Előfizetek 2017 július
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2017 július
A főszerkesztő üzeni

AZ ÁTVIZSGÁLÁSOK BIZONYTALANSÁGA

Tovább

Az autóm tönkrement (behelyettesítendő: nem indul, leáll, rángat, nem húz, valami éktelenül kattog, nem lehet váltani, leégett), pedig a múlt héten volt szervizben (behelyettesítendő: műszaki vizsgán, téli/nyári átvizsgáláson, nyaralás előtt átnézettem).

Eladtam az autóm, átvizsgáltattam, a vevő is megtette, mégis visszajöttek pár hónap elteltével azzal, hogy tönkrement és én eltitkoltam egy rejtett hibáját. Természetesen kártérítést követelnek.

Autósok közötti beszélgetésekben, blogokban sajnos ezek gyakorta felemlített esetek, panaszok. A bírósági ügyek száma sem kevés. Bizonyára a szervizek is félnek, vagy inkább rettegnek ettől.

A műszaki vizsga, nevével ellentétben, alig tud valamit is megállapítani. Mert korlátozottan műszaki a vizsga. Közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi szempontok szerinti a megvizsgálás és nem üzembiztonsági. Az ugyan nem haszontalan, hogy a futómű és általában az alsó átvizsgálás észrevesz komoly gondokat. Ez is korlátozott, mert nagyon takart a padló alatti világ is. Ha vizsga utáni kanyarban kitörik a kerék, talán felróható, hogy miért nem vették észre ennek előjeleit, de ha a szíj szakad, az nem tartozik ide. Ha a lambda nem 1, attól még az autó nem fog leállni a nyári kiránduláson. A fékvizsgálat sem haszontalan; egy szóval jó, két szóval nem jó. Semmit sem tudunk meg például arról, hogy közúti fékezésnél vajon milyen a fékerőelosztás. Pedig ebben van az életmentő hatás. Igaz, ma az ABS és az ESP részben „kikorrigálja”, de ezek a védőangyalok is meglehetősen szárnyaszegettek. Fejlett motorizációjú országok némelyikében még sosem hallottak görgős fékerőmérő próbapadról.

Mi a konklúzió? Ne legyenek illúzióink – sajnos az autósoknak van –, a műszaki vizsga után bármilyen meghibásodás előjöhet, amikor annak itt van az ideje. A műszakivizsgaállomáson fogást nem találunk: ők a pillanatnyi állapotot rögzítették, a műszaki hiba pedig egy másik pillanatban következett be…

Mi a helyzet a szervizátvizsgálásokkal? A vizsgálat, ha azzal kezdődik, hogy az adott km-futásnál a gyár milyen alkatrészcserét ír elő, és ezt el is végzik, a váratlan meghibásodások valószínűsége csökken. Többek között a vezérléshajtás elemeinek cseréjére készletben, de főtengely torziós lengéscsillapító cserére, motorés váltóolajcserére, fékfolyadékcserére, kartergáz-visszavezető szelepdeknire gondolunk. Ha még nem jött el a csere ideje, vannak alkatrészek, melyek állapota megvizsgálható, mennyi van még hátra, mások olyanok, mint a repülőgép-alkatrészek, ha az idejük lejárt, cserélendők, addig pedig ki kell bírniuk. 

Ha már öregszik az autó, gyakoribb és igen alapos ellenőrzésre szorul. Olyan ellenőrzésekre, melyek eddig nem kellettek. Mint az embernél, ez már gerontológia, az öregedés élet- és kórtana… Csapágyak megszólalnak, „ízületek” elkopnak, a lerakódások kritikus méretet öltenek, a tengelykapcsolók csúsznak. És ami kiszámíthatatlan, az az anyagkifáradás. Ennek réme a tengelytörés.

A henger-dugattyú-dugattyúgyűrű csoportnagy kopása megnöveli a kartergázt, a kartergáz-visszavezetés járatainak eltömődése megnöveli a kartertér gáznyomását. Ez visszahat a turbótöltő középrész terére, a kompresszoroldalra kinyomja az olajat. Az olaj felgyülemlik a közbenső levegőhűtőben. Ezt a motor beszívja, elégeti, így a motor leállíthatatlanul túlpörög, túlhevül, a motortér kigyullad, az autó olthatatlanul leég. Lehet, hogy egy alapos átvizsgálással erre idejekorán fény derülne. Ritka az az ügyfél, aki koros használt autóját ilyen alapos klinikai szűrővizsgálat alá vetteti. Akkor megy, amikor az emberek is: csak ha a baj már bekövetkezett.

Azzal a kérdéssel indítottunk, hogy gyári előírások szerinti rendszeres szervizzel, átvizsgálással vajon megelőzhető-e a baj. A gyakorlat azt mutatja, hogy igen, ha ez az előírt minőségi alkatrészcserével és az egyre körültekintőbb ellenőrzéssel társul. A baj idősebb korban ekkor sincs kizárva, de a rizikófaktor csökkenthető. Mindehhez a szerelők részéről komoly szaktudás és gyakorlat kell.

Na igen, még egy dolgot ne felejtsünk el: az autó nem tartós fogyasztási cikk…

Tartalom