZ főtitkára, e hónap első napjaiban, az ENSZ katowicei klímacsúcs-találkozóján. A részt vevő nemzetek szakértői, klímapolitikusai a 2015-ben elfogadott párizsi egyezmény legfőbb célkitűzéséről, a 2100-ig az iparosodást megelőző szinthez képest 2 Celsius-fokon belül tartandó globális hőmérséklet-emelkedés megtartásának lehetőségéről tárgyalnak.

António Guterres szerint a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2030-ra világszerte 45 százalékkal csökkennie kellene 2010- hez képest, 2050-re pedig „nettó nullával” kellene egyenértékűnek lennie.

Az utóbbi 20 évet a történelemben a legmelegebbnek tartják. Az üvegházhatású gázok kibocsátása folyamatosan növekszik. Az előrejelzések szerint 2030-ig világviszonylatban 1,5 fokkal nő az átlaghőmérséklet, ami drámai hatással lesz az élővilágra. A cél az, hogy 2050-ig világviszonylatban az energia kétharmada megújuló forrásokból származzon, a szénalapú energia pedig kevesebb, mint 7 százalék legyen.

energia pedig kevesebb, mint 7 százalék legyen. Az Egyesült Államok vezet a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében mind abszolút, mind relatív értelemben. Az Egyesült Államok energiafelhasználásból származó CO2 -kibocsátása tavaly volt a legkisebb. 2005 óta 758 millió tonnával csökkent, minden más országénál nagyobb mértékben, megközelíti az Európai Unióban elért 770 millió tonnás csökkentést. Tavaly Nagy-Britannia és Dánia történelmükben a legkevesebb szén-dioxidot bocsátotta ki. Kína 2005 és 2017 között 3 milliárd tonnával, India pedig 1 milliárd tonnával növelte CO2 -kibocsátását.

Németország jóval ambiciózusabb célt tűzött ki a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, mint Európa vagy az Egyesült Államok. Ennek elérését azonban az hátráltatja, hogy az energiafelhasználás 40%-át a szén (lignit) fedezi, jóval nagyobb arányban, mint bármely más európai országban. A cél eléréséhez azonnal be kellene zárnia 20 legszenynyezőbb szénerőművét. Németország a megújuló energiaforrásokból származó villamosenergia-felhasználásának már egyharmadát szél- és napenergia fedezi, több mint kétszeresét, mint az Egyesült Államokban.

Az energetikai iparág ma (még) jelentős munkáltató. A lengyel elnök felhívta a fi gyelmet, hogy az átállást nem alaposan átgondolt klímavédelem nem foszthatja meg az embereket munkahelyeiktől.

A klímavédelem része, ha nem is meghatározó (!) a közlekedés, a vasúti és közúti ágazat, ahol van műszaki lehetőség a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. (A repülésről pedig szó ne essék…) A kérdés csak az, a kezdetektől ezt járjuk körül, hogy az áramfejlesztés és a járműgyártás a nagyon kedvezőnek tűnő elektromos járműveknél hogyan alakul. A válasz ma az, hogy alakulhat kedvezően is…

Az „alternatív” infrastruktúra, az alternatívok háttéripara (akkumulátorgyártás), nem szólva az alap- és alkalmazott kutatásról rohamosan fejlődik, ehhez azonban az is kell, hogy vásárolják ezeket a gépjárműveket. Kell társadalmi elfogadottság, a potenciális vevőket, túl a tudatos környezetvédőkön, meg kell győzni, vegyenek villanyautót.

A BMW a közelmúltban tett közzé néhány infografi kát az elektromos hajtású autók piaci részesedéséről. Ide tartozik a tisztán villanyhajtású, REX-szel vagy anélkül, PHEV dízel vagy benzines. Nézzük a pontos és fontos adatokat a személygépjárművekre vonatkozóan! A világpiacon az elektromos hajtásúak piaci részaránya 1,7%, Európában 2,2%, az USA-ban 1,5%. Azt tudtuk, hogy Norvégia kilóg a sorból 46,7%-kal. Németországban a piaci részarány 1,9%.

Európában az elektromos új autó eladást a BMW vezeti (17%), a további sorrend: VW – 13%, Nissan – 11%, Renault – 9%, Tesla – 8%, Volvo – 7%, Mercedes és Mitsubishi – 5%. Érdekcsoportok nézőpontja szerint ez lehet sok vagy kevés. Úgy gondolom, reálisan kb. ennyi volt várható. Piaci részesedésük növekedése, akár már 2019-ben is, hatványozott lehet. Azt, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez „születéstől az elbontás végéig” mennyivel járulnak hozzá, talán még nem számolták ki, az biztos, hogy ilyen adatot még nem láttunk…

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés